Det kanske är tjatigt detta med blåbetong, men har sökt efter information om blåbetong både här och på andra stället. Jag får inte tydligt svar på min fråga.

Jag är förhoppningsvis snart nykläckt husägare. Vi är väldigt intresserade av ett hus byggt 1938 med ett trevligt renoveringsarbete utfört. Stommen är tegel och bjälklag är betong/trä. Det är ett 1.5-plans med källare och hela källaren samt golvet på första plan består av betong. Min fundering är hur vanligt det var med blåbetong på denna tiden. Var 1938 tidigare än blåbetongens introduktion?

Jag har såklart ställt frågan till mäklaren men det är ju långhelg nu och jag är ju nyfiken/spänd!
 
  • Gilla
BLB Besse
  • Laddar…
H
Har sett ett hus byggt 1936 dör mellanväggarna i källaren var gjorda av blå lättbetongsten. Eventuellt har väggarna tillkommit senare men det ser inte ut så. Känns det som lättbetong någonstans så ta ett borrprov. Är det mörkgrå eller gråblå färg på materialet så finns det nog radon.
Är det fråga om "riktig" betong och inte lättbetong så är det nog ingen fara.
 
Det är nog inte troligt att betongen i bjälklaget är av blåbetong.
Blåbetong är en lättbetongstyp och alltså full med bubblor ungefär som en tvättsvamp, fast hård. Den är är ganska porös och lite skör.
Det användes vad jag vet bara i lodräta konstruktioner.
Vad gäller radonet bör man ju göra en mätning. Att det är blåbetong är absolut inte direkt lika med radonkatastrof. Det har att göra med var i Sverige den tillverkats.

Däremot kanske du har betonghålsten i grunden? Det är något helt annat. Ingen radon i DET i så fall.
 
Nä, bjälklagret bör kanske bestå av "riktig" betong. Det är i så fall väggarna i källaren och kanske själva sulan. Måste snoka vidare och tjata på mäklaren på måndag.
 
Med stor sannolikhet består både sula och källarväggar av vanlig betong respektive betonghålsten. Däremot mellanväggarna i källaren kan bestå av blåbetong. Om källarens ytterväggar vore av lättbetong skulle i alla fall jag både bli förvånad och avstå från köp....
Man brukar inte bygga på det viset. ;)
 
Redigerat:
OK. Ja, då blir det inte så jäkla många väggar kvar... Det är fyra mellanväggar i källaren i så fall. Resten av kåken är som sagt tegel/trä.
 
Man har i en del fall använt lättbetong som isolering innanför ytterväggen (som kan vara vanlig betong).
Det bästa (och enda helt säkra) är att mäta väggarna med exempelvis en geigermätare. Nu har ju dom flesta inte en sådan, men en del kommuner har för utlåning, kan vara värt att kolla upp.
 
oskis 123 skrev:
Det är nog inte troligt att betongen i bjälklaget är av blåbetong.
Blåbetong är en lättbetongstyp och alltså full med bubblor ungefär som en tvättsvamp, fast hård. Den är är ganska porös och lite skör.
Det användes vad jag vet bara i lodräta konstruktioner.
Armerad lättbetong är vanligt även som bjälklag !
Den levererades i form av "plank" med spont och not och lyftes på plats med kran.
Väldigt vanligt på 60-70 talet, ännu vanligare om det står tio likadana hus på en gata. Då är det projekterad "halv -prefab" , mycket kostnadseffektivt sätt att fixa bjälklag.

Men jag tror inte det var så vanligt förekommande på 30-talet, då är det nog platsgjutet.

Mvh
 
somelvis skrev:
Men jag tror inte det var så vanligt förekommande på 30-talet, då är det nog platsgjutet.

Mvh
Just sån information letar jag efter. Hur byggdes 30-talshus? Var det överhuvud taget snack om lättbetong då eller var det bara ordentliga grejer?
 
somelvis skrev:
Armerad lättbetong är vanligt även som bjälklag !
Den levererades i form av "plank" med spont och not och lyftes på plats med kran.
Väldigt vanligt på 60-70 talet, ännu vanligare om det står tio likadana hus på en gata. Då är det projekterad "halv -prefab" , mycket kostnadseffektivt sätt att fixa bjälklag.

Men jag tror inte det var så vanligt förekommande på 30-talet, då är det nog platsgjutet.

Mvh
Jaha, det var ju kul att veta!
Är det i villor då?
Jag tänker mej att hus från miljonprogrammet passar in i din beskrivning.
Min kåk är byggd -61 och har vanlig rejäl betong i bjälklaget. Tack och lov kanske?
 
  • Gilla
Erikros
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.