Ni som gnäller över enmansföretagare kan ju prova att
ringa PEAB eller NCC.Tror inte ens att de kommer ut och
kikar på era ombyggnader.Dom har inte tid med er.
Sen är det ju faktisk så att en enmansföretagare också
har lite kontorsjobb att sköta om.Allt som har med jobbet
att göra ska ju tas ut nånstans.

Men passar det inte ring nån av de stora drakarna.
 
A
Snickar-Urban skrev:
Vad menar du egentligen? Satt han och fikade eller pratade i telefon? Eller hade han långsamma rörelser? Eller vad?
Allt det du nämner plus att han stannade upp "arbetet" för att låååångsamt röka en cigg, långsamt blanda nytt bruk, släpade benen efter sig när han hämtade ett verktyg, pausade ofta och länge för att betrakta resultatet och för att "tänka", dvs stirra rakt ut i luften.

För att tala klarspråk på svengelska: han maskade Big time.
 
Du är inte elektriker va? Vi har 87% rabatt på endel kabel Finns ingen kund i världen som skulle vilja betala dom listpriserna!

Visst har elektrikerna störst rabatt hos leverantören. Handlar det om ett litet eljobb skulle jag faktuera listpris till kunden. Vid större arbeten kan man ju gå ner i pris.

Vi arbetar med målning och det är inte allt för svårt att få rabatter på 50-60% på all färg. vi faktuerar ändå enligt listpris hos färgaffären. Medelsvensken bryr sig nog inte om företagens rabatter. De flesta ifrågasätter inte leverantörernas listpriser.

Själv lämnar jag aldrig rabatt till kunder på material. Då vi enbart har 25% hos vissa leverantörer.
 
JLAINE skrev:
Du är inte elektriker va? Vi har 87% rabatt på endel kabel Finns ingen kund i världen som skulle vilja betala dom listpriserna!

Visst har elektrikerna störst rabatt hos leverantören. Handlar det om ett litet eljobb skulle jag faktuera listpris till kunden. Vid större arbeten kan man ju gå ner i pris.

Vi arbetar med målning och det är inte allt för svårt att få rabatter på 50-60% på all färg. vi faktuerar ändå enligt listpris hos färgaffären. Medelsvensken bryr sig nog inte om företagens rabatter. De flesta ifrågasätter inte leverantörernas listpriser.

Själv lämnar jag aldrig rabatt till kunder på material. Då vi enbart har 25% hos vissa leverantörer.
Jag håller nog med dig om att medelsvensken inte egentligen bryr sig om vilka rabatter en hantverkare har utan det som är intressant för konsumenten är vad konsumenten själv får betala för materialet genom en hantverkare jämfört med vad det skulle kosta att själv köpa det ute i handeln. Vad som ibland kommer fram är att leverantörernas listpriser och vad hantverkare fakturerar ligger långt över vanligt butikspris vilket skapar irritation. Om listpriserna skulle stämma bra överens med den normala prisbilden ute i handeln så skulle nog få bry sig om överhuvudtaget ifrågasätta listpriserna.

De flesta konsumenter har nog förståelse för att hantverkare lägger på en viss del på materialet men det ska vara tydligt och begripligt. Oavsett om ni har 60% eller bara 25% rabatt så anser jag att priset ut till kund ska anges i förhållande till marknadspris och inte till någon lista för att bli begripligt. Vill man lägga på 10% eller 50% så ska det också framgå tydligt och inte "maskeras" av en leverantörsprislista som ingen i realiteten använder.

Diskussionen om kostnaden för material skulle vara helt onödig om listpriserna stämde hyfsat överens med normalpriserna. Då skulle ingen ha problem med att hanverkaren lyckats förhandla till sig bra rabatter bara man som konsument också känner att man betalat ett vettigt pris för materialet. De flesta anlitar en hantverkare för kunskapen och yrkesskickligheten och inte för att köpa material med fett påslag. ;)
 
E
Småföretagarna har utgifter oavsett vad ni tror.
Bokföring-deklaration, lager, verktyg, bilkostnad, arbetskläder , försäkringar m.m
Så den som tror att en ensam förtagare inte har utgifter vill nog inte veta hur mycket det är bara.
 
