Hej hej,

vi ska nu renovera köket och jag har några frågor om byggfirmas priser?

1: "servicebilkostnad, 400:- per dag" betallar jag för att dem kör hem till mig varje dag, eller vad är detta?

2: "fästdetaljer och förbrukningsmaterial 1750:-" vad är detta? om det är material som dem ska jobba med... kan jag köpa detta själv... har jag rätt som kund att göra detta? så att vi har kvar det som dem inte använder

3: "byggstäd, omhändertagande av byggspill 1000:-", har jag rätt som kund att ta hand om detta själv (vi har bil och åvc är bara 5 minuter här ifrån).

4: "montage och kapning av BS 2250:-", BS? varför kan jag inte komma på vad detta är?

sista fråga... dem flesta säger att detta ska ta mellan 8-10 dagar men vi har också pratat med en 63 årig semi-pensionerad hantverkare som säger att han kan göra detta på 1-2 dagar (8-15 timmar) for 250:- i timmen ("svart eller vit")... vad säger ni om det? (vi ska riva själva och vatten stänger man av i badrummet och alla nya vitvaror ska tillbaka på samma plats som det gamla... det är i princip bara att bygga och sätta på plats nya skåp/vitvaror och snicka ihop nya bänkskivan.

TACK!
 
BS bör vara bänkskiva. Vissa firmor tar betalt för firmabilen sjukt enligt mig då den ska ingå i timlönen. Bilen krävs ju för att dom ska klara sitt jobb.
 
Byggstäd bör du kunna avtala att du tar hand om själv, observera att i det ingår då att städa efter dom varje dag, det kan vara svårt för dig att avgöra vilket skräp som är ivägen och vad som kan få ligga tills allt är klart.

Fästdetaljer osv, kan nog vara svårt för dig att köpa själv, för det handlar om sådant som firman inte vet säkert i förväg vad som behövs. Vid montage av ett kök så går det dels åt en mängd olika skruvar, ofta svårt att i förväg avgöra vilken dimension som behövs, vilka pluggtyper osv. Det brukar också behövas en massa vinkelbeslag, samma där ofat jättesvårt att förutsäga vilka typer som kommer att behövas.

Service bil debiteras av en del firmor men är gratis hos väldigt många.
 
Hej.

1. Vad jag hört så är det många som tar betalt för bilen, som en milersättning till och från arbetsplatsen. -Jag kan hålla med om att detta borde ingå, såvida de inte behöver åka genom halva sverige för att komma fram.. Men det är nog svårt att slippa denna avgift om byggfirman vill ha den..

2. Förmodligen handlar detta om skruvar, spik, lim m.m. och säkert även deras förbrukningsmaterial. D.v.s. man får betala en liten del av att man sliter på verktyg m.m. som bits, maskiner m.m.
Är ingen hantverkare själv, så ni får rätta mig om jag har fel, men det kan kanske vara så..
Eventuellt vill de använda sina egna skruvar m.m. för att slippa krångel med eventuella specialbits, eller att grejorna på annat sätt är fel. Kanske har med garanti att göra också. -Att om skåpen ramlar ner så "är det för att de fick fel skruv". Men du kan ju alltid höra med byggfirman om du får bekosta detta själv.

3. Här kan du säkerligen spara in genom att säga till byggfirman att du tar hand om det själv.

4. Vet ej, förmodligen bänkskiva, som Santos säger

Byggtider: Detta är olika för olika firmor. Kan vara för att de vill "Säkra" sig själva lite. -De säger att det tar 8-10 dagar, så kan de dra ut på tiden om det skulle behövas (annat akutjobb kanske dyker upp, vad vet jag) utan att de överskrider den lovade tiden.

Men med tanke på att du vill bistå med det mesta själv och ska riva själv m.m. så varför inte sätta in grejorna själv också?
-Då vet man ju exakt vart pengarna går och så kan man vara riktigt riktigt stolt över sitt fina kök när man är klar..
 
1: De tar betalt för att transportera sig och sin utrustning till och från ert hem. Det är normalt såvitt jag vet.

