Hej!
Hur bör två acktankar av olika storlek lämpligen kopplas mot vedpanna.
Se mina förutsättningar på bifogad bild. Jag har följande funderingar:

1. Om man kopplar in som alt 1 får man snabb lagring i stora tanken men blir laddningen av "tekniktanken" allt för lidande?

2. Om man kopplar in "mitt på" enligt alt 3 blir väl tekniktanken "full" innan den stora tanken?

3. Spelar det någon roll för värmefördelningen i tankarna att förskjuta inkopplingen enligt alt 2?

4. Spelar det någon roll var man placerar returen från botten av tankarna?

5. Eftersom in/utlopp på tankarna är 50R borde det bli bäst kommunikation mellan de båda om man använder så kraftiga rör som möjligt. Är det lönt att koppla samman tankarna med Cu54 för snabbast fördelning av energin?

Hoppas ni erfarna kan ge lite input.
Hälsning/ Mathias
 
  • acktank.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej Mathias, det kommer inte att fungera. Två tankar med rör emellan kommer inte att leverera någon värme till din bostad oavsett vilken dimension du väljer på rören.
Du bör komplettera med panna, expansionskärl, pump och styrning till denna. En radiatorkrets samt någon form av shuntning är oxå vanligt förekommande.

Vad är det du frågar efter???
 
"Nej Mathias, det kommer inte att fungera. Två tankar med rör emellan kommer inte att leverera någon värme till din bostad oavsett vilken dimension du väljer på rören.
Du bör komplettera med panna, expansionskärl, pump och styrning till denna. En radiatorkrets samt någon form av shuntning är oxå vanligt förekommande.

Vad är det du frågar efter???"

Oj, har jag kommit till humorforum av misstag? Nej det var biobränsleforumet, vilken tur!

Mitt system är ett vanligt system för vedpanna med öppen expansion och resten av allt det gamla vanliga som redan kan läsas i många andra trådar. Min bild är alltså bara förenklad för att hålla fokus på just vad min fråga gäller. Om ingen har svar på detta får jag göra lite empiriska tester på egen hand. Det är kul det med men tar längre tid.

Tack för ditt underhållande inlägg Fulefejs!
 
Det stora problemet som kan uppstå vid stor obalans är att det börjar komma hett vatten ur botten från en tank innan den andra är fulladdad, då kan pannan slå av - inte så kul om den gör det medan en tank bara är ljummen i botten.

För att undvika detta bör i ditt fall du gå på närmare stora tanken både upptill och nedtill. Men är det inte långa rör mellan tankarna sköter det sig själv.

Vill du prioritera varmvattnet kan du lyfta upp den tanken.
 
Tack för svaret Mats.
Får se hur jag gör.
Mitt andra alternativ är att dumpa 1150L-tanken som nästan var gratis. Strunta i att köpa 2500Litaren för att istället köra med en enda 4000L-tank. Tyvärr blir mitt system 16tkr dyrare (två nya 15m-kopparspiraler och merkostnad för ökad volym) men jag antar att jag inte skulle ångra det. Nackdel är också något sämre möjlighet till isolering.
 
Om tankarna står bredvid varandra o grova rör används så kommer det inte bli något problem varken vid i/urladdning då tyngdlagen sköter skiktningen/balansen..

En kompis kör med 500 l tank ansluten mot en 3200 l tank där laddningen går in i 500 l tanken o strax under laddkretsen är tankarna hopkopplade med 1 1/2" rör, Skiktningen är exakt lika i båda tankarna så bägge blir fulla samtidigt o den stora som är lägre blir tom snäppet före den lilla..
 
Det skulle väl också gå att seriekoppla tankarna.
Dvs rör från botten på lilla tanken till toppen på stora tanken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.