Hej

Kan jag välja att ha samma trycknivå i mitt värme system som tidigare med öppetexpansionskärl dvs 0,7 bar (exp.kärlet sitter 7m upp)?

Vill inte trycksätta systemet mer än nödvändig då jag hör de som fått läckageproblem då de höjt trcyknivån till 1,5bar.

Mvh

Mith
 
Blir nog bra med 0,7 bara att testa och se om dom översta elementen blir varma.
I mitt expansionskärl har jag ca 0.7 bar. Expansionskärlet har jag i källaren och ca 6-7 meter till det högsta elementen. Jag har även en säkerhetsventil som öppnar om trycket går över 1,5 bar i expansionskärlet.
 
Trycker varierar mer vid varmt-kallt system med sluten expansion, vill man hålla trycket så lågt som möjligt så välj ett större kärl.
 
Fotografen skrev:
Trycker varierar mer vid varmt-kallt system med sluten expansion, vill man hålla trycket så lågt som möjligt så välj ett större kärl.
Vid ett värmepumpssystem kan väl temperaturen variera mellan 20gr-60gr dvs ca40gr. Hur stort slutet exp.kärl behöver jag för att inte hamna så mkt över 0,7 som var det övertryck som jag har nu med öppet kärl.

Mvh

Mith
 
Hej!
Hur stort kärl du behöver beror på den sammanlagda vattenvolymen i värmesystemet, dvs hur många radiatorer, vilken typ osv. Det går nog att uppskatta ganska bra när man vet förutsättningarna. Då kan du nog kolla på någon expansionskärlstillverkares sida eller där det kan finnas ett "latmansprogram" för att räkna ut vilken storlek du behöver. Vill du sedan vara på den säkra sidan ska du gå upp lite i storlek för att minska tryckvariationerna i systemet. Fast du får gräva lite djupare i plånboken... ;) Ju större kärl, desto mindre tryckvariationer. Säkerhetsventilen blir sedan en på 1,5 bar men du ska ju aldrig behöva använda den... Du kommer dock att ha ett högre högsta tryck i systemet än 0,7 bar när det är som varmast i systemet eftersom du ska ha ett förtryck i expansionskärlet på minst 0,7 bar. Förtrycket är "grundtrycket" i kärlet när det inte ens är anslutet till systemet. Det brukar vara 0,5 bar när man köper kärlet har jag för mig. Du får kolla med en tryckmätare. Sedan måste du pumpa upp trycket till 0,7 med en cykelpump eller kompressor. Detta för att du vill ju inte att systemet inte ska orka trycka upp vatten till högsta punkten även om det är "tomt" på vatten...hmmm...det här blev nog lite snurrigt men jag hoppas du förstår. Annars får du nog någon bättre förklaring av någon annan. :D
 
Beulco har på sin hemsida ett excelark för beräkning av kärl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.