2: Kan vara spik & skruv, vinkelbeslag och liknande prylar, papp eller liknande för att skydda omgivningen, kanske fix och fog och plattsättning ingår, o s v, o s v...låter inte helt vansinnigt med tanke på hur mycket som kan falla under den rubriken men fråga hur de har beräknat siffran om du känner dig tveksam.
Köpa in själv, nja, jag skulle nog inte ge mig in på att diskutera med hantverkarna om vad för slags skruv de ska använda om jag inte har väldigt mycket på fötterna.

3: Fråga dem. Kanske går det med på att ni tar den biten själva. Kanske tycker de att de måste göra det för att kunna ansvara för hur det ser ut efteråt.

4: BS = förmodligen bänkskiva.

Sista frågan: Å ena sidan tycker jag att man ska vara misstänksam om någon offererar att göra jobbet på mycket kortare tid än alla andra. Kan finnas risk för fuskjobb.
Å andra sidan låter 8 - 10 dagar mycket om jobbets omfattning bara är den du beskriver.
Men är det det? Ingår inget kakel eller annan plattsättning? Golv? El? Lister och andra snickerier, målning?
Och menar de 8 - 10 dagars debiterade arbetstimmar eller är det totaltid från att de kommer dit och börjar tills det är klart?
I det senare fallet: Det kan gå mycket mer kalendertid än arbetstid om det är olika gubbar som ska in i olika skeden - snickare, elektriker, plattsättare, målare - det vet alla som själva har försökt samordna ett sånt här projekt. Eller så kan de inte ta sig an er på heltid under den aktuella perioden utan kommer att varva med andra jobb.
 
Hejsan

1.
Kan ju vara så att dom har en bit att köra hem till dej.En del tycker att
bilen ska ingå i timpriset.Men det skulle ju innebära att en del kunder
skulle få betala för nåt som dom inte borde betala för.Och soppa till
bilen kostar för snickare också.

2.

Fästmatriel och förbrukningsmaterial är dyra saker.Och det är inte så enkelt
för en novis att köpa rätt saker.Och förhoppningsvis så har snickaren det
som behövs i bilen.Kan garantera att det blir mycket billigare och smidigare
att låta honom hålla med det själv.Dessutom om du kommer med fel grejor
så kanske han debiterar väntetid.Och priset är inte så mycket att diskutera.
Även fast du kanske får betala skitdyrt för 15 skruvar och en massa andra saker.
Så blir det billigare än att du själv ska köpa hela kartonger av allt.

3.

Tror nog inte det ska vara nåt problem att du får göra städningen själv.
Bara att ta ett snack och kolla.

4.

Svårt att säga om priset är orimligt.Men det är ganska mycket jobb om
det ska ner en diskbalja,spis och dessutom kanske är ett par hörn som ska skarvas
Omöjligt att sitta här och spekulera pris.


Och köksmonteringen som sådan borde gå på ett par dagar om det är ett standardkök.
Men det kanske ska passas in mellan två andra jobb så därför tidramen 8-10dagar.
Så din pensionär kanske har rätt ifråga om tidsåtgång.


Firman verkar ha gjort en heltäckande offert som verkligen har täckt upp
det mesta.Och väldigt detaljerad.Hoppas att du fått ett vettigt pris också.
Och det har du säkert efter som de verkar aktuella.


MVH Byggarebo
 
Redigerat:
jag jobbar och har jobbat mycket med att montera kök . och tidgången med att montera ett kök kan ta fårn 2dagar till över 1 vecka beroende hur komplicerat köket är och om man ska bygga stomma ,hitta på special lösningar mm.Var på ett kök i förra veckan där ena väggen i ett L-kök slog på ca 30 mm på 3 meter och då hade kunden redan riktat upp väggen.

ang fästmaterail så brukar vi såga bort gipsen på gipsväggarna och ersätta med plyfwood/plyfa för vi ska kunna fästa skåpen lättare och som skrivits innan så används en hel del skruvar av olika längder mm.


när vi har kunder som ska sköta städning och ta hand om överblivet material / skräp så lägger vi det på en plats så det inte är i vägen för oss men det har hänt att kunde plockat undan material som vi behöver. även verktyg har försvunnit...

ang servicerbilen så brukar drivmedel ,parkeringsavgift mm ingå i den avgiften

om detta är en offert fråga firman vad som ingår i priserna
 
Rörande byggstädning så kostar deponering av det alltid för företag medans det i en hel del kommuner är gratis för privatpersoner. Minsta avgift varierar och sen skall man inte glömma att det tar en stund att köra iväg med det med.

