Hej!

Det är av någon outgrundlig anledning mycket inlägg om gräsklippare just nu så därför tänkte jag försöka mig på ännu ett. Farsan håller på att skruva sönder en Stiga turbo (självgående uppsamlarklippare från ungefär 90-95 skulle jag tro). Det vi inte förstått är hur man får bort själva fläkten som sitter under klipphuven på motorns utgående axel som hindrar att själva motorn kan demonteras. Hålet genom själva klipparhuven är nämligen mycket mindre än själva fläkten. Det finns inga uppenbara muttrar att lossa på. Möjligen en tendens till någon slags hakmutter svåråtkomligt mer eller mindre inne bland fläktbladen samt att axeln avslutas (där bladet setat) med en cylinderformad klump delvis avskuren (set ut som 80% fullmåne om man tittar rakt underifrån. Är fläkten kanske bara påpressad på axeln men att aluminiumet oxiderat fast? (En tanke som precis slog mig som vi inte prövat)

Motorn (B&S på ungefär 5hk) dog vid körning på snedden under några minuter i en slänt. Ok med olja i motorn men nu ingen komp. Knackar när man drar runt motorn men fint lopp i cylindern. Kanske problem med kamaxeln? Går inte motorn att reparera finns en reservmotor, men då måste vi först få bort den gamla, så hur gå tillväga?

Alternativet är annars givetvis att köpa nytt istället för att hålla på med gammalt krafs, men vi tänkte oss ett försök till reparation först.
 
Vanligt fel på dessa motorer är att ett ventilsäte har lossnat. Då får du ingen kompression. Det borde du ju kunna se när du demonterat toppen.
Öppnar och stänger ventilerna som de ska?
 
Som föregående talare påpekat, lossa toppen, ta ur stiftet och dra runt motorn.

Du behöver inte lossa på svänghjulet för att dela en sådan motor, du tar helt enkelt sumpen. Och ja, svänghjulet sitter ofta med en mutter "ovanpå" och är sedan tryckta på axeln, avdragare med muttermaskin brukar lösa det, annars slägga och "varsamt" slå av den.
 
Tack för tips hittills, skall se om det verkar rimligt att prova med avdragare på axeln. Men det är alltås inte svänghjulet som är problemet, det sitter ju på axeln över motorn utan det är utgående axeln under motorn som vållar problemet. Över sjävla klippbladet underifrån sett titter en plastfläkt som skall suga upp "klippet" i uppsamlaren och det är alltås denna som vi inte får bort.

Ventilerna öppnar och stänger men jag tycker att dom känns slappa (dåliga fjädrar och kanske helkassa styrningar), dessutom mycket sot vilket ju inte kan vara bra för kompressionen. Det klickar också konstigt vid vändläget och man känner då vibrationer som fortplantar sig genom ventilerna. Tyckte inte att något säte saknades.

Anledningen till att vi vill få bort motorn är just för att öppna sumpen. Tycker inte riktigt man kommer åt det när den sitter fast på själva klipparhuset.
 
Då förstår jag problematiken, du får helt enkelt inte av knivhuvudet från motoraxeln, när dom suttit där ett antal år så sitter dom hårt som fan.

Du får ta en avdragare och köra med muttermaskin, allt annat kan vara ren lögn, och då har jag provat allt. Så ren rejäl avdragare och en rejält muttermaskin, se bara till att inte fixa gängpajj på dom invändigt gängorna på vevaxeln.

Ända alternativet (beroende på om den sitter ordentligt eller ej) är att slå sönder den, ny kostar typ 170kr beroende på vilken det är, se bara till att borrar/sågar sönder den så du inte behöver slå hårt och riskerar att kröka axeln.
 
Bulten till knivbladet brukar väl vara vänstergängad dessutom?
 
Nä, skruven har vanlig högergäng dock är den fingängad.
 
Fläkten sitter påtryckt ovanför själva knivfästet. Bara att dra, går det söder kan man alltid köpa ny fläkt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.