Vi har problem med att vi har fått in en massa vatten i den nybyggda delen av huset (30 kubik) två gånger nu under vintern.

Och vi vet inte orsaken till det, den förra husägaren byggde ut huset 2002/2003 (entreprenad), vi ser nu att det "rinner" in vatten mellan grundmuren och betongsulan, även lite mellan grundmurens block på södersidan av huset (nybbyggda).

Vi trodde att orsaken först var hängrännorna, för vi upptäckte efter lite grävning att nästan hela husets avrinning från taket går ner i en och samma rör som mynnar ut i ingenting 3 m från grund på högsta punkten på tomten. De har bara grävt ner rören... efter lite pysslande med det så la vi tillfälligt på mark, avrinningen till ett dike 7 m från huset.

Men vi fick in vatten en gång till...efter det emd stuprören, och nu står vi på noll igen....förslag???

Det är nydränerat vid utbyggnaden men vi vet inte om det är rätt gjort....inte till 100% misstänker vi efter incidenten med stuprören.
 
Vi har problem med att vi har fått in en massa vatten i den nybyggda delen av huset (30 kubik) två gånger nu under vintern.
Jag tror inte jag förstår detta. Har ni pumpat ut 30 kubikmeter vatten ur källaren eller menar du att den nybyggda delen av huset är på 30 kvadratmeter?

I och med att ni har misstänkt regnvatten redan (tänker på att ni har grejat med stuprören) så antar jag att det finns en koppling mellan att det regnar och att det kommer in vatten?

Svårt att säga vad det kan bero på dock, en sak som slog mig är att man kan nog skapa rätt mycket problem med markisolering om den inte görs på rätt sätt. När vi satte isodrän runt vårt hus fick vi rådet från en entreprenadfirma som jobbar med dränering att vi skulle fylla upp på utsidan geoduken som täcker isodränskivorna med dränerande material (typ makadam). Detta blir ju helt fel, har man tagit bort kallasfalten på källarväggen, har en dränerande skiva typ isodrän utanpå det och sedan dränerande material hela vägen upp till ytan är det ju fritt fram för att regnvatten att i princip rinna ner och in i källarväggen. Markisoleringen har inte en chans att transportera bort den mängden fukt ur källarväggen som det skulle innebära. Nu gjorde vi enligt isodräns anvisningar istället och återfyllde med befintliga lerjordsmassor, men om ni haft någon "förståsigpåare" som inte tyckt att tillverkarens anvisningar var tillräckliga kanske ni råkat ut för något liknande? Med det bygger alltså på att ni har någon typ av dränerande markisolering och inte typ platonmatta?
 
Vi har pumpat ut 30 kubik ur den nybyggda delen av huset på ca 80 kvm...gummistövlarna räckte inte till...

Det vi har sett efter att ha grävt lite runt huset är att det verkar ligga en plastförsedd frigolitskiva vågrätt 50 cm ut från husgrunden och ca 30 cm under jord, under den är det makadan och på frigolitskivan har dom fyllt på med den befintliga lerjorden.

På utsidan av husgrunden har det börjat att flagna...

Det har kommit in så mycket vatten med en månads mellanrum två gånger, efter den första gången ändrade vi flödet från stuprören till diket som ligger 7 meter bort. Så vi tror inte att det är regnvattnet från stuprören eftersom det kom in vatten efter det.

Allt detta är gjort 2002/2003.
 
Hej,

Jag kan inte tänka mig att detta problem har med vatten uppifrån att göra, du pratar om alldeles för stora vattenmängder för det. Dränering handlar egentligen om att sänka vattennivån under plattan som huset står på så att inte huset blir stående i vatten. Om det är problem där kan man tänka sig att huset blir stående i vatten.

Med dom problem ni har antar jag att ni redan pratat med försäkringsbolaget? Någon kunnig måsta komma och kolla i de inspektionsbrunnar som jag antar finns för dräneringen. Men det måste ju vara fruktansvärt blött i backen där ni bor för att få in sådana mängder vatten i huset?
 
Tror som nilson att vattnet måste komma från något annat än vanliga vattenmängden i marken.
Dock är detta med hur dränering utförs på bästa sett olika för nästan alla hus då marken och mängden vatten är olika. Själv skulle jag aldrig tänka mig att fylla tbx med uppgrävda lermassor. Har man den typen av vattenmängder att man måste ha spärnade skikt så bör man ta hand om detta längre ifrån huset. Finns hus som har näst intill en bäck rinnande rakt igenom källaren och mot detta finns dte inte en dränering som håller. I liknanade fall blir det att leda undan detta vattnet tidigare.
 
Det vi tänker undersöka är om de har kopplat på den nya dräneringen på den gamla dräneringen som var över 20 år när det byggde ut huset....det är det ingen som vet (de förra ägaren vill inte ha någon kontakt med oss och entreprenaden kommer inte ihåg....)
 
Hur fort kom dessa 2*30 kubik in? Det är ju enorma mängder inget som kommer vid normala regnskurar om man inte har ett riktigt stort tak.
Om jag nu inte tänker fel så borde det ge att det krävs 1000kvm upptagnings område och en skur på 30mm vilket är ett rejält sommar regn.
 
Den andra gången som vi upptäckte att det kom in vatten, vi upptäckte det på natten (jordfelsbrytaren löste ut sig) då var vi lite nyfikna på hur fort vattnet kom in. Så vi lät det vara till morgonen och då hade det stigit 2-3 cm...
 
Och det va torrt dagen innan eller hur långt innan vet ni med säkerhet att det va torrt. Eller iaf inte synligt vatten i källaren?
 
En vecka innan fanns det inget vatten, vi kollade inte så ofta eftersom vi trodde att vi "löst" problemet (vi trodde det var stuprören som tillförde lite extra vatten)
 
Här kommer lite bilder på hur det ser ut i dagsläget...
 
  • PICT00083.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT00103.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PICT00113.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.