Det finns så mycket att välja på LB-hus, FH, Älvsbyhus, Smålandsvillan mfl.
Kollade ni upp de olika innan ni bestämde er? Hur kommer det sig att ni valde det ni gjorde? För & nackdelar? Är sugen på ett nyckelfärdigt 1½ plan. Har några favoriter. Vilka är "billigare" än andra & där det ingår mer.
 
Först tycker jag att ni ska försöka bestämma er vad ni vill ha. Vill ni ha valfriheten att ändra mycket själv eller tror ni att ni kan hitta en "standardhus" som passar era behov. Hos vissa tillverkare kostar det knappt något att ändra allt från planlösning till utseende på huset men hos andra är det svårt och dyrt att göra några ändringar. Hur mycket kunskap känner ni att ni har när det gäller byggprocessen? Vill ni helst ha ett avtal med en part eller kan ni tänka er att bygga ett hus i lösvirke och själva skriva kontrakt med alla inblandade hantverkare?

Vad som är bäst för er del handlar just om vilket typ av hus ni vill ha och vilka tillval som ni tycker är nödvändiga. Utifrån det så kan ni bedömma vilka tillverkare som är prisvärda just i ert fall. En väldigt bra jämförelse finns också nu, gjord av byggahus, som visar skillnader mellan en antal olika tillverkare. Personligen tror jag att säljaren och de hantverkare som sätter ihop just ert hus det absolut viktigaste och som troligen kommer att avgöra om ni blir nöjda i slutänden mer än vilken tillverkare ni väljer.

Om ni lägger ner lite tid på att försöka bestämma vad ni verkligen tycker är ett måste i ert drömhus så är det nog lättare att få rekommendationer av andra som byggt. Men i slutändan så tycker jag att återigen att erfarenheter och rekommendationer av den lokala säljaren och hantverkare som ska bygga erat hus är det absolut viktigaste och där är det svårt att generellt rekommendera någon tillverkare.

Vi valde tillverkare efter tomten som såldes av en husleverantör så i vårt fall så hade vi inget större val men vi hade en klar bild av vad vi ville ha och den tillverkaren kunde också tillgodose våra önskemål.
 
Redigerat:
Vi kom snabbt fram till att vi vill ha gjuten platta. Vi är inga byggare, och det är bara att glömma att vi skulle krypa in under grunden var tredje månad för att kolla fukten... Sen vill vi ha ett energisnålt hus som inte kostar för mycket. Därför lutar vi väldigt mycket åt LB-hus Classic-serie.
 
Vi beställde hem kataloger från alla möjliga husföretag. Sedan tittade vi igenom och sorterade bort de företag som inte hade en planlösning som passade oss. Därefter valde vi bort alla med krypgrund. Kvar hade vi ca 4 huskataloger, vi valde det företag som vi ansåg byggde med bäst kvallité. Lycka till!
 
flindra skrev:
Vi kom snabbt fram till att vi vill ha gjuten platta. Vi är inga byggare, och det är bara att glömma att vi skulle krypa in under grunden var tredje månad för att kolla fukten... Sen vill vi ha ett energisnålt hus som inte kostar för mycket. Därför lutar vi väldigt mycket åt LB-hus Classic-serie.
Vi har fastnat för LB:s classic 147. Är classic-serien billigare än övriga hus LB har?
 
Druvan skrev:
Vi beställde hem kataloger från alla möjliga husföretag. Sedan tittade vi igenom och sorterade bort de företag som inte hade en planlösning som passade oss. Därefter valde vi bort alla med krypgrund. Kvar hade vi ca 4 huskataloger, vi valde det företag som vi ansåg byggde med bäst kvallité. Lycka till!
Får man fråga vilket företag ni valde att anlita?
 
nettan0 skrev:
Vi har fastnat för LB:s classic 147. Är classic-serien billigare än övriga hus LB har?
Ja, Classic-husen verkar vara MYCKET billigare än deras vanliga hus.
 
Klart är att Classic-serien är billigare...dock så tummar inte LB-hus på kvaliten på husen i denna serie. Vi bygger ett Classic 135 med förlänging så i själva verket får vi 144 kvm. Tillvalen är mer begränsade men vi har hittat precis vad vi vill ha i alla fall så det var inget problem. Sen är väl möjligheten till förändring vad gäller planlösning mindre, men samma där...vi hittade precis vad vi ville ha där också!

Kan rekommendera LB-hus. Riktigt bra att ha att göra med!
 
Skulle jag ha ett klassiskt 1&½plan så skulle jag välja Fiskarheden!! Mest prisvärt och super att ha å göra med!!
Vi är inne på Trivselhus. Då får man vad man vill!!! Vi funderar på ett 1plans i puts...Man kan ju rita å fixa och det är ju viktigt att verkligen få det man vill ha för det är ju bara en gång i livet. Då får det hellre kosta lite mer anser vi.... Varje detalj är ju jätteviktig.
Smålandsvillan är inte så dumt som alla tror. Deras grund är numera godkänd. Då tror jag Älvsbyhus är sämre.... LB-hus verkar ok, men trist med Classicserien. Blir väldigt basic då, lite som Smålandsvillan plus liksom. Deras Optimalserie däremot har ju massa fina hus!!
Lycka till!
 
