Har köpt hem några burkar Nordsjö xtramatt som ska målas på vår nybyggda övervåning. Nordsjö själva säger att den är tålig och avtorkningsbar. Men hur är det i verkligheten? Någon som har erfarenhet av detta? Ville inte måla en färg som är för känslig....
 
Desto mattare en färg är desto svårare att torka av den. Använder man helt vit så syns märken väldigt fort och dom är svåra att få bort.
Men det är betydligt lättare att bättringsmåla på en helmatt färg, bara att stryka på. Då syns inget i släpljus. Väljer man en matt (glans 7) är det mycket svårare att bättra på om det skulle bli något märke. Det går heller inte att tvätta av väggen utan att det blir blanka, flammiga fläckar där man torkat.

Jag har själv målat med helmatt kritvit färg på några väggar i vardagsrummet, har fått några små märken men det var inga som helst problem att sticka in penseln och bättra på. Dessutom bir det ju snyggare med helmatt än matt.
 
Är det Inova extramatt du köpt?

Den har jag i vardagsrummet/köket. Den är väldigt lättmålad och avtorkningsbarheten är också bra. Det har blivit lite fläckar och märken på sina ställen, men jag har inte orkat ta tag i bättringsmålning ännu, men eftersom den är så matt så är det enklare att måla över med bra resultat.
 
Ja, det är inova. Det låter ju smidigt om det bara är att stryka på den ytan som blivit "skadad". Efter era svar känns det lite bättre. Nu åker färgen upp på väggen istället för tillbaka till butiken...tack ska ni ha.
 
Blir det inte problem om man vill bättringsmåla en yta om det var ett par år sedan man målade hela väggen? Bleks inte färgen med tiden av solljus etc så att det blir en färgskiftning mellan ytan som nyligen bättringsmålats och resterande del av väggen som målades för ett par år sedan?
 
Redigerat:
Om det har gått några år och vill bättringsmåla så blir det problem oavsett om man har en helmatt fär eller en halvmatt. Men man kan ju naturligtvis bege sig till färgaffären för att läsa av ett prov på den befintliga kulören.

Denna tråden är rät gammal, varför tog du upp den igen NyfikenVit?
 
Jag funderar på att måla några rum med mattare glans än den vanliga glans 7, så jag sökte igenom forumet efter trådar som tog upp ämnet.

Problemet med att det blir färgskiftningar om man bättringsmålar efter ett par år oavsett vilken glans man väljer stämmer ju iofs. Saken är bara den att om man väljer högre glans så minskar ju behovet av att bättringsmåla överhuvudtaget, eftersom det inte så lätt blir fläckar och det är lättare att torka av om det väl skulle bli fläckar. Det var så jag resonerade.

Jag skulle som sagt själv gärna vilja måla med mattare färg, men är lite osäker på hur mycket problem det kommer innebära. Man vill ju inte behöva måla om väggarna vart och vartannat år så att säga... ;)
 
Vi har samma problem på jobbet. Vi har ett hundratals trapphus som vi ska målar om i brist på annat arbete. I färgaffären rekommenderar dom glans 20 för att kunna rengöras av städpersonalen. Men samtidigt så menar dom att 7 glansen ochså är lika rengöringstålig och den är ju hälften så dyr. Själv har jag bestämt mig för att köpa 7 glans till trapphusen.

Vad ska man egentligen välja?
 
Egentligen bör man använda 20-glans för att den är lite vatten- och smutsavvisande. Dessutom så kan städerkorna gå och gnugga med sina skurtrasor på väggarna.

7-glans fungerar, men inte om det blir så smutsigt att man måste gnugga väggarna med trasa. Då kommer det bli blankt på dom ställen där man gnuggat...

Men om ni har ett hundratal trapphus att måla så skadar det väl inte att ni ringer er lokala färgaffär för en specialoffert på 20-glans just för det projektet? Det lär ju gå ett par hundra liter färg.
 
håller med jens, 20:n är det smartaste valet för ett trapphus, både känns å ser rätt ut för ett trapphus...