A
Elinstallatören skrev:
Småföretagarna har utgifter oavsett vad ni tror.
Bokföring-deklaration, lager, verktyg, bilkostnad, arbetskläder , försäkringar m.m
Så den som tror att en ensam förtagare inte har utgifter vill nog inte veta hur mycket det är bara.
Jaha,då var vi där igen. Det är väl ingen som påstått att företagaren inte ska tjäna pengar. Skumma prissättningar, dolda rabatter och andra moraliskt tveksamma metoder att skinna kunderna blir dock inte mindre skumma, dolda och moraliskt tveksamma för att hantverkaren råkar ha utgifter.

Hantverkaren får väl se till att tjäna pengar att betala sina utgifter på snyggare vis om h*n vill slippa kritik. Andra företagare klarar det så varför ska det inte vara möjligt för dessa hantverkare?
 
Redigerat av moderator:
bra-byggare skrev:
dolda rabatter ?
Fortfarande: Rabatterna är inget kunden har med att göra, det är en affärsuppgörelse mellan entreprenör och leverantör.
det viktiga är att kunden vet vad han kommer få betala.
 
Redigerat:
bra-byggare skrev:
Jaha,då var vi där igen. Det är väl ingen som påstått att företagaren inte ska tjäna pengar. Skumma prissättningar, dolda rabatter och andra moraliskt tveksamma metoder att skinna kunderna

Så du menar att kunderna blir skinnade??

och du tycker även att det är OK att dom "tjänar pengar"?? (vilket jag tolkar att det är ok att dom tar betalt i motsvarande grad som i dag fast med moraliskt mindre tveksamma metoder)

Hur tänkte vi nu??
 
A
pappskallen skrev:
Så du menar att kunderna blir skinnade??

och du tycker även att det är OK att dom "tjänar pengar"?? (vilket jag tolkar att det är ok att dom tar betalt i motsvarande grad som i dag fast med moraliskt mindre tveksamma metoder)

Hur tänkte vi nu??
Ok, en bättre formulering kanske är "Skumma prissättningar, dolda rabatter och andra moraliskt tveksamma metoder att tjäna pengar".

Men i vilket fall som helst så kan det vara så att en enskild kund kan bli "skinnad" om han får betala timpenning och sedan överpris på material jämfört med att betala högre timpenning och "normalpris" på material. Jag vill betala för hantverkarens kunskap och tid, ej betala hantverkaren för vilken sort och hur mycket material som går åt i mitt bygge.
 
Redigerat av moderator:
A
pappskallen skrev:
Fortfarande: Rabatterna är inget kunden har med att göra, det är en affärsuppgörelse mellan entreprenör och leverantör.
det viktiga är att kunden vet vad han kommer få betala.
Mja, det beror på. Om Hantverkaren säger att kunden ska få betala hantverkarens inköpspris och visar en faktura för kunden på materialkostnaden som underlag och det sedan visar sig att hantverkaren får återbäring i slutet av året och därmed betalar ett annat inköpspris än vad han uppgav för kunden så är det fel.

Just grejen med rabatter anser jag själv inte är ett så stort problem egentligen då jag anser att man som kund ska ta reda på vilket priset är i kronor och ören och inte acceptera prisuppgift i termer av rabatter eller i formuleringar som "enligt listpriprislista", med mindre än att man får tillgång till priserna som rabatten beräknas på eller listprislistan som kommer att användas. Sedan kan man göra en bedömning om man tycker priserna är skäliga eller ej. Men många känner sig lurade i efterhand när de insett att priserna de fått betala är skyhögt över vanliga bygghandelspriserna trots att hantverkaren sagt att de ska få rabatt.
 
bra-byggare skrev:
Mja, det beror på. Om Hantverkaren säger att kunden ska få betala hantverkarens inköpspris och visar en faktura för kunden på materialkostnaden som underlag och det sedan visar sig att hantverkaren får återbäring i slutet av året och därmed betalar ett annat inköpspris än vad han uppgav för kunden så är det fel.
Håller med, är dealen så som du beskriver så ska det avtalet hållas. Just därför ska man inte blanda in rabatter o dyl i sin upphandling utan hålla sig till byggvaruhusets prislista mot privatkund, alltså det pris kunden får betala om han åker till XL, Beijer el dyl. och ska handla.


