Hej på er!

Jag har smackat ihop ett första försök till ett övre plan på mitt framtida stenhus och nu behöver jag synpunkter från er!

Huset ska vara soutteräng med ingång från övre plan. Nedre plan ska vi tills vidare ha oinredd, så man ska kunna "klara sig" med enbart övervåning men i framtiden ska grovéntre och tvättstuga vara på nedre plan (antagligen precis under klädkammaren vid sovrummet så att man enkelt kan kasta ner/dra upp tvätt). Alternativt ska man kunna hyra ut nedre plan som en eller två lägnheter.

Måtten jag har satt ut är mått på utsidan. Väggen är 40cm tjock och byggarean är nu ungefär 136 kvadrat.
Den underliga formen beror på hur man får bygga på tomten och var utsikten är.

Tacksam för respons!

//BBB
 
  • husplan_övre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högerdelen funkar inte alls. Rita om.
Ska man gå igenom två rum för att komma till rummet längst in??
Kolla på www.trivselhus.se för inspiration, eller nån annan hustillverkare såklart, främst för högerdelen. Entreen, kök, matplats, v-rum är däremot bra.
 
Jag ser inte problemet med högerdelen eftersom om jag förstått det rätt är det sovrum-klädkammare-badrum? Sovrummet känns som ett naturligt rum att gå igenom för att komma till badrummet, kanske att det är opraktiskt om det finns barn eller gäster som också vill komma åt badkaret men så verkar inte fallet vara här.

Däremot tycker jag att sängen inte är optimalt placerad, det kommer bli jobbigt att behöva gå runt det varje gång ni ska till klädkammaren eller badrummet. Jag hade nog tagit bort dörren direkt in till badrummet och ställt sängen mot den väggen. Kanske att utsikten blir tråkigare men det kommer förmodligen kommer kännas rymligare.

Sen undrar jag lite vart ni ska tvätta innan ni har en tvättstuga?
 
Ja tanken bakom högerdelen var att ha en privat del där med ett litet "spa" intill sovrummet dit inga gäster får komma ;), och ett man inte behöver utrymma om någon skulle behöva gå på toaletten.. Så jag vet inte riktigt om jag förstår kritiken till den delen. Man måste ju nödvändigtvis inte använda den toaletten om man står å grejar i köket...

Det var en bra synpunkt om sängens placering i sovrummet. det kommer kanske bli knöligt att gå runt den varje kväll, som sagt blir det lite tråkigt att flytta gaveln till badrumssidan eftersom man då går miste om utsikten, så det är något jag måste tänka till en extra gång för att få bra.

Jag tänkte ha en tvätt/tork-maskin mellan duschen och toaletten i badrummet om man inte kan tvätta i undervåningen. Kanske inte helt optimalt, men jag kom inte på någon bättre lösning till det problemet.

Fler synpunkter/förslag??
 
Personligen tycker jag det är för många dörrar i sovrummet för att det ska kännas bra!!
Fast jag e väl lite konstig :)
 
Jag har bekanta som bor i en gammal ombyggd lägenhet där man måste gå genom "master bedroom" för att komma till det andra sovrummet och toaletten. Det är en riktigt dålig lösning.

Tänk t.ex middag med vänner i kök-vardagsrum. Någons barn sover i sovrummet. Alla måste gå genom sovrummet för att gå på toaletten.

Eller hon är trött och vill sova.
Barnen (som alltså bor i rummet innanför) och pappa är pigga och vill var uppe längre. Alla måste sedan störa sovande mamma när de ska gå och lägga sig.

Vad som helst är bättre än den lösningen. Både bad och garderob är enligt min mening bättre att ha som genomgångsrum än sovrum om man absolut måste.
 
pinebar skrev:
Jag har bekanta som bor i en gammal ombyggd lägenhet där man måste gå genom "master bedroom" för att komma till det andra sovrummet och toaletten. Det är en riktigt dålig lösning.

Tänk t.ex middag med vänner i kök-vardagsrum. Någons barn sover i sovrummet. Alla måste gå genom sovrummet för att gå på toaletten.

Eller hon är trött och vill sova.
Barnen (som alltså bor i rummet innanför) och pappa är pigga och vill var uppe längre. Alla måste sedan störa sovande mamma när de ska gå och lägga sig.

Vad som helst är bättre än den lösningen. Både bad och garderob är enligt min mening bättre att ha som genomgångsrum än sovrum om man absolut måste.
Men nu har trådstartaren ritat in ett badrum med ingång från hallen också, räcker inte det eller finns det någon anledning jag missat till att gästerna måste använda det stora badrummet?
 