Nyfikenvit: prova nordsjös bindoplast 5 om du vill ha lite mattare än 7:an, den är riktigt trevlig å tål samma rengöring som 7:an.
Det är ofta på tal om att man vill kunna tvätta bort smuts, men vem gör det egentligen?
Det är ju enklare måla om om det blir några skavanker och skulle det ha gått några år och färgen mattats så bättringen syns för mycket får man väl bju till å stryka hela den väggen, det är ju kul att måla ;)
Och målar du om flera rum så det blir lite kvadrat prova oxå nordsjös grund + första varvet, den ger färdigstrykningen en jäkligt jämn å fin glans :)
 
MARK V skrev:
Nyfikenvit: prova nordsjös bindoplast 5 om du vill ha lite mattare än 7:an, den är riktigt trevlig å tål samma rengöring som 7:an.
Bra tips. Har för mig att Bindoplast 5 är ganska ny i Nordsjös sortiment. Den fanns i alla fall inte sist jag målade, så då provade jag bara Inova Xtramatt, men den var inte lika tålig som Bindoplast 7. Tryckte man tex ett finger mot väggytan som målats med Inova Xtramatt och drog fingret en bit längs väggen så blev där en glansig fläck som inte gick bort. Synd, för det var ruggigt snyggt med den matta väggytan annars! Men det är nog värt att ge Bindoplast 5 en chans. Jag får provmåla på en mindre yta först och se hur tålig den är...

MARK V skrev:
Och målar du om flera rum så det blir lite kvadrat prova oxå nordsjös grund + första varvet, den ger färdigstrykningen en jäkligt jämn å fin glans :)
Intressant. Jag trodde bara man använde grundfärg på första färglagret för att det fäster bättre på vissa underlag samt att väggen ofta suger mycket färg vid första strykningen (om man målar på spackel eller liknande). Men du menar alltså att även slutresultatet blir bättre (jämnare och mindre flammigt?) om man har använt ett lager grundfärg under färdigstrykningsfärglagerna? Uppnår man inte samma resultat genom att måla "ytterligare ett lager" med färdigstrykningsfärgen istället (tex 3 lager istället för 2 lager)?
 
Redigerat:
Jens_H, jag väljer nog glans 7 till de lugnare trapphusen och glans 20 till de med mer passage. Som fastighetsbolag har vi 25% rabatt i Jotun butiken. Verkar vara svårt att förhandla om större rabatt, trots att vi handlar för 100 tusen per år.
 
Jag tycker att ni minst borde ha 30% eftersom ni är ett fastighetsbolag. Det skadar väl inte att ligga på dom lite... Säg att ni går till konkurrenten istället där ni blivit erbjuden bättre pris. :D
 
Nyfikenvit:

ja, precis, den har sjukt bra vidhäftning å täckförmåga och är utformand för att ge jämnare glans på färdigstrykning.
har använt över 300 liter av den på en skola som byggdes nyss å den fungerar riktigt bra.
Sen är det väl kanske inte lönt använda den om man bara gör en fondväg eller när man sparmålar runt fönster, då kan man gott använda bp7an eller vad man nu bestämt sig för.

När det gäller grundning inomhus, det går ju i regel ganska bra att grunda med "färdigfärgen" och resultatskillnaden mellan att göra så å använda en produkt som grund+ är inte så väldigt stor, många skulle nog inte märka skillnaden om man inte påpekade vad man skulle titta efter.
Sen är det ju lite billigare att använda grund+ (vanlig takfärg är oxå vanligt som grund, bp3) än t ex bp7

Så för många är det nog lite enklare att kanske bara ha en färdigfärg att använda till båda grejerna speciellt om det inte är så mycket.
Men om man vill det där lilla extra å har en del yta så tycker jag en riktig grundfärg är klart värt.

Har man nygips som man vill måla direkt på gör grund+ verkligen rätt för sig, man ser inte det minsta glansskillnad där skarvarna varit, utan även i tungt släpljus ser det jämnt å fint ut
 
Jens_H, vi handlar idag från olika butiker då Jotunbutiken inte har allt, och på grund av att vi har två insnöade Nordsjömålare. Själv är jag starkt nyfiken på Alcros produkter och Colorama konceptet.

Visst borde vi ha mer rabatt, men butiken är ganska liten så det känns som att snyltar på dom ibland.

Intressant att man märker skillnad på att välja gundfärg till väggar, är det enbart med Nordsjö grunden man märker skillnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.