Efter många års väntande är det äntligen dax att köpa huset vi tänkt bo i resten av livet. Huset är byggt 1965 och kräver en omfattande renovering beträffande tak, uppvärmning, fönster, kök och allmän modernisering. En värderingsman har värderat fastigheten till 750 000 kronor och säger att detta förutsätter att skorstenen provtrycks och är i fullgott skick.
Denna förutsättning står dock ej med i värderingsprotokollet och säljarna vägrar i nuläget att göra några som helst avdrag på köpesumman även om en provtryckning skulle påvisa eldningsförbud.

Vad göra? Vi sitter i rävsaxen eftersom vi sålt vårt andra hus och både vill och måste köpa det tilltänkta. Det känns hemskt att bli bränd på de 20 - 40 000 kronor som en skorstensrenovering kostar. Det värsta av allt är att säljarna är min svärfar och hans syster....
 
johansjostrand skrev:
Det känns hemskt att bli bränd på de 20 - 40 000 kronor som en skorstensrenovering kostar. Det värsta av allt är att säljarna är min svärfar och hans syster....
Tja, ni har ju tre val.
1) Låt bli att elda, så slipper skorstenen provtryckas och renoveras.
2) Ta kostnaden och se det som en framtida investering i lägre uppvärmningskostnader.
3) Häv köpet, bli av med handpenningen och bli ev. osams med svärfar.


....pest eller kolera.
 
C
johansjostrand skrev:
Vad göra? Vi sitter i rävsaxen eftersom vi sålt vårt andra hus och både vill och måste köpa det tilltänkta. Det känns hemskt att bli bränd på de 20 - 40 000 kronor som en skorstensrenovering kostar.
Jag tycker att det är glasklart att ni skall genomföra köpet och ta en ev. extrakostnad för renoveringen själva. Ni har väl fått ett bra pris ändå för huset? Ett gammalt hus kräver ju underhåll och detta kommer ju inte att vara den sista utgiften i den storleksordningen på några års sikt - i förlängningen är det ju småpengar.
 
Håller med föregående talare.

Sedan ett par råd till. Om det är så att skorstenen har använts regelbundet (och alltså inte stått oanvänd ett antal år) så finns det ingen anledning att provtrycka den nu. Det gör man när man antingen misstänker att det är fel på den (typ det luktar rök där det inte borde göra det), eller om man i samband med ett köp har möjlighet att använda det som ett prutningargument.

Om ni nu skall bo i huset och det inte finns någon specifik anledning att testa skorstenen, så låt helt enkelt bli.

Om skorstenen måste åtgärdas så tror jag inte att det skall behöva vara så dyrt. Jag har hört priser på 600-1200kr/meter (visserligen 4-5 år sedan). Skorstenar i villor är väl oftast klart under 10 meter. Även om de skulle gå från källare och igenom 2 våningar.

Vad gäller svärfars agerande så kan jag förstå det om ni redan har fått en "familjerabatt", annars om priset är riktigt marknadsvärde, så kan man ju tycka att det är lite gnidet. Kom dock ihåg att HAN kanske tycker att ni får det billigt. Värderingsmän styrs ofta av vad de tror att uppdragsgivaren vill höra, vid en släktaffär sätts ofta ett konservativt värde (men försvarbart), är det en lånevärdering så sätts ofta priset närmare den högre försvarbara gränsen, och det kan mycket väl skilja 20%. Allt för att hjälpa till att möjliggöra en affär

Det som alltid är risken med den här sortens släktaffärer är att det kan skapa motsättningar inte bara mellan dig och din svärfar, utan i värsta fall även mellan dig och din fru/man som kanske inte vill gå med på att pappa är gniden. I ett sådant läge gäller det ju att backa ur affären snabbt och så snyggt som möjligt.

 
Anledning till att jag är mån om skorstenen är att vi ska byta panna till våren och förmodligen blir tvugna att provtrycka skorstenen i samband med detta...

hempularen skrev:
Vad gäller svärfars agerande så kan jag förstå det om ni redan har fått en "familjerabatt", annars om priset är riktigt marknadsvärde, så kan man ju tycka att det är lite gnidet
Värderingen är en ren marknadsvärdering. Mäklaren tyckte dessutom att det är rimligt att dra av 5% på summan vid en privat affäruppgörelse eftersom han ändå hade tagit det i arvode för att sälja huset. Men detta är heller inte ens att tänka på.

