mmm, jag ska köra den i några veckor till och se hur det fungerar på trånga sektionen. Den tar ju sig runt där och om den väl hittar in så borde det fungera. Som sagt vi får se, återkommer om det.
Har lagt ut tråd runt resten av gräsmattan nu. Fattas någon buske som den kör fast på för tillfället. Sen är det väl justering i fem år då som gäller ;)
Tycker fortfarande att den klipper lite väl högt men som sagt, det kanske bara är gräset som är för lågt.. ;) 28 mm ska den klippa iaf enligt manualen.
 
Visst blev klippresutatet av imowern kanon när den klippte och fick jobba "ostört" efter en hel del intrimmning. Jag hade fortsatt låtit den klippa och trimma in slingan om jag inte upptäckt en tråkig sak som saknas hos imowern.

Efter att pratat med personer som har automower så har jag förstått att om den mot all förmodan skulle klippa av tråden eller den skulle gå av av annan anledning så stannar den direkt. Skulle den komma utanför slingan (i tex en brant nerförsbacke) så känner den på vilken sida den är på och stannar. Imowern klarar inte av detta utan rymmer om tråden går av och kommer den på fel sida så kommer den fortsätta och tror att den är innanför när den kommer mot tråden från fel håll.

Andra saker som strulade gick att lösa och det kanske man kan stå ut med när den kostar en fjärdedel av priset men att man inte vet om man hittar den i laddstationen eller två kvarter bort är inte acceptabelt enligt mig och jag tänker inte bygga ett staket för detta ändamål.
 
u95hw: Du som har testat imowern och som tyvärr inte fungerade i era förhållanden. Vad tror du om en imower enligt våra?
Plan tomt/gräsmatta med staket+grind, inga egentliga hinder förutom nått träd o nån buske. D.v.s. om man bortser från rymningsrisken skulle du kunna rekommendera imowern?
 
Erikoolio: Jag tror att gräsmattan skall vara hyffsat fyrkantig och inte ha smala passager till andra sidan huset. Har man detta och de förutsättningarna som du beskriver så funkar det nog, då vågar man ju släppa ut den när man åker till jobbet och så e det klippt å klart när man kommer hem. Att den inte har timerfunktion hade jag tänkt att man kan leva med för man kan ju inte få allt för de pengarna. Tänk oxå på att den kanke inte rymmer men kör ner en rabatt med blommor. Men den stora ytan vi har täckte den in fint med bra resultat.
 
u98hw,
Går det att styra den manuellt med fjärrkontrollen?
 
Rj skrev:
u98hw,
Går det att styra den manuellt med fjärrkontrollen?
Det måste väl vara större delen av nyttan med fjärren?
 
Problem med Robomowern. Har två ytor som den inte förstår sig på. Ca 3 meter mellan gränskabel och kabel kring hallonbuskarna. Kommer den in där står den och snurrar tills den ger upp. Enligt manualen ska den klara 1.7 meter men det gör den inte.

irriterande. Har mailat och vill skicka tillbaka den och köpa en Wiper istället men det lär väl knappast gå. Vi får se..
 
Visst den går att styra med fjärren men det är inte lätt. Räckvidden e kort och den e okänslig så det är inte lätt om man tror att man skall styra in den i trånga passager. Fattade aldrig vitsen med fjärren då det står i manualen att man skall starta den genom att släppa den en bit ifrån slingan å sedan så letar den upp laddstationen och efter ett microbesök går ut å klipper. Min tanke var att sätta timer på fjärren mekaniskt eller med plc för att få tidsstyrningen, men min klippare backade ur laddstationen och började pipa efter ett tag så det hade inte funkat. Vet inte om den skall göra så eller om det var fel på min.
 
Hej!

Vad är det för skillnad på en Automower 220 AC från 2006 och en från 2008?
 
Redigerat:
Hur lång tid klipper era AM ?
Jag har precis köpt en 220ac och den kör 1h aktivt och laddar 1h om vart annat.
Vår tomt har en lätt lutning, ingen "backig" terräng.
Den är ställd på att köra c:a 6h 5 dagar i veckan.
Är det en normal drifttid ?
 