Blir inte alls speciellt basic med Ugglan-serien. Och varför sitta och rita och fixa på en planlösning som känns bra? Som sagt så kan man få i princip vad man vill med hjälp av tillval och att jämföra det med Smålandsvillan rimmar lite illa...

Trivselhus har superfina hus och hög standard...hoppas bara företaget håller sig flytande...
 
Får man fråga vilket företag ni valde att anlita?
Vi valde mellan LB-hus och Eksjöhus, tillsist valde vi ändå Eksjöhus eftersom deras säljare hade ett kontor här där vi bor. Det känns lättare att diskutera sitt husköp ansikte mot ansikte och inte över telefon.
 
flindra skrev:
Vi kom snabbt fram till att vi vill ha gjuten platta. Vi är inga byggare, och det är bara att glömma att vi skulle krypa in under grunden var tredje månad för att kolla fukten... Sen vill vi ha ett energisnålt hus som inte kostar för mycket. Därför lutar vi väldigt mycket åt LB-hus Classic-serie.
Hej!

Oftast är det ju plånboken som styr. Många är ivriga och plockar på för mycket lullull som kostar skjortan. Sedan tar man det på rörligt ränta som sen efter några år stiger vilket gör att de redan innan för små marginaler som man har spricker och i värsta fall får man gå ifrån huset. Det hände i början på 90-talet och det kommer garanterat att hända nu, kanske ännu värre då det verkar vara ganska vanligt att folk slösar och har minimalt med sparat kapital och är helt enkelt inte rustade för att klara konjunktursvängningarna.

Nåväl, åter till huset. Vi byggde en smålandsvilla med krypgrund och känner inte alls igen oss i eran beskrivning om att krypa udner huset var tredje månad. Jag brukar kolla därunder max 1 gång om året, och då runt november då marken är som fuktigast. Alltid snustorrt.

Jag vill hävda att enda anledning till varför man vill ta den extra kostnaden för platta är om man vill ha golvvärme. Men en platta är inte tjo och tjim hela tiden heller, den kna spricka, golvvärmen kan vara felaktigt ditlagd vilket som märks först efter man har bott där ett tag.

Det är en del som har problem med krypgrund men det beror förmodligen på andra orsaker än krypgrunden. marken kan vara sank, dräneringen är dåligt utförd etc. Men man behöver inte oroa sig för att krypa under huset alltför ofta. Det är min åsikt i all fall.

Altt välja hus är alltid svårt. Mitt tips är att välja ett standardhus, bo in er ett år eller två om ni aldrig har haft hus innan. Därefter märker ni vad ni vill ha och kan då ta ett bottenlån och fixa detta. Många vräker på en massa blingbling från början och sitter med ett svindyrt hus. Det är enklare att lägga till saker än att plocka bort dem och få pengarna tillbaka.

Vi byggde en SMV och kommer inom närmsta året piffa upp köket och badrummet, installera kamin, inreda övervåning etc. Vi valde standard pga att vi helt enkelt inte visste hur vi skulle ha det. Det är omöjligt att göra ett perfekt val hur mycket man än läser på forum och frågar i butiker. Då blir man bara tokig. Och se till att ha ORDENTLIGA marginaler. Avsätt gärna 5000 kr varje månad till en "renoveringsfond" som ni kan ta ur när ni vill kosta på er lite lyx, som kanske en kamin eller bubbelbad.

En ordvits i sammanhanget:

- Det första huset bygger man åt sina fiender
- Det andra huset bygger man åt sina vänner
- Det tredje huset bygger man åt sig själv

Stämmer ganska bra med verkligheten anser jag.

MVH
Henrik
 
Ja, jag håller med dig Henrik om hur ni resonerar, låter klart vettigt! Och Smålandsvillans krypgrund är väl den enda som är riktigt bra.

Fast jag måste ändå säga att om man inte tänkt inreda övervåningen själv så blir det dyrt även med en smålandsvilla. Husen låter så billiga när man tittar på hemsidan, men övervåningen är ju helt oinredd och grunden och markarbeten ingår inte alls. Viktigt att jämföra vad som egentligen ingår! Badrummen är ju inte kaklade heller i grundutförande, visst kan det ju vara bra med plastmatta och våtrumstapet, men helkaklat badrum är ju något som ingår i priset för till exempel LB-hus Classic-serie.

Jag tänker också på en sån sak som energiförbrukning också, hur påverkar det att ha sämre fönster? Det är bra nu att man kan kräva energideklaration av husleverentarörerna. Vi försöker jämföra dels leveransdeklaration och energideklaration för de företag vi är intresserade av. På så vis kan man jämföra och komma fram till vilket företag som ger bäst pris.

Och absolut; Man ska inte låna sig upp över öronen! Vi sparar och väntar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.