Hej
Jag har lyckats få min (bromsade) släpvagnsaxel att gå av på något ställe (det ser ut att vara själva axeldelen, inte profilen som håller ihop axeldelarna (glasklart...).
Finns det företag som renoverar axlar (gärna i Dalarna) eller finns det billiga axlar att köpa?
 
Hej !
Jag vet att jula hade axlar för ngt år sedan.Vet inte hur det är nu,men det är värt att kolla upp.Det är kanske i torisionsarmen som det har gåt sönder för dej? .När det gäller delar så finns Transport Trading som är stora på bilsläpdelar.Är inte säker om dom har hela axlar eller säljer till privatpersoner. Men det går ju alltid att höra med dom.Vi brukar ta därifrån på firman när vi behöver saker.Just torisiondelen har jag aldrig plockat isär så jag kan inte ge dig några mektips direkt.Men pröva att söka/googla på släpvagnsservice så får du lite träffar att gå på.Så här snabbt så hittade jag ngt i Hedemora men vet inte om det ligger i närheten,(tror det)geografi är inte min starka sida:) Glöm inte heller att ta TSVnr på släpet innan du ringer runt.Det vill dom alltid ha för att söka efter delar. / Mats
 
Redigerat:
Hej,

Min gamla släpvagnsaxel drog sin sista suck förra sommaren, med en lass grus på förstås (ej överlast dock). Svårt läge tyckte jag, släpet var för gammalt för att motivera en ny axel men dock inte gammalt nog att köra på skroten.

En mycket om och men hittade jag fram till Mälarsläp, ägaren där var mycket hjälpsam och byggde till slut en axel av en blandning nya och begagnade delar för att passa mitt släp. Detta då jag naturligtvis inte hade en standarddimension heller. Prata med honom, http://www.malarslapet.se/ . Nu har jag en axel med ny fjädring som inte kostade skjortan, släpet går nu betydligt bättre på vägen som en bonus.
 
Någonstans Hedemora/ Avesta, Rembo möjligtvis, ska det finnas en firma som tillhandahåller axlar till ett bra pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.