Hej,
Jag är ny här och jag har en fråga:
Har köpt vårt drömhus och trivs kanon , dock har jag stött på ett problem!
Jag sökte grannemedgivande för att placera en friggebod närmare än 4,5m och grannen gav medgivande skriftligt, så långt är allt ok.
1:Han har nu ångrat sig men jag antar att det inte går att dra tillbaka ett grannemedgivande hur som helst?
Jag har en friggebod som är 10 m2, eftersom jag har fåglar så har jag framför friggeboden anslutit en bur som är lika stor av Troax-galler ( typ källarförådsgaller) och jag har lagt plast tak på denna. Nu har min granne anmält till kommunen att totalytan på min friggebod är större än 15 m2.
Total takyta dock i 2 nivåer är nu 20m2.
2: Men jag undrar om någon snälla kan hjälpa mig att svara huruvida jag måste kapa bort en del av skärmtaket eller om det får sticka ut mer än 15m2 och i så fall hur man räknar totala takytan?
 
Enligt reglerna är det den bebyggda markytan som skall vara mindre än 15m2. Om du gör en tillbyggnad med tak på, räknas även tillbyggnadens markyta med. Kanske kan du komma undan om du separerar buren från byggnaden på något sätt? Förbindas med ett rör, burgång eller dyl?
 
Taket får sticka ut max 40 cm. Då räknas ytan efter ytterväggarna. Sticker taket ut mer så räknas hela takets yta i stället.
 
Byggnaden/Friggeboden får vara max 3 meter hög - Nockhöjd.
- Vad hade ni skrivit för något i Grannemedgivandet, hade Grannen fått alla uppgifter svart på vitt, ritningar samt att det skulle vara Fåglar där ? Viktigt att man preciserar sitt projekt ordentligt o skriftligen för grannen, så att han/hon är medveten om detta innan han/hon skriver på så att det blir bindande. Annars kanske dom hävdar att det varit ofullständigt. Sen kan du ju alltid ringa till Bygginspektören på Kommunen o höra vad dom anser om saken. /Lycka till !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.