5.2 racing skrev:
Startade min klippo från -99 idag som stått under en plåt sen i oktober. Fyra drag sen startade den. Det är nästan så man blir förbannad att den inte rasar så jag får köpa en ny.
Idag dog den. Vänster bakhjul lossnade:eek:
Har övervägt att köpa en ny. Dels går den nuvarande ojämnt, alla(!) fyra gummidäcken har släppt från fälgen, drivningen hoppar ur av sig självt typ hela tiden, höjdinställningen är paj. Så nu, äntligen får jag byta.

Eller vafan, så kul är det väl inte. Skulle köpa kompressor tänkte jag men det får väl vänta.
Vilken klippomodell skall man välja nu då? Excellent eller Comet, B&S eller Honda? Drivning skall jag ha. Någon som kan rekommendera nån utav dom, eller kanske nån annan? Priset är faktiskt inte så viktigt utan funktionen är allt. Inte över 10k dock.
 
köpte själv en 50cm partner med drivning, multi o uppsamlare för 2k i våras på en jemfix drive, efter att den 13 år gamla husqvarnan gett upp.
Har den som kompliment till åkklipparen och startar so far alltid på andra rycket när den är kall.
 
Har haft en Comet 53cm nu i tre år och är inte nöjd med den, bl.a. byttes skärtallriken med 6 småknivar nu i våras till en vanlig rak mulcherkniv som ger bättre klippresultat men inte lika bra som den 20 år gamla Stiga Turbon som nu rullar i sommarstugan, som även "dammsuger" gräsmattan.
Dessutom vill den inte "frikoppla" drivningen fullständigt är man drar den bakåt utan den "smådriver" och problemet kvarstår trots 3 verkstadsbesök.
Nuvarande Klippmodeller ser ut att ha en annan kåpa som är bulligare än vår Comet, så här kanske man förfinat klippresultatet.
 
Tjyvdriver den så beror det på att gräs kommit in i drivmekanismen och/eller feljusterad kopplingswire, ta isär, gör rent och justera.
Är nöjd med min Comet, drivningen får man serva varannat år men då har jag en gansk liten gräsmatta.
 
Skillnaden mellan 19" och 21" klippbredd är ytterst liten, däremot gör det stor skillnad på ljudet, så satsa på en 19". Har du växthus eller klipper i närheten av bilar (och barn) så fundera på PRO modellen (PRO 19s) då de har ett extra sprutskydd som följer marken och inte klipparen. Har själv klippt rutor i växthuset och det är väl värt de extra 500:- för en PRO modell. Dock säljs de bara av ställen som har verkstad.

PRO 19 har även motorn som är choke-fri, vilket gör litet lättare när de mindre teknisk bevandrade ska starta och klippa. Samma motor sitter i en icke PRO-modell också, tror det var Excellent ..
 
Jag måste bara berätta att jag har en Stiga Popular med B&S som andraklippare, den klipparen är från -73 och startade på 5 drag efter vintern :D
 
Det blev en sån här:

http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=27971&pid=56930

Efter en provrunda på en timme, nästan hela gräsmattan -totalt meningslöst då jag klippte i lördags morse, så är intrycket positivt. Hondamotorn går väldigt tyst och jämt, kvalitetkänslan är obeskrivlig.

Den startade på första rycket- är inte det lite konstigt? Dom fyllde på olja i butiken, så den borde inte varit startad förut.
 
Grattis!
Hondas motorer är väl ungefär femti år före Briggs&Stratton i utveckling, året efter jag köpte min Comet så kom den med Hondaspis, typiskt.
 
Nja, Honda är teknikskt överlägsna, men de tål inte misshandel som B&S.
Men det är kalas att filter och andra delar är kompatibla!
 
Fotografen skrev:
Hondas motorer är väl ungefär femti år före Briggs&Stratton i
utveckling,
Jag köpte två Comet förra våren, en med Briggs&Stratton och den andra med Honda. Briggsmaskinen är inne på rep nu efter att ha lagt sig till med diverse problem (tjuvstannar, svårstartad mm) medan Hondamaskinen alltid startat på första draget och går som tåget. Båda maskinerna har gått mycket och dessutom ungefär lika mycket. Personligen känner jag att Briggsmotorn är mer rå och grov i sitt beteende men den påminner tyvärr lite för mycket i beteende om diverse Stiga och Partnermaskiner med små B&S. Jag skulle köpa Hondamotorn igen vilken dag som helst. Trots att den är slutmonterad i Italien ;)

Inget statistiskt underlag precis utan bara en kommentar från min verklighet.

Förresten, Hondamaskinen går i betydligt tyngre och tuffare gräs medan Briggsmaskinen går på villatomtsgräs - mycket av det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.