Hur länge har det tagit för er att få in offerter när ni offererat ex badrum?

Jag börjar att känna mig otålmodig, första firman var här för snart tre veckor sedan och ännu ingen offert har kommit i vår hand. Den andra firman var här för två veckor sedan och fortfarande ingen offert.

Brukar det ta så här lång tid?

Börjar som sagt var känna mig lite otålmodig, vill veta om jag kan fortsätta att drömma om nytt badrum och en fräsch tvättstuga, eller om jag ska förkasta alla drömmar och fortsätta leva kvar i det gamla.
 
tog 1-2 veckor för dem flesta vi kom i kontakt med... men några har inte svarat alls... crazy!
 
Då ligger våra efter...

Att inte svara alls lät väldigt oseriöst?
 
När vi skulle göra vårt badrum bad vi om offerter från 10 bolag (overkill, ja kanske...). Alla lovade svara inom en vecka. När veckan gått hade vi fått in 2-3 stycken. Vi jagade på de andra under ytterligare 2 veckor och gav sedan upp när vi fått in totalt 6 svar. Detta våren 2008 när det var ganska högt tryck på renoveringarna i trakten (Stockholm).

Att det sedan slutade med att vi tyckte det blev vansinnigt dyrt och bestämde oss för att göra det själva är en annan sak :) Mycket jobb, fortfarande inte klara, men man har lärt sig massor (och fått massa roliga verktyg på köpet ;-)
 
Räkna med en vecka. Det kan vara så att den som varit där även måste snacka med rörmokare/elektriker då kan det ta lite längre tid.
Gonken, det var inte snällt att lura ut 10 bolag, de borde börja ta betalt. Att ta ut 2-3 stycken är mer rimligt.
För övrigt har jag hört en del som starkt överväger att ta betalt för att komma ut, priset dras av från fakturan.
 
BAS: Nja, så elaka var vi inte. För det första så gjorde vi ett ordentligt underlag med så mycket relevanta detaljer vi kunde tänka oss (ritningar före/efter, bjälklag, materail, etc) som mejlades till de 10 bolagen. Vi bad dem ringa/mejla om de hade fler frågor de behövde ha svar på för att kunna lämna offert. Av dessa var det bara 3 stycken som tyckte de behövde komma ut och titta för att kunna lämna offert på det bifogade underlaget.

Självklart är det upp till varje firma att bestämma om de vill ta betalt för att lämna offert. De får även skriva vad de vill i sina offerter. Och vi som konsumenter får sedan välja vilja vi vill göra affärer med. Marknads-ekonomi works both ways...
 
T
Oftast får en firma vänta in anbuden från elektrikern och rörmokaren om dom har totalentreprenad, så 2-3 veckor är helt normalt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.