Hej!
jag undrar om man ska ha friskluftventilerna (dom som sitter ovanför fönsterna) fullt öppna? Det drar ju en hel del från dom. Eller kan man stänga dom helt på vintern. Hur påverkas luften inne i såfall?
 
Vill man hushålla med värmen (och ventilationen) så kan man ju dra igen en smula. Men det blir inte så mysigt att stänga igen helt, ventilation är ju nödvändigt.
 
Har du fläkt i huset kvittar det om du stänger friskluftsventilerna, den mängd luft som fläkten suger ut måste in i huset på något sätt.
Om det drar från friskluftsventilerna har du troligtvis för få/små ventiler.
 
Vi har spaltventiler i varje rum och självdrag i huset (1,5 plan med källare). På vintern, speciellt om det blåser så drar det friskt genom ventilerna och då har jag stängt till dem litet. Jag upplever trots det att vi har väldigt frisk luft inne. Kanske skall tillägga att vi värmer med pellets så vår skorstensstock (där ventilationen går) är varm = bra drag på vintern.

/Martar
 
Postad av: FrittDrag Postad den: Idag kl 06:36
Har du fläkt i huset kvittar det om du stänger friskluftsventilerna, den mängd luft som fläkten suger ut måste in i huset på något sätt.
Om huset i övrigt är tätt kommer det inte in (och därmed inte heller ut) någon luft. Däremot kan det bli svårt att få upp utåtgående dörrar och fönster om undertrycket i huset blir kraftigt.
 
Öppna spaltventilerna och begränsa frånluften istället. Förutsatt att luftomsättningen räcker.
Annars är det större / Fler tilluftsventiler som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.