Hej, jag har byggt ett nytt hus (färdig juni-09), panelerna är grundmålade från fabriken, återstår för mig att måla två gånger.

Min fråga är när är bästa tid att måla ett hus? Före sommar, sensommar? Hur länge behöver man vänta om det exempelvis regnat en hel dag?
 
Det mest optimala att måla sitt hus är veckan innan och veckan eftermidsommar!
 
Jens_H skrev:
Det mest optimala att måla sitt hus är veckan innan och veckan eftermidsommar!
Oberoende var i Sverige man bor?
 
Han syftar nog på att man ska vara nykter under det viktiga förarbetet medans andrastrykningen kan man gott-o-väl göra med lätt huvudvärk.:D
 
morsan skrev:
Oberoende var i Sverige man bor?
Ja, i alla fall i södra och mellersta Sverige. Temperaturen och vädret är för det mesta bra den tiden på året. Detsamma gäller vind och allt pollen som flyger runt i luften och fastnar i den blöta färgen.
 
Under senvår/Försommar är det lägre luftfuktighet än senare på sommaren därför är det bättre att måla då.
 
Är det olika beroende på typ av färg?

Säg att man använder en vattenburen färg, varför kan då inte underlaget/luften vara
lite småfuktig? Blit ju vått-i-vått. I praktiken som en svagt förtunnad färg, eller...
 
OMLAJA skrev:
Är det olika beroende på typ av färg?

Säg att man använder en vattenburen färg, varför kan då inte underlaget/luften vara
lite småfuktig? Blit ju vått-i-vått. I praktiken som en svagt förtunnad färg, eller...
Det spelar ingen roll vilken färgtyp du använder dig av. Men ren akrylatfärg och AMA-färg har kortare öppettid så de är inte lika känsliga som som linoljefärg och andra rena alkydoljefärger

Vad gäller vått-i-vått så fungerar det inte så, är luften fuktig så finns risken att färgen blir flammig på ytan när den torkat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.