bra-byggare skrev:
Just grejen med rabatter anser jag själv inte är ett så stort problem egentligen då jag anser att man som kund ska ta reda på vilket priset är i kronor och ören och inte acceptera prisuppgift i termer av rabatter eller i formuleringar som "enligt listpriprislista", med mindre än att man får tillgång till priserna som rabatten beräknas på eller listprislistan som kommer att användas. Sedan kan man göra en bedömning om man tycker priserna är skäliga eller ej. Men många känner sig lurade i efterhand när de insett att priserna de fått betala är skyhögt över vanliga bygghandelspriserna trots att hantverkaren sagt att de ska få rabatt.
Håller oxå med i detta fall, det viktiga är att kunden får veta hur mycket han ska betala, och den skyldigheten ligger naturligtvis hos båda parter, men det största intresset torde ligga hos kunden, då det är han som ska betala kalaset.

lite av kruxet är att kunden och inte heller alltid hantverkaren ser allt som tillkommer i materialväg, listan blir ofta låååång. allt ifrån spik, tätmassa, skruv, byggvinklar osv. osv. är kanske inte det första man tänker på, men det fyller fort på och ibland hör man kommentarer som " dom tog ju till och med betalt för färgen till ändträt" (eller vad det nu kan vara).
 
Kunden får betala för att jag dyker upp hos honom med strömbrytaren i handen.
Elgrossisterna bör får ta betalt för att dom lagerhåller min strömbrytare till jag vill ha den.

Vill man köpa billigt så kan man handla på nätet och vänta 14 dagar på strömbrytare.

Service kostar alltid likt laggerhållning / bra logistik
 
akjalam2 skrev:
Kunden får betala för att jag dyker upp hos honom med strömbrytaren i handen.
Elgrossisterna bör får ta betalt för att dom lagerhåller min strömbrytare till jag vill ha den.

Vill man köpa billigt så kan man handla på nätet och vänta 14 dagar på strömbrytare.

Service kostar alltid likt laggerhållning / bra logistik
Diskussionen gäller väl oftast inte att hantverkare tar betalt utan hur det sedan debiteras kunden.
 
För mig är det ganska enkelt. Jag är villig att betala för tid och kunskap. Om de varor som jag köper in via min hantverkare för att h*n skall kunna göra sitt jobb är signifikant dyrare än om jag som lekman skulle köpa in dessa i vanliga affärer är dock något allvarligt fel! Har h*n rabatter som gör att h*n tjänar pengar på varorna trots att priset ligger i paritet med det jag kan söka/slå upp har jag inget problem med det.

Jag är villig att betala för vad jag inte kan själv, dvs tid och kunnande. Om detta leder till att timpriset behöver ligga lite högre är det ok för mig, det är rakare och ärligare så och totalpriset borde bli detsamma (borträknat ROT, men det är/borde vara övergående).
 
Thomas59
Denna typ av trådar brukar startas av någon som blivit vansinnesdebiterad (=CHOCKRÄKNINGAR) av en hantverkare där materialpriserna, trots utlovad rabatt, ligger skyhögt över vad motsvarande pryl säljs för i byggbutiken.

Alternativt startas denna typ av trådar av kunder som råkat anlita klåpare till hantverkare som trots oerhört dåligt utfört arbete försöker skinna kunden.

Det som slår mig då jag läser dessa trådar är att få hantverkare verkar förstå VARFÖR kunden är missnöjd. Man förnekar att missnöjet finns. Man förnekar att de ohederliga affärsmetoder som beskrivs existerar, man anser sig orättvist behandlad och försvarar sig med att man minsann MÅSTE tjäna pengar (som om det var en naturlag) och att det faktiskt är KUNDEN det är fel på.

Man kan ju tycka att det är uppenbart att detta är ett problem som inte borde gömmas undan men viljan att ta tag i problemet verkar saknas HELT. Det gäller såväl på individ som på branschnivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.