Hej!

Jag har köpt en vanlig enkel gungställning av metall. 3 små gungor, ja ni vet. Nån Hultebruk eller liknande.

Hur borde jag fästa den i marken? Det KÄNNS överkurs att gräva ner och gjuta 4 plintar med ögla.

Eller?
 
Jag har skruvat dit 2st långa brädor under benen. Funkar perfekt.
 
Vi köpte 2 st byggtimmer, grävde ner så dem så de kom i marknivå och skruvade fast gungställningen. Fick det som tips av säljaren på Bauhaus. Står stadigt!
 
Har funderat på samma sak och kom då fram till att en lösning skull kunna vara att gräva ner 4 lecablock på högkant så de kommer jäms med gräsmattan och sedan bulta fast gungställningen med expander i dem. Bör ge samma effekt som plintar men är en enklare lösning.

Håller som bäst på att bygga ett torn med rutchkana och gungställning i ett. Gungställningen kommer att fästas i tornet för rutchkanan i ena änden, få en överliggare av 95x95 och ben av 70x70 i andra änden. Bör bli ganska stadigt... Tänkte själv fästa benen genom att gräva ner leca.
 
Det är Hörby bruk som gör CanCan och Kvartett :) I deras lekredskap sid 11 hittade jag
Art. 4018 Förankringsdon Passar alla gungställningar av stålrör. Elförzinkade. Levereras i sats om 4 st. Plastförpackade 40 x 1,5 x 6 cm. Fraktvolym 0,4 dm Vikt 0,7 kg.
De ser ut som stora tältpinnar! Vi köpte nyss en till barnbarnet och i bruksanvisningen stod hur den skulle förankras. Antingen träplanka eller förankringsdon i betong har jag för mig. Det roliga är att den är vääääldigt lik den som våra ungar hade i slutet 70 början 80-talet. Till sim glädje konstaterade de att det är svårare att klämma sig i tvillinggungan nu.
#edit Det blev långa nedgrävda plankotrdär också
 
Redigerat:
Så har jag gjort.
 
  • 26052009_008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rosenbyggare skrev:
Vi köpte 2 st byggtimmer, grävde ner så dem så de kom i marknivå och skruvade fast gungställningen. Fick det som tips av säljaren på Bauhaus. Står stadigt!
Skulle personligen gå All in på den här idén:)
 
4st armeringsjärn böj en liten krok/ögla i ena änden, och sllå ner så långt det går.
jag fick ner nästan 1meter i gräsmattan, funkade kanon
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.