Jag håller på att bygga en tv-bänk. I den tänkte jag montera vanliga apparatdosor och sedan vanliga uttag. För att mata möbeln tänkte jag använda ett vanlig nätanslutningsdon av typ IEC 60320 (t.ex.: Elfa 43-221-60). Vad säger reglerna om en sån möbel egentligen?
 
Så länge du bygger apparaten själv så ansvarar du själv som tillverkare.

/Kent
 
Japp, möbeln blir inte en installation utan en apparat.
 
Skall du mata möbeln med ett sladdställ. Så anslut de i en anslutningsdosa med dragavlastning, sen med ekk från den till dina uttag (eller vp-slang och fk). Annars ser jag inga hinder.. förutom de vanliga att uttagen ska vara petskyddade och att man inte ska komma åt någon elanslutning utan att använda verktyg.
 
glöm inte att CE-märka, annars kommer elmont och viftar med pekpinnen;)
 
Vad gäller själva installationsförfarandet är ju inget annorlunda mot en normal fast installation. Möjligtvis att man kanske bör undvika EK i mobila installationer (men TV-bänken lär väl inte bli speciellt berest kanske).
 
tv-bänk?

Platt tv monteras oftast på vägg.

Vad ska man ha bänken till.... :)
 
el_richard skrev:
tv-bänk?

Platt tv monteras oftast på vägg.

Vad ska man ha bänken till.... :)
Vi andra har börjat med DVD och blu-ray, en aparat man koppla till TV för att visa film. Den blir ofta stående i TV-bänken. Prova och se hur bra det är att ha super8 projektorn stående bakom soffan... ;)
 
Själv är jag på jakt efter en stadig och bra bänk att ställa grammofonen på:D:D
 
Men dom bygger man in i väggen om möjligt.

Eller en TV-bänk...
 
Använd inte sladdställ och kopplingsdosa. Mycket snyggare och bättre att använda apparatsladd, som TS själv tänkte. Då är det inte lika stora problem med dragavlastning eftersom apparatkontakten lossnar vid ryck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.