Hej, hej,

Första post, och jag tänkte börja med att be om hjälp:

Jag har ett VP-rör. I VP-röret ligger det en högtalarkabel. Jag kommer inte åt någon av ändarna på högtalarkabeln på ett enkelt sätt. Jag har även en dragfjäder genom hela röret.

Någon som har tips på hur man får ut högtalarkabeln?

Lite bakgrund:
Från början innehöll röret en koax-kabel (skadad) och två högtalarkablar som jag inte har någon användning för. Projektet gick ut på att byta ut alla tre befintliga kablar mot en ny koax-kabel. Den nya kabeln skulle även ersätta tre stycken fungerande, men skarvade, kabeldelar.

Samtliga kablar stack bara ut c:a 5 cm ur röret. Det var ganska trångt i röret, och jag tänkte att jag skulle känna efter hur hårt det satt egentligen. Av någon anledning valde jag att rycka i en av de tunnare högtalarlsladdarna med resultatet att den flyttade sig c:a två dm, sedan tog det tvärstopp och den ände jag drog i gick av c:a två dm in i väggen. :eek:

Vad jag gjorde sedan är att jag fäste dragfjädern i den befintliga koax-kabeln, drog ut koax-kabeln och den av högtalarsladdarna som inte gått av och drog igenom dragfjädern på samma gång. Jag hoppades på att den trasiga sladden skulle följa med, men det gjorde den inte.

Jag har testat att dra igenom den nya koax-kabeln (från båda hållen). Det går sådär. Jag ska köpa smörjmedel och se om det går bättre, men jag har inte så mycket hopp.

Tillbaka till min ursprugliga fråga: någon som har tips på hur man får ut högtalarkabeln? (utan att riva väggen...)

Jag vill helst inte dra ut den befintliga dragfjädern utan att dra igenom kabel, jag är inte alls säker på att jag får igenom den igen.

Till sist: Ja, situationen hade kunnat undvikas om jag tänkt efter innan jag skulle känna efter hur hårt kabeln satt fast :surprised:
 
Mitt tips...
Är ju svagström så jacka upp i gipsen, dela vpröret, dra ut kablarna och skarva vpröret med hylsa. Sen efter att du dragit i trådarna lappa igen gipsen, spackla och måla eller tapetsera över.

Nog det enda sättet att göra det på som jag kan tänka mig och jag förstår att det är trist om det t ex är en fondvägg som gränsar mot ett helkaklat badrum.

/Kent
 
Har du provat att fiska fram kabeln ?
annars , ta en pianotråd eller dylikt
gör en krok i ändan (lagom stor för att gå in)
kör in lämplig längd(pröva)
gör typ sväng på tråden och veva runt (känn efter så att det fäster runt ordentligt)
du hör om du får napp
sen är det bara att dra hem kabeln

/ god fiske lycka
 
Tack för svaren, jag testar att fiska innan jag river väggen :)
 
Annars kan du ju prova med en tunn koaxkabel den kanske går att få ignom utan att ta ut kabeln som sitter fast.

Elfa säljer en tunn kabel som är avsedd att dras flera i samma rör vid stjärnnätskopplingar. Den har avsevärt mycket högre dämpning än normala kablar, men det spelar ju ingen roll om det är en kortare sträcka och om det inte är direkt från antennen, utan man har någon form av förstärkare före kabeln.
 
Hej,

Kan rapportera lyckat fiske, antennkabel utan skarvar och bättre signalkvalitet - och jag behövde tack och lov inte riva väggen.

Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.