Längst bak i manualen står det rekommenderade drifttider på ett antal olika gräsmattor, kolla där.
Jag har ca 900 kvm, och min 220 går 12 timmar/dygn några dagar i veckan. Nu när det växer som mest är det nästan 12 tim/ varje dag för att hålla den i perfekt trim.
 
Tag_H skrev:
Grrr,
Precis efter stängningsdax hos service-ställena, inför långhelg så stannade "Pluto"

"Ingen slingsignal" ibland samt "främre slingsensor defekt"

Slingan är hel, är det nåt man kan kolla själv eller är sensorn kass ? är det värt att riva isär den för att leta glapp eller nåt ?
eller vänta och lämna in den på måndag ?

Nonkan du verkar ju ha koll på dessa tingestar :)
Lite sent att svara nu kanske, jag har haft för mycket på jobbet den här våren för att vara diskussionssugen på kvällarna.

I vilket fall, problemet är väl löst nu men som framtida referens
:
Jag har aldrig sett en slingsensor gå sönder, även om det har hänt enligt HVA Service. Troligaste är att det är något kajko med antingen stationen eller koplingen station-klippare.

Enklast är att kolla att lysdioden på stationen lyser och inte blinkar eller är svart. Lys= ok, Blink= träligt, slingproblem, Svart= elproblem.

Lyser dioden så börja med att göra om kopplingen station-klippare genom att byta pin-kod (sen kan man byta tillbaka igen till den gamla).

Riv inte isär klipparen i vilket fall, det är liksom inget man kan göra genom att titta på ett kretskort. Enda gången det kan vara motiverat att öppna klipparen är om felmeddelandet rör krocksensorn. På tidigare modeller kunde magneten i krocksensorpelaren halka snett och gav då utslag.

Öppna ALDRIG en maskin de första tre åren. Husqvarna lämnar 2 års garanti, men i i Sverige ger konsumentköplagen tre års reklamationsrätt. Skillnaden är att vid garanti ska säljaren påvisa att felet INTE funnits från början, vid reklamationsrätt ska kunden visa att felet HAR funnits från början. Det syns om klipparen är öppnad av kund, och då kan man som ÅF direkt neka garanti.

Som tillägg kan jag ju nämna att det svåraste att felsöka är en maskin i smådelar som någon annan har plockat isär.
 
MaHo skrev:
Hur lång tid klipper era AM ?
Jag har precis köpt en 220ac och den kör 1h aktivt och laddar 1h om vart annat.
Vår tomt har en lätt lutning, ingen "backig" terräng.
Den är ställd på att köra c:a 6h 5 dagar i veckan.
Är det en normal drifttid ?
Ladd och klipptis låter som de ska, de kommer förmodligen bli kortare sen när värmen stiger. Batteritemperaturen styr laddtiden nämligen.

Det är alltid svårt att angen en "normal" klipptid. Det beror på så mycket, t.ex. jordmån och hur tjockt gräset är. Ser gräset bra ut är klipptiden ok helt enkelt.
 
klipparn skrev:
Hej!

Vad är det för skillnad på en Automower 220 AC från 2006 och en från 2008?
Inga större. Ska du köpa en begagnad och har dessa att välja på, kolla så att batteriet på 2006:an inte är på upphällingen (står på displayen hur måna timmar den kört, börjar det närma sig 2000 får du räkna med nytt bateri ganska snart).

Det finns några programvaruskillnader, men dessa rättas till så fort den kommer in på service.
 
ante100 skrev:
Har just installerat min automower och är väldigt nöjd med resultatet men däremot orolig för hur den kommer att klara regnet. Är mycket borta och ingen möjlighet att ta in den när det kommer störtskurar. Rekommenderas det att man köper garaget för 1900:- ???
Regnet är inga probs, det har inte varit något stort problem sen 2005 då alla läckte vatten :)

Jag tycker personligen att huset är ett ganska onödigt tillbehör, det skyddar mest stationen, det går ju inte att ha skyddet nerfällt när klipparen är parkerad.

Hmm. Den här tråden är grymt off-topic egentligen, och jag känner att jag är en bidragande orsak. :) Någon som orkar starta en "jag och min HVA Automower"-tråd?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.