Hej,

Håller på att köpa ett hus som är uppfört på betongplatta 1968. Vid besiktningen gick besiktningsmannen ner med handen i ett uppborrat hål och undersökte grundkonstruktionen på 2 olika ställen. Enligt ritningarna så ska det finnas betongplatta, plastfolie, isolering och reglar. Det upptäcktes då att plastfolien saknades. Vidare så gjordes fuktmätningar i grunden och det visade sig att betongplattan var fuktig (vanligt enligt BM) men isoleringen och reglarna var snustorra. Huset har stått där i 40 år och uppenbarligen klarat sig bra emot fukt i grunden.

Några kommentarer till att kanske avstå ifrån köpet eller kanske pruta rejält och åtgärda problemet och lägga in plastfolie?
 
"Några kommentarer till att kanske avstå ifrån köpet eller kanske pruta rejält och åtgärda problemet och lägga in plastfolie?"

Absolut om du vill, du har ju bevisen på din sida så du skall absolut kunna pruta av en del tycker jag.:)

Oskar
 
Varför skall han pruta om inte säljaren har underlåtit att meddela detta? Som ha säger så har huset stått i 40 år med torra träreglar, så vad är problemet? Att ritningen är felaktig på ett 40 år gammalt hus? Det är ju inte nyproducerat, så vad kräver man egentligen?
 
Det är en defekt i förhållande till hur det ska vara gjort. Många hus funkar i alla fall (mitt föräldrahem är likadant) men det är ändå en riskkonstruktion så visst kan man prova att pruta lite för det men sen får man ju se om det ger nått
 
Jo visst kan man pruta, men jag är lite trött på att en del folk säger att de vill ha ett hus för en summa för att sedan innan köpet avlsutas "leta" fel så att de kan göra ett kap. Det finns en uppsjö sådana på detta forum.
 
JanneMP skrev:
Jo visst kan man pruta, men jag är lite trött på att en del folk säger att de vill ha ett hus för en summa för att sedan innan köpet avlsutas "leta" fel så att de kan göra ett kap. Det finns en uppsjö sådana på detta forum.

Håller fullt med dig JanneMP. I vårt fall så beror detta på ren okunskap om hur konstruktionen ska se ut. Därför lyssnade vi på besiktningsmannen och vad han kom fram till. Hans jobb är väl igentligen att leta fel och det är det man betalar de för. Han påpekar de fel som han hittade och sedan tog vi fram vad det skulle kosta att fixa till det. Ett fel som ligger i husgrunden är inget du ser på en husvisning. Om ritningarna visar en sak och besiktningen en annan tycker jag att det finns stor grund att diskutera priset med säljaren. Säljaren behöver ju inte sälja huset om de inte vill om de tycker att prissänkningen är oskälig......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.