Jag håller på att installera ett 110 rörs-system men har hört att avluftaren på rinkaby inte håller måttet, har tittat på flertalet olika avluftare men det finns ju från 110 kr till 11000 kr:confused:
Man vill ju inte hålla på att klättra på taket allt för mycket eller ruinera sig...några tips?
 
Du behöver väl bara lufta när du fyllt på systemet eller bytt ut vätskan i kretsen? Detta ger ju max en eller två gånger per år, är det så mycket?

Vilka avluftare syftar du på hos Rinkaby?
 
Lita inte 100% på automatavluftare. Med åren så kan de hänga sig och inte fungera som de ska.

Jag satte en manuell kran längst bort på slingan vid sista solpanelen. Den har jag aldrig behövt använda.

På min solpanel/pumpcentral finns det en inbygg luftfälla som man kan lufta av manuellt, samt att jag satte två manuella på högsta stället i pannrummet (1 på varje rör från slingan).

Spolar du ur slingan riktigt vid påfyllnad så är det inte mycket luftande. 3-4 gånger första dagen kanske, och någon gång till när du haft anläggningen uppe i 100-110 grader.


Mvh. Anders
 
Redigerat:
Heatpipe behöver ingen avluftare på taket, det är så bra flöde så man "drar" med sig luften ned till en lägre punkt och sköter avluftningen där, inget takspring. Mina avluftningar sitter ca 3m. under högsta punkt, har även en luftfälla på lägsta punkt. Fungerar ypperligt.
 
  • Gilla
Metafor
  • Laddar…
Vilka avluftare syftar du på hos Rinkaby?
Den automatiska.

Men det verkar som att avluftningen inte är något att oroa sig för, men manuell kran hade jag tänkt undvika. Avlufting borde vara ett återkommande problem, för man byter väl vätskan i systemet med jämna mellanrum? (1-3 år?)
Hålla på att slabba vår och höst tror jag att jag ska undvika.
Ger det så mycket mer effekt utan glykol så det skulle vara ens lönt att göra det?
 
Skulle jag göra någon förändring i dag så skulle jag nog bygga en luftfälla med manuell avluftningskran högst upp (eller en auto. som är manuell öppningsbar). Då kan man bara öppna till när man går förbi o kollar. Och luften samlas i luftfällan medans anläggningen går av sig självt.

Men det är ju det som jag i stort sett har inbyggt i pumpstationen. Men inte på högsta punkten i pannrummet på solslingan tyvärr.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.