I övrigt är väl det mesta sagt.

/Kent
 
Då kunder ringer runt till företag så frågar dom oftast "vad debiterar ni i timmen?". Därför tar endel företag en lägre timdebitering och tar sedan betalt /timme för firmabil, maskiner, osv osv.. Vi (el-firma) tar enbart betalt / resa (eller / km vid längre resor) samt timdebitering.. inget extra för maskiner osv (förutom stora maskiner som vi måste hyra).
Tycker detta är ärligast mot kund, även om de blir en något högre timdebitering.

Hur man än vrider och vänder på de så ska alla företag ha in ungefär samma pengar.. Så istället för att jämföra timdebitering så är det alltid bäst att ta in kompletta offerter från flera företag för att enkelt kunna jämföra!
 
Alla firmor tar (självklart) betalt för dessa saker eftersom de behövs för att kunna utföra arbetet.
Dock räknar många in kostnaden i material- och timkostnaden så att kunden endast ser dessa poster.
Det intressanta är var slutkostnaden hamnar.
 
Det intressanta förutom slutpriset borde väl även vara i vilken post det hamnar, då många antagligen vill nyttja ROT avdraget, även om slutsummorna på 3 offerter e desamma så kan ju avdraget vara olika beroende på om tex resa är lagt på material eller timkostnad.

Mvh
 
Axelzons skrev:
Det intressanta förutom slutpriset borde väl även vara i vilken post det hamnar, då många antagligen vill nyttja ROT avdraget, även om slutsummorna på 3 offerter e desamma så kan ju avdraget vara olika beroende på om tex resa är lagt på material eller timkostnad.

Mvh
Det logiska är väl att punkt 2 hamnar i materialkostnaden och 1,3,4 i timkostnaden eftersom de avser arbete.
 
OffTopic: Jag skulle kanske specat lite, jag menade inte svar till TS, jag fastna lite i diskutionen bara :)

om man får ett förslag med 2 st poster, 1: material & 2: arbete.

jag kan lova att många hantverkare kommer att ösa på med materialkostnad och ligga lågt på arbete för att minimera förlusten vid ett ROT avdrag som går snett..


Jag snurra till det lite när jag läste, :) du har rätt volvo.

En sak jag undrar jag bara, är servicebilens kostnad avdragbart arbete enligt ROT?

Mvh
 
Axelzons>Nej

/Kent
 
Axelzons skrev:
OffTopic: Jag skulle kanske specat lite, jag menade inte svar till TS, jag fastna lite i diskutionen bara :)

om man får ett förslag med 2 st poster, 1: material & 2: arbete.

jag kan lova att många hantverkare kommer att ösa på med materialkostnad och ligga lågt på arbete för att minimera förlusten vid ett ROT avdrag som går snett..


Jag snurra till det lite när jag läste, :) du har rätt volvo.

En sak jag undrar jag bara, är servicebilens kostnad avdragbart arbete enligt ROT?

Mvh
Jag förstår inte varför alla tror att de skulle helt plötsligt bli större risk för företaget att förlora pengar nu med ROT avdraget? Det är ju alltid en risk att en kund ej betalar. Spelar nog ingen roll om han/hon försökt få ROT eller ej.

Jag ser snarare en trend med att det läggs högre timdebitering och lägre materialpåslag, för att kunden ska tjäna på de. Skatteverket har tom varit oroliga för detta och säger att dom kommer att göra stickprov på att firmor ej säljer material under inköpspris.

edit: Nej, resekostnad är ej avdragsgilt med ROT
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.