Vill minnas att en lokal handlare www.njb.se 'sågade' Byggmaxskivorna på sin hemsida. Nu verkar texten vara borttagen.

Hade de fog för sitt påstående om att BM's skivor var för dåliga för att lägga på cc 600, eller var det bara ett försök att fortsätta kränga sina egna skivor till överpris?

Någon som vet om man kan sova lugnt med BM's skivor?
 
Ha ha
Det verkar vara klappjakt på Byggmax lite här och där.
Jag tror kritiken är överdriven och det vore kul att se om någon kan bevisa motsatsen.
 
Det virket (inte golvspån) jag har köpt på byggmax har hållt bra kvalitet. Dock har jag valt ut visst virke som jag inte tyckte höll måttet på plats.
 
Har köpt bl a golvplank (Moelven, B-sort), golvspån (verkar vara helt schysst kvalité), oljad askparkett och murbruk på Byggmax och har hittills aldrig haft något att gnälla över. Jo ett undantag: Mineralullen luktar... fisk(!). Golvvirket var bättre (mindre svartkvist osv) än den b-sortering jag köpte av den lokala sågen. Övrigt virke - det gäller att kolla vad man tar.
 
Har bara laggt lite golvspån som bänskiva i förrådet. Den ligger på cc60 och håller för mina 90 kilo åtminstånne :)
 
Utan att komma ihåg källan borde jag hålla K.....n men det var en artikel i en branschtidning om att byggmax golvspån inte klarade långtidslasten som krävs.
 
Vet ej om de är sämre än andra....billigare är de iallafall. Det beror ju vart du ska sätta in det. Satte in det i vårt gårdshus med c/c ca 80-90 cm. Kanske inte det mest klyftiga, men vi har då inte haft några problem än med sviktande golv. Kan nämnas är att vi ställt tvättmaskin+torktumlare i torn på detta golv. Vibrerar inte särskilt mycket vid centrifugering. Jag skulle nog inte sätta in ett byggmaxgolv i mitt nybygge(vet dock inte om det är mycket sämre), men i en budgetrenovering duger det gott. Tycker annars att Byggmax ofta har godtagbar kvalitet på sitt material. Det gäller ju att välja med omsorg och inte bara vara "dumsnål".
 
Kasch skrev:
Mineralullen luktar... fisk(!).
Verkar isolera lite sämre också (i klass med lösull), är något ojämna i tjockleken (materialet är koncentrerad till ena sidan på en del rullar). Men är man medveten om detta (ojämnheten går ju att kompencera för i viss mån) så är det billig isolering att t.ex. isolera vinden med. Skulle kanske inte använda dem för ytterväggarna i hela huset, men till snedtak/tak på övervåningen tyckte jag de dög aldeles utmärkt.

Mina rullar luktade f.ö. också fisk till en början. Fick torka några veckor innan jag använde dem (en del rullar fick lite vatten på sig när jag lastade dem) och sedan luktade de inte alls. Sitter på utsidan av plasten så den skall väl förhoppningsvis förhindra att eventuell framtida lukt tar sig in. :)
 
 
Jag börjar med isoleringen och när jag kollade så hadde byggmax lågprisisolering lambda 39, rockwoll 37 och byggmax "proffs" 35 och eftersom lägre är bättre så får jag det till att om man tar proffs varianten som är något billigare än rockwoll så ska man få något bättre isolering tom.

Virket är exakt samma som många lokala brädgårdar har. En bekant jobbar på en sådan och virket kommer från samma såg och levereras av samma bil. Sen hanteras virket säkert sämmre på byggmax iom att det är många som rotar i de buntarna och inte lägger tillbaka virket snyggt efter sig.

Sen gäller det alltid att vara vaksam som kund, men då kan man också göra rejäla fynd. Man ska inte heller dra sig för att fråga byggmarknaden om vilka rabbater de villge dig, jag prutade ned virket till min stomme från byggmax +20-30% till samma eller lägre pris än byggmax.

Golvspånnet har jag ju bara på en arbetsbänk men nu har vi varit två uppe och gått på bänken och hittills håller det bra
 
Sant att isoleringen på pappret har bra värden men hur är det i verkligheten när man ibland kan se igenom en 45mm?? eller när 120mm bitvis är 100mm??
Och vad gäller golvspånet så köp en skiva byggmax och en elit eller liknande och ställ dom på badrumsvågen så ser ni snart vilken som gäller (ju tyngre desto bättre) det samma gäller för övrigt för en furudörr eller en bräda.
Och visst kommer virket oftast från samma lokala sågverk men dom har MÅNGA olika klassningar på virket .
Även om det är svårt att tro tycker jag faktiskt att man han köpa mycket prisvärda saker på storbygghandlarna OM man har tid för det, man kan tyvärr inte bara ta första bästa sak ur hyllan och hoppas att den ska funka med svensk byggstandard och ett exempel på detta är en ytterdörr som marknadsfördes som 10x21 vilket borde innebära att den är ca 990x2085mm?? mycket problem att montera blev det då den var 970x2040!!! Den lågprisdörren gick på över 10 000 monterad på plats. :-X
 
Jag har ingen erfarenhet av just golvspån från Byggmax. Men som det brukar heta: man får vad man betalar för.

Som jag ser det kan Byggmax hålla låga priser av flera skäl:
1) Lägre kvalitet
2) Stor försäljningsvolym
3) Material köps från lågprisländer
4) Sämre service (=lägre personalkostnader)
5) Begränsat sortiment

Dock tycker jag att BM kan vara bra om man vet exakt vad man vill ha, har lite tid att rota runt och inte behöver den absolut högsta kvaliteten. För större projekt tror jag att man kan få bättre priser från annat håll, om man prutar lite vill säga.
 
Visst är det så:

Den stora kostnaden är ju personal och lokaler och där spar byggmax rejält jämfört med vanliga "byggvaruhus".
När det går att köpa exakt samma fönster på byggmax och silvan och det skilljer 200 kr, inte blev fönstret bättre för det?

Sen ska vi ju komma ihåg att prisläget i sverige ligger 15-20% över europa även om vi räknar bort skatteskillnaderna och en hel del av det är vinster och marginaler.
Tyska tegelstenar håller i Tyskland och då lär de hålla här också men de kostar betydligt mindre

Samma sak gäller edsbyn fönster, -20%-25% om jag hadde köpt dem från polen inklusive frakt av polsk åkare mot Sverige

Jag tror inte för fem öre att utländsk byggmatriel är sämre än svensk. Däremot skiljer tillverkningskostnaden pga skatterna och pga helt annan konkurens så blir priserna betydligt bättre.
 
Precis rätt Mats_o

Mycket av det du köper på Byggmax kommer från de stora Europeiska leverantörerna som håller nog så god kvalitet.
Trött på allt skitsnack om Byggmax.  
Jag skulle vara tacksam om nån kunde hitta Specifika exempel på vad som är undermåligt. Och i sådana fall inte jämföra en grejer för 50 spänn med en för 75 spänn.
Servicen är undermålig men det är deras affärside - vill du ha service till din gipsskiva så köp den nån annanstans och lägg på en tia.
 
Stora travar med virke hos Byggmax håller inte standardmått. Lite retfullt att behöva köpa på sig mer virke än vad som är nödvändigt. Kanske den ansvarige som inte förstått det här med måtten riktigt. 3.6--4.2--4.8 är mått man använder, inte 3.0 eller 4.5 m fl. När det gäller spån, har det funnit en hel del olika tillverkare genom åren, några fabrikat har varit väldigt mjuka, medan de finska som dök upp för en 30år sedan, fick klingan på cirkelsågen att spruta gnistor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.