Vi har hajat. Men forfarande är det en dålig labyrintlösning enligt mig.
 
Jag har svårt att tro det är nödvändigt med så krånglig byggnadsform. Med skohorn och lämplig vinkel rukar man kunna plocka in simpla grundformer på de knöligaste tomter. Jag föreslår en enkel rektangel.

Utan att ha sett tomtkarta (och ännu hellre tomten livs levande) är det svårt att ge tvärsäkra råd. Jag bifogar iallafall ett enkelt förslag att börja med.

Bland annat har jag försökt förkorta VVS-dragningarna, och ordna ett par trevliga balkongplatser för olika ändamål. Ni har inte utsikt från badrummet, och den här planlösningen är mycket mer öppen än ditt eget förslag. Eftersom jag inte vet om din plans slutenhet var avsiktlig tycker jag att du ska jämföra.
 
Tack för förslaget! Helt klart en förenkling. Jag tror säkert att det skulle gå att få in det huset på tomten, men då får jag flytta det mer åt söder, vilket skulle placera huset mer mitt på tomten, men då blir uteplatsen mindre...

Nu har man ju iaf fått lite att tänka på. Man vill ju ha lite spänning i planlösningen, inte en förutsägbar typ 1A (eller typ villa start, eksjöhus), men det måste ju så klart fungera att bo i. Jag skulle nog fortfarande vilja ha en del med klädkammare och badrum "efter" sovrummet, men det går ju säkert att göra smidiagre. I förslaget ovan är ju en hel vägg garderober, det måste man ju kunna byta ut mot två dörrar till klädkammare och badrum.

"dålig labyrintlösning" förstår jag inte riktigt. Jag vill ha kritik men gärna lite mer konstruktiv. Man använder antagligen högerdelen varje morgon och kväll och kommer då på ett smidigt sätt kunna ta sig mellan allt man behöver. Jag är tveksam till om man kommer gå vilse mellan dessa fyra rum...?
 
Att gå genom klädkammaren för att komma till badrummet, sen öppna ytterligare en dörr för att komma till toan. Det var det jag menade med labyrintlösning. Givetvis så är det ingen the Shininglabyrint som jag menade. Jag tycker att du kan förenkla högerdelen helt enkelt. Jag tycker man märker att planlösningen är hemmaritad.
 
Ska man vara petig måste man ju inte ta en sväng i klädkammaren innan badrummet.

Jag har en liten tanke om att man ska ha toaletterna där man inte är i vanliga fall. Tex. inte ha en toalett vägg i vägg med matsalen. Detta pga att även de finaste damer kan ha en dålig magdag och självklart ska de känna sig avslappnade nog att kunna gå på toaletten mitt under middagen, utan att vara avlyssnade. Lite så är tanken bakom att ha toaletten en bit från sovrummet, men ändå i anknytning.

Men ritningen är ju hemmaritad, och jag är ingen arkitekt, det är därför jag vill ha synpunkter.
 
Var är klädkammaren då? Vilket rum går man då igenom för att komma till badrummet?

Toalettresonemanget tycker jag är vettigt. Småkul att lägga ett lass, samtidigt som lasangen serveras tre meter därifrån...
 
Om nu damerna är så fina (och avslappnade) kan man ju tycka att de bör ha bordsskicket att göra ifrån sig "stora besväret" INNAN de lägger servetten i sitt knä. :)

Men okey: Tar man på problemet på allvar består konflikten i att entrén är lokaliserad till samma våningsplan som sällskapsrummet, och att man (slentrianmässigt) placerar en gästtoa direkt vid entrén.

Vill man göra något åt saken kan man extraisolera toarummets väggar. Man kan också helt sonika stryka gästtoaletten närmast entrén. Middagsgästernas sanitära behov hänvisas, typ, "en trappa ned, tredje dörren till höger"...
 
Jag hänger mer upp mig på väggarna kring vardagsrummet. Nu är jag inte någon sådan som brukar skrika efter en öppen planlösning, men när jag ser din ritning så tycker jag att väggarna kring vardagsrummet känns lite onödiga. Jag tycker du kunde öppna upp lite. I vart fall mot köket. Eller ännu mera.
På ritningen tycker jag också att trappan hamnar väldigt nära dörrarna till sovrummen. Jag hänger med på tankarna med de olika rummen kopplade till sovrummet, men jag tycker däremot att sovrummet känns väldigt litet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.