Om jag förstår er rätt så är det okey att betala 750 000 med defekt skortsten, trots att mäklaren har sagt 750 000 med skorsten i fullgott skick? Kan även tillägga att det var samma mäklare som värderade mitt nuvarande hus till 700 000 kronor. Slutpriset efter budgivning blev 595 000 kronor...
Notera att ingen vet något om skorstenen i nuläget. Vi har absolut ingen avsikt att köpa huset billigare, eller släktrabbatter osv. Men det känns minst sagt förnedrande om man blir blåst på pengarna för skorstenen av sina släktingar. Kanske är en småsumma i sammanhanget och ni mår vara kapitalstarka skribenter, men för oss är är det ganska mycket pengar, som istället kunde användas till en ny altan, carport eller två thailandsresor...
 
Tror inte att någon ser det som småsummor. Men relativt andra underhållskostnader och investeringar man gör i sitt hus så är det inte jättemycket pengar.

I det läge du beskriver så tycker jag egentligen att ni borde hoppa av. Om man antar stt ni kommit överens om att affären skall ske till värderingspriset, men han vägrar tolka in värderingens förbehåll, så följer ju inte han er uppgörelse. Men det måste ju bero på om ni är helt överrens er emellan. Din fru kanske ser ett mervärde att få bo sitt bardomshem eller liknande.

Men om det fungerar med husfriden så skulle jag nog konstatera att "det här funkar inte" och hoppa av. Och då bör det vara ett definitivt avhopp, inga prisförhandlingar, för då kommer ni att få problem med relationen med svärfar för lång tid framöver, han kan tycka att ni pressat till er pengar orättvist. Fungerar det inte klockrent med husfriden så säger jag tvärtom, detta är för lite pengar för att riskera ett förhållande.
 
johansjostrand skrev:
Anledning till att jag är mån om skorstenen är att vi ska byta panna till våren och förmodligen blir tvugna att provtrycka skorstenen i samband med detta...
Tror inte att det är ett krav att provtrycka skorsten när man byter en panna. Gör inte problemmet större än den är ;).
gaia
 
T
Du skrev byta panna till våren, då förmodar jag att det blir en med högeffektiv förbränning alt någon typ av värmepump. Om det blir panna med avgaser lär ni bli tvugna att sätta in s.k inoxslang p.g.a den kondens som nya pannor ger, och blir det värmepump behöver ni inte fixa skorstenen alls förutom ev för ev braskamin.

Så oavsett vilket tror jag inte på att provtrycka och renovera för en hög kostnad nu, de flesta firmor som byter pannor budgeterar för inoxslang ( vid panna med avgas), och sen kan du själv fixa mycket av skorsten för en billigare penning-finns olika trådar på detta ämne.

Din svärfar är nog lite nervös eftersom kåken är sliten och att du ev ska hitta något som han inte vetat(eller visste), om han säljer huset med friskrivningsklasul kan du ev pruta lite, annars har du ju lagen på din sida, så för husfridens skull och om du gått igenom kåken ordentligt kan du slå till, alltid svårt och bäddat för div konflikter när hus säljs mellan familjer och nära anhöriga, samma strul är väldigt vanligt när det gäller bilköp. I detta fall är det nog din "magkänsla och morrhår" som avgör om du ska köpa av svärfar.

Slutligen är min personliga rekommendation att ett auktoriserat värderingsföretag som
ÄR GODKÄNT av utlånande bank används istället för mäklare, då mäklare oftast ger högre värderingar (för egen vinnings skull), , detta görs alltid vid testamenten och dödsboutredningar och används också vid inbördes försäljning (bra ur skattesynpunkt)

Hur som helst, lycka till.
 
Okey, jag ger mig...

Tyckte bara att när mäklaren säger ett pris med frisk skorsten skulle det vara skönt att veta att den är okey innan man betalar... Mäklare värderar ju även ofta lite väl höga priser står det ju i inlägget ovanför...

Men, men... Vi betalar väl, så får framtiden utvisa om huset kostade oss 750 000:- eller mer...
 
Gratis till det nya huset :).
Det kommer alltid ett och annat som ska bättras i ett gammalt hus. Hoppas att du inte får en känsla av att du blev lurad eller hamnar i en tillstånd som avspeglas i en annan tråd om "hellre-än-vällare".
Ni har ju väntat på detta huset så det måste ju ha en del fördelar för er (lägge, trädgård) än andra hus som ni skulle kunna köpa.
Det blir alltid så efter köp/sälj att man tycker man kunde få bättre pris ... lika för säljaren som för köparen ;). Men det är ingen mening att fundera på sånt för länge :).
Lycka till!
gaia

 
T
Instämmer med Gaia, stort grattis.
"Bo in er ett tag" och lär känna husets atmosfär/skavanker/egenskaper, innan ni börjar ta in hantverkare. Under tiden kan ni plöja igenom detta forum så har ni mycket stora chanser att slippa göra felinvesteringar och spara en slant för trevligare ändamål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.