Så sant!Använd dig av en v-växlare så kan du balansera
in o ut.
 
Friskluft måste man ha in i vilket fall som helst och om man får det genom ventilerna eller otäta fönster spelar kanske inte så stor roll. Det finns även en del som väljer att ha tilluftsventilerna inbyggda i fönsterkarmen - i princip ett otätt fönster alltså.
Däremot så vill man fortfarande hindra värmen från att komma ut genom fönsterglaset. Därför hittar fönstertillverkarna på olika knep för att hindra fönsterna från att leda ut värme och för att det ska stråla ut så lite värme som möjligt (värme sprids på olika sätt).

Sen finns det precis som Ekke säger andra typer av värmesystem där man värmer upp friskluften innan man släpper ut den i rummen.
 
Vi har frånluftsvärmepump och den fungerar mycket bra.
In och utsug måste justeras väl vid installationen så att man inte får för mycket eller för lite ventilation.
Vi har (javisst är de fula) tilluftventiler som sitter separat på väggen. De är placerade ovanför vissa fönster och dörrar.
Om man känner i närheten av dessa så kan man naturligtvis känna att det kommer in kalluft, men det är inget som man märker i övrigt.
Däremot måste allt annat vara supertätt för att man ska få ventilation i rummen som ligger längst bort från utsugen.
Att använda otäta fönster är ett säkert sätt att förstöra kontrollen över ventilationen.
 
Ett visst drag kan kännas om man sitter i närheten av en ventil och den blir påblåst så att luft pressas in genom den. Då känner man i bland för att hämta en filt.
 
Varför inte använda sig av en vent-växlare istället för
f-pump?
 
Det här är en riktigt gammal tråd som jag hittat, och som jag vill lyfta upp igen. Funderar över om jag skall installera en frånluftsvärmepump eller värmeväxlare. Tycker att de referenser jag fått från folk som installerat frånluftsvärmepumpar är lite luddiga, så här kommer en konkret fråga till er som har frånluftsvärmepump och golvvärme:

Blir det ett störande drag från tilluftsventilerna när det är riktigt kallt ute?

Jag bor i en del av landet där det är under -20 ganska många dagar varje år, och vill slippa ha på mig sticketröja och raggsockor inomhus dessa dagar.
 
arny skrev:
Blir det ett störande drag från tilluftsventilerna när det är riktigt kallt ute?
Det blir drag från ventilerna. Om det uppfattas som störande beror på hur känslig man är och var man har placerat dem. Det är till exempel en god idé att inte ha en ventil precis ovanför soffan. En variant är att ha slitsventiler (tror jag de kallas) i fönsterkarmarna i stället. För övrigt tror jag draget upplevs som mindre om man placerar ventilerna bakom gardinerna.
 
  • 0856-spirea.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett väldigt enkelt sätt att lösa problemet är att välja en frånluftvärmepump med både från och tilluft i kanalsystem (förvärmd tilluft). Jag valde själv denna lösningen (Nibe 410 P) på grund av kallras men också i kombination med golvvärme där man saknar radiatorerna vid fönsterna. Den blir igångkörd i dagarna så jag kan inte uttala mig om den kommer att motsvara förväntningarna, än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.