Hej!
Jag har idag en uppreglad gillestuga som börjat se sina bästa dagar.
Så jag undrar hur man isolerar på bästa sätt (i huset) då jag inte vill isolera utsidan.

Jag hade funderingar på nå liknande, vad tror ni?

1. Platonmatta på plattan (eller behövs det inte)10 cm cellplast och sedan gjuta in 20 mm golvvärme slingor i 3-5 cm betong och uppe på det klinkers.

2. Väggarna vet jag inte riktigt men stålreglar mot ytterväggar och isolering och sedan gips. Men lägger man isoleringen direkt mot väggen utan luftspalt? Eller ska man även här lägga Platon på hela väggen?

Mvh Daniel

 
hur ser konstruktionen ut? i ytterväggarna..? är det under eller ovan jord?

Golvet hade du tänkt att köra med el-värme golv? eller vattenburet
 
Per-Erik skrev:
hur ser konstruktionen ut? i ytterväggarna..? är det under eller ovan jord?

Golvet hade du tänkt att köra med el-värme golv? eller vattenburet
Vattenburen värme då jag eldar med ved .90 % av väggarna är under jord blåbetong iväggarna.
 
Platon eller Isola som företaget heter har ju ett system för att inreda källare.

Du bör undvika att isolera ytterväggarna på insidan det bör man göra på utsidan (yepp gräva runt huset o isolera).

Det största problem är ju fukt 10cm cellplast är nog det minsta du bör lägga under golvvärmen. Viktigt är ju att du har en torr källare.. risken för fuktproblem är ju tyvvär ganska stor när man inreder en källare.. Kanske inte dom 5 första åren med sedan..

Jag har sett/läst flera som har bilat upp golven i sinna källare och sedan gräver sig nedåt. Och isolerar sedan med typ 20com cellplast gjuter ovan på det. Dock bör man nog ha gjort om sin dränering så inte vatten rinner in under huset i stället för runt.

 
Per-Erik skrev:
Platon eller Isola som företaget heter har ju ett system för att inreda källare.

Du bör undvika att isolera ytterväggarna på insidan det bör man göra på utsidan (yepp gräva runt huset o isolera).

Det största problem är ju fukt 10cm cellplast är nog det minsta du bör lägga under golvvärmen. Viktigt är ju att du har en torr källare.. risken för fuktproblem är ju tyvvär ganska stor när man inreder en källare..  Kanske inte dom 5 första åren med sedan..

Jag har sett/läst flera som har bilat upp golven i sinna källare och sedan gräver sig nedåt. Och isolerar sedan med typ 20com cellplast gjuter ovan på det. Dock bör man nog ha gjort om sin dränering så inte vatten rinner in under huset i stället för runt.
Ser ingen möjlighet att isolera utsidan när det inte finns något problem med nuvarande dränering, den nuvarande konstruktionen stått sedan 70talet och behöver göras om.
Jobbet att bila upp 40m2 gillestuga är inte heller befogat då jag eldar med ved så är kostnaderna försumbara i värmeförluster.
Så frågan kvarstår hur gör man? På det bästa bästa av dåliga alternativ. Värme på golvet kommer att finnas under hela året.
Stålreglar mot vägg är ju givet men ska jag ha luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen eller ska jag lägga den emot ytterväggen. Ska jag ha platonmatt på befintlig platta och sedan lägga cellplast? Och sedan gjuta in vattenburen golvvärme eller kör man på cellplast direkt på plattan och sedan gjuter?
Har sökt här på forumet men finns så många olika förslag men hittar inget konkret.
MVH Daniel

 
Här kan du läsa om problematiken med golvvärme i betongplatta. http://www.indoorair.se/graphics/PDF/Betongplatta_golvvarme.pdf

Klipper här in en bit från sammanfattningen.

SAMMANFATTNING
Vid installation av golvvärme i betongplatta på mark bör följande förutsättningar föreligga:
• Golvvärme skall finnas på hela grundplattans yta.
• Betongplattan skall ha tillräckligt tjock ångtät underliggande värmeisolering.
• Betongskiktet skall vara tjockt för att öka totala fuktkapaciteten.
• Betongplattan får inte vara för bred. Breda betongplattor kräver extra ångspärr under
plattans mittparti.
• Byggfukten måste torkas ut uppåt innan golvbeläggning med täta material utförs.
Golvvärmen måste således sättas igång en tid innan golvbeläggning kan ske.
Rekommendationen är att golvvärme inte bör installeras i grundkonstruktioner, som inte är konstruerade därför (min markering /Y). Om man nöjer sig med obehandlade betonggolv är givetvis friheten större.
LITTERATUR
L-E. Nevander, B. Elmarsson (1994): Fukthandboken, sid 188-189. Svensk Byggtjänst
L-E Harderup (1993): Golv på mark - dimensioneringsanvisningar. Bygg & Teknik 3/93.
 
ylven skrev:
Här kan du läsa om problematiken med golvvärme i betongplatta. [länk]

Klipper här in en bit från sammanfattningen.

SAMMANFATTNING
Vid installation av golvvärme i betongplatta på mark bör följande förutsättningar föreligga:
• Golvvärme skall finnas på hela grundplattans yta.
• Betongplattan skall ha tillräckligt tjock ångtät underliggande värmeisolering.
• Betongskiktet skall vara tjockt för att öka totala fuktkapaciteten.
• Betongplattan får inte vara för bred. Breda betongplattor kräver extra ångspärr under
plattans mittparti.
• Byggfukten måste torkas ut uppåt innan golvbeläggning med täta material utförs.
Golvvärmen måste således sättas igång en tid innan golvbeläggning kan ske.
Rekommendationen är att golvvärme inte bör installeras i grundkonstruktioner, som inte är konstruerade därför (min markering /Y). Om man nöjer sig med obehandlade betonggolv är givetvis friheten större.
LITTERATUR
L-E. Nevander, B. Elmarsson (1994): Fukthandboken, sid 188-189. Svensk Byggtjänst
L-E Harderup (1993): Golv på mark - dimensioneringsanvisningar. Bygg & Teknik 3/93.
Tack nu blir det bygga av :)
 
Isacsson skrev:
Stålreglar mot vägg är ju givet men ska jag ha luftspalt mellan isoleringen och ytterväggen eller ska jag lägga den emot ytterväggen.
Jag byggde med ca 1cm luftspalt mot vägg och golv, så får luften cirkulera in vid golvet och ut i ventilen. (tvättstuga)

Golvet bilade jag upp och isolerade 20cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.