Behöver gjuta en aluminium detalj som gått sönder. MÅSTE få tag på Gjutsand eller något annat som jag kan föra en form av. har den gamla delen så att jag kan göra formen efter den. dvs kunna sänka ner detaljen i tex Gjutsand för att få till konturerna och som sen härdar efter att jag tagit bort detaljen. Snälla..det MÅSTE väl finnas NÅGONSTANS i Göteborg där som säljer något som man kan göra en form av och som tål att gjutas i? Några tips? jag måste alltså sänka ner detta gångjärn och få formen att formas efter denna..för att sen hälla i aluminium..järn eller dyligt. Desperat...

Vet inte namnet på duschkabinen...köpte den via blocket helt ny..och under montering så gick skiten sönder. Så jag måste gjuta en ny.

pleazzzzzzze.
 
Kolla med tex Byarums bruk.. Vet att de tar sand från vättern.. :)
 
Vore det inte enklare att hitta nån med en tig-svets och svetsa det som är trasigt och sedan fila till önskad form...

/ATW

Gjutsand är väl för övrigt vanlig sand med nån harts tillsatt, ring ett gjuteri och fråga.
 
Inbillar mig att det inte bli lika stor hållfastighet om man svetsar fast det igen? har en gassvets och en migsvets..men dessa kan man väl inte använda med gott resultat på aluminium?
En del säger att man kan använda flytspackel? stämmer det?
 
Redigerat:
Vad menar du med gjutsand (Formsand)? det finns olika typer som man använder, enklast att blanda är sk.svartsand som är en blandning av sand, sot , bentonit och vatten som man kör i en cementblandare men denna sanden är färskvara. För dig tror jag det bästa vore att göra en form i cement (använd så fin sand som möjligt) Glöm inte att göra ordentligt ingjutsystem och avluftningshål så formen fylls utan luftfickor, har du möjlighet att smälta al hemma själv?

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.