E
jag fick en fråga från en kompis om vad det kostar bygga till ett befintligt hus
elen har jag koll på men vilket pris per kvm i arbete för ett vanlig rum
vanlig snickeri å inget extra alls så......
 
Redigerat:
Man brukar utgå från 15 000 kr per kvm om du inte gör jobbet själv, sedan varierar priserna över landet, med hur mycket du gör själv, vilka material och konstruktioner du väljer. Läs mer i artikeln Vad kostar det att bygga.
 
E
jo jag hade hört det med å sade från 10 000-15 000 kvm med det var med mtrl?
 
Ja, detta priset var med material. Men det beror på vad det är för rum du ska bygga. Kök och badrum är dyrare än vanliga rum.
 
E
ett vanligt rum varken bad eller kök
om man säger såhär :
tidsmässigt per kvm...........
då timpriset varierar över landet :*L*
 
E
ska man ta arbets kraft vitt, vad kostar det per dag eller timme?
har hört en firma nämnas som tar 300:- timmen - vitt
 
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
jag fick en fråga från en kompis om vad det kostar bygga till ett befintligt hus
elen har jag koll på men vilket pris per kvm i arbete för ett vanlig rum
vanlig snickeri å inget extra alls så......
Hur långt är ett snöre?

Frågan är svår att besvara exakt då det beror på vad som ska byggas, var i landet, standard och isoleringstjocklek, bara för att ta några faktorer.

Men Marlene's 10-15' /kvm är ett normalt riktpris på bygge av helt hus. Då är standarden inget extra, utan typ Älvsbyhus/smålandsvillan. OK men inte mer. Kvm-priset gäller både material + timmar.
Jag skulle kunna tänka mig att materialkostnad och timkostnad ligger på ungefär 50/50.

Gäller utbyggnaden endast vanliga rum sjunker kvadratmeterkostnaden. De dyra rummen i ett hus är ju bad, kök och tvättstuga, både material och tid.
Jag kan tänka mig att kvmkostnaden då kan ligga på 5-10.000 kr.

Hoppas dessa vågade gissningar kan vara till någon hjälp.
 
E
jo det var iaf nått att `ta in´ så
en jag pratat med sa att kvmpriset mest trolit blir högre då det är en liten tillbyggnad.
Det finnsa ingen ritning ska även anslutas till ett gammalt hus å inte många räta vinklar.
Då ca 1/5 av byggtiden kommer gå åt för att lösa problem som dyker upp...

det kan var därför jag fick frågan med då han får olika svar själv hela tiden å det är i Åkersberga som det skall göras om...........
vad ligger timpris på där för snickare?
vitt eller momsfritt?
 
Mikael_L
Ja en liten tillbyggnad blir givetvis dyrare per kvm än en stor. Ungefär samma med ett litet eljobb jämfört med ett stort. Att sätta upp en apparatdosa är dyrare än att sätta upp flera, i kronor/dosa ...
 
E
ja det blir ju liiiite mer tid per dosa lixom
men det vore intressant å ha lite pejl på vilken timmpenning de tar iaf....;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.