E
jaspen:

kolla vad lagen säger om elinstallationer med starkström
 
E
maxwell:

Men att spekulera om hur bra det vore om..........
Angagera dig politiskt å förändra det då.
Lagen ser ut som den gör idag.
Rätt eller fel spelar ingen som helst roll, det är glas klart vad som krävs.
 
Undrar när de som hela tiden gapar på att alla som vill ha förändring ska bli aktiv politiskt ska fatta att Lobby verksamheten är ett effektivare sätt att få förändring och det är just detta som sker här. ;)
 
E
Det är tyvärr rätt vanlit -speciellt efter lördas groggen ;)
Att sitta i soffan å veta `hur det egentligen´ fungerar.
På nått vis är det tråkit om det resulterar i negativa upplevelser för de som inte respekterat vår lagstiftning.........:)
 
Elinstallatören skrev:
Det är tyvärr rätt vanlit -speciellt efter lördas groggen ;)
Att sitta i soffan å veta `hur det egentligen´ fungerar.
På nått vis är det tråkit om det resulterar i negativa upplevelser för de som inte respekterat vår lagstiftning.........:)
skulle du inte kunna tänka dig att citera lite grand ibland? Det är svårt att avgöra vad du svarar på/kommenterar ...

--- Mats ---
 
elinstallatören>Att man inte respekterar lagtiftningen brukar resultera i negativa konsekvenser men risken att man som villaägare anmäler sig själv för brott rörande olaglig elinstallation får väl ändå ses som rätt liten?

Skippa sen tjatet om försäkringsbolag och deras krav, det står klart och tydligt i andra trådar vad svaren och deras krav är.

/Kent
 
Att föra en lobbyverksamhet genom att komma med ej underbyggda påståenden och direkt felaktiga påståenden samt att "skrika" att allt är skit, utan att komma med nått alternativ som är väl genomtänkt och underbyggt kommer troligtvis enbart att mötas samma typ av reaktioner från den som har motsatt uppfattning. En sådan "debatt" kommer aldrig att leda framåt utan leder bara till djupare "skyttegravar".
 
Elinstallatören skrev:
pellefant:
certifikat?..........
utveckla
jag hänvisade till den länkade tråden för att belysa att inte ens "seriösa" aktörer har baskunskaper om ellagstiftningen, bra byggare anser ju att det räcker med elcertifikat för anslutna företag...
 
E
Mats:
läs rutan innan det inlägg jag gjorde då om soff sittning
Är det oklart iallafall?

Snickarboden:
Så länge det funkar är det inga problem.
Bekymmren kan komma om det blir skada/brand.
Vem som gjort det osv.
Försäkringsbolags frågan tänkar jag inte gå in på igen.

Pellefant:

Bra byggare stod det om en annan tråd angående `certifikat´ det existerar inget sånt begrepp i el branschen.
 
Vad är "elcertifikat"?????

/Kent
 
E
snickarboden:

Det är nått den kommit på själv som har det.
Det finns inget sånt begrepp i elbranschen...........
 
elmont skrev:
Att föra en lobbyverksamhet genom att komma med ej underbyggda påståenden och direkt felaktiga påståenden samt att "skrika" att allt är skit, utan att komma med nått alternativ som är väl genomtänkt och underbyggt kommer troligtvis enbart att mötas samma typ av reaktioner från den som har motsatt uppfattning. En sådan "debatt" kommer aldrig att leda framåt utan leder bara till djupare "skyttegravar".
Den som har motsatt uppfattning kommer att vara benägen att se det som att påståenden är ej underbyggda, direkt felaktiga, negativa, och att det som sägs inte utgör något alternativ, är vagt genomtänkta och underbyggda. ;)

På samma sätt kommer de, likt prästerskapet på medeltiden, att varna för att alternativ leder till sämre situationer, detta trots att, likt prästerskapet, det finns mängder med andra regioner (ellösningar) i de andra ländern och solen går up över dem lika regelbundet (inga fler elolyckor i hemmen där).

Processen tar lång tid. Men den är på god väg. Det enda som arguemnteras med en viss frenesi är att man riskerar sämre försäkringsutfall om man hempular, förr hävdades att det fanns bevis för att det också ledde till fler elolyckor. Alla är nog rätt överens om att sådana bevis saknas helt, så nu bölir det oftare den motsatta frågan (visa att det inte blir fler om vi byter).

--- Mats ---
 
Elinstallatören>Tack, då är vi ense om det att det inte är ett problem innan det blir skada/brand och skall jag se vara ärlig är problemen lika stora om nån skadas oavsett om en behörig eller en hempulare gjort fel.

Sen så kan du väl vara snäll och försöka förstå att det finns en del som har fullgoda kunskaper och är fullt kapabla att både räkna på saker, installera det o s v utan att de sover dåligt om natten. Om jag inte missminner mig helt så är det väl nån här på forumet som även utbildar just behöriga elektriker utan att ha egen behörighet.

Sen så precis som elmont säger så är det en milsvid skillnad mellan att bara ha teorin och att faktiskt jobba med det, idealet är för både elektriker och andra en kombination.

Det som blir så trist här är ju också att behörigheten finns ju kvar även om de inte uppdaterat sig, bryr sig, gått i pension etc. En sån behörig är inte nån bra behörig. Lika lite bra som en behörig som mer intresserar sig för försäkringsfrågor än sitt jobb.

/Kent
 
Rörande "elcertifikat" så är jag sisådär en 200% säker på att det inte finns inom Sverige men jag kan mycket väl tänka mig att det finns inom EU.
Det är lite därför jag undrar, behörighetssystemet i Sverige kan jag rätt hyfsat.

/Kent
 
Certifikat är något som man får efter att man gått elutbildning samt genomfört 6 månaders lärlingstid inom Elektrikerförbundets avtalsområde. Det innebär att du blir fullbetald inom det kollektivavtalet. Det betyder inte att du är behörig till någonting utan är bara en funktion av lönesystemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.