Idag ringde en granne till oss (som vi aldrig haft kontakt med då de inte bor i villan utan bara kommer dit ibland och klipper gräset). Hon förklarade att vi måste klippa häcken mellan våra tomter då den trycker mot hennes staket, och om staketet skadas blir vi ersättningsskyldiga. (Mycket trevligt sätt att ta en första kontakt med sin granne alltså.)

Självklart kan vi klippa häcken, vi var faktiskt inte säkra på att det var vår häck då den står på tomtgränsen och oss stör den inte då det är på baksidan av huset så vi hade inte ägnat den en tanke förrän nu. Men är den vår så ska vi så klart trimma den.

Men jag undrar ändå vad som lagligen gäller kring sånt här? Hon har förstås rätt att klippa bort grenar som krånglat sig igenom hennes staket, det förstår jag. Men om hon INTE tar bort såna grenar och de grenarna sedan skadar hennes staket, blir vi verkligen ersättningsskyldiga då? Om vi klipper häcken så klipper vi ju den uppifrån och från vår sida, det är ju allt vi kommer åt från vår tomt.

Skulle vara skönt att veta vad som verkligen gäller i frågan.
 
Jag har mycket svårt att tro att ni skulle bli ewrsättningskyldiga. men jag kan inte påstå att jag vet hur det ligger till.

Men om du tar parallellen med trädet. Om du har ett träd på din sida gränsen som ramlar omkull så det skadar grannens hus, då är det inte ditt problem om inte trädet var i så dåligt skick att det kan räknas som grov oaktsamhet att du inte hade fällt trädet tidigare. Grov oaktsamhet är snäppet under uppsåtligt (uppsåtligt är om du fäller trädet mot grannens hus medvetet).

Om man då överför det resonemaget på häcken, så skulle frågan möjligen vara om det är grovt oaktsamt av er att låta häcken trycka mot grannens staket. Långsökt tycker jag.

Träd och buskar som går över gränsen är ju tillåtet för grannen att klippa bort om de är en olägenhet. Men så vitt jag vet så kan en granne aldrig tvinga trädägaren att klippa, eller skicka räkning för klippningen. Det tyder också på att staketägaren själv är ansvarig för att hålla bort växtlighet som kan skada staketet.
 
AnneFi
om häcken står mitt i tomtgränsen så borde den ju en gång planterats gemensamt av husägarna och ska väl därför skötas gemensamt.

om det är din häck så kolla upp om inte grannens staket står för nära, dvs på din tomt också.
 
Jag är nog av annan uppfattning om det är så att häcken är er. Visserligen får grannen klippa er häck såvida ni missköter den men det verkar som om häcken har satts alltför nära tomtgränsen/grannens staket (såvida häcken alltså är er). Grannen ska inte behöva trimma er häck för att rädda sitt eget staket.

Kolla alltså först upp var tomtgränsen är. Sedan checkar du vem som planterat häcken - inte fel att kolla med förre ägaren till er fastighet. Om häcken inte är samägd är det moraliskt ditt problem att hålla den i sådant skick att den inte tränger sönder grannens staket. Det oberoende om grannen bor i huset eller inte.

Att grannen agerade otrevligt är ju inte vidare bra.

Jag hade något liknande i min förra trädgård. Säljaren hade satt en thujahäck alldeles för nära staketet. De första åren lyckades jag tränga mig emellan staket och häck och hålla in häcken. Nya grannar ville ha kvar häcken och vi kom överens om att grannen skulle klippa sin sida och jag min - och staketet befann sig vid det laget helt inne i häcken.

Så sålde jag huset och köparen struntade i häcken vilket beredde grannen en hel del problem eftersom thuja växer otroligt när den fått ett par år på nacken. Min före detta tomt har precis fått ny ägare och nu börjar grannarna diskutera hur man ska lösa problemet - bägge vill ju ha kvar häcken.

Sådana här problem uppstår alltså när någon sätter en häck alltför nära grannen eller staketet. Man ska alltid ta hänsyn till häckens framtida bredd och storlek för att kunna sköta den. Men inte alla gillar att klippa häckar och fastigheter säljs och köps.
 
Skall kansek förtydliga mitt svar. OM det är er häck så är ni givetvis moraliskt ansvariga för att se till att den inte skadar grannens staket. men jag uppfattade frågan som hurvida det finns ett formelt amsvar eller ej.
 
hempularen skrev:
Skall kansek förtydliga mitt svar. OM det är er häck så är ni givetvis moraliskt ansvariga för att se till att den inte skadar grannens staket. men jag uppfattade frågan som hurvida det finns ett formelt amsvar eller ej.
Men visst finns det även ett formellt anvsvar att sköta sin egen häck så att den inte växer in på grannens tomt?
Jämför med hur kommunen agerar om häcken breder ut sig över gångbanor etc.
 
Som jag förstår det så säger lagen att grannen har rätt att kapa grenar som växer in på tomten, inget om att grannen har rätt att kräva av träd/busk ägaren att ägaren skall åtgärda växtligheten.
 
"Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas"
Plan- & bygglagen 3 kap 17 §

Om häcken växer in på någon annans tomt så är väl det av betydande olägenhet då denne ej kan utnyttja denna del av sin tomt, eller?
 
Nanny Fine
ParkaKungen skrev:
"Tomter skall, oavsett om de har tagits i anspråk för bebyggelse eller inte, hållas i vårdat skick. De skall skötas så att betydande olägenheter för omgivningen och för trafiken inte uppkommer och så att risken för olycksfall begränsas"
Plan- & bygglagen 3 kap 17 §

Om häcken växer in på någon annans tomt så är väl det av betydande olägenhet då denne ej kan utnyttja denna del av sin tomt, eller?
Vad som anses betydande är väl en tolkningsfråga, såvida det inte finns praxis eller rättsfall?
 
Alltså, det är absolut inte så att häcken växer så frodigt att grannen inte kan utnyttja sin tomt, och även om jag inte varit in på deras tomt för att granska så kan jag ju döma hur häcken ser ut på vår sida – vi har inte klippt den på de tre år vi bott här och den har inte vuxit nämnvärt på den tiden.

Jag tror att vi kommer att göra så att vi trimmar häckens ovansida och vår sida, och försöker tränga oss in bakom den för att ta bort ev stora grenar som trycker mot staketet. Men små grenar som letar sig in i staketet anser jag nog att grannen får ta bort själv i den mån de stör.

Som jämförelse har vi ett staket på andra sidan tomten mot en annan granne, och hans buskar letar sig förstås in genom staketet till oss. Jag skulle aldrig få för mig att kräva att grannen ska hålla koll på hur buskarna ser ut på "baksidan" från honom sett, utan i så fall komma överens om att vi får klippa de grenar som vi tycker stör.

Tack för alla svar – jag är ju ny här, men vilket gensvar! Mycket bra forum!
 
Visst är det smidigast om grannen sköter den sida av häcken som vetter mot honom. Och det är väl också ganska brukligt.
Men rent formellt tror jag dock att grannen har rätt att kräva att du sköter din egen häck. Han har nog dessutom rätt att kräva att du sköter den utan att ge dig tillträde till hans tomt.
Tänk dig scenariot med en 90 årig granne som har problem att gå?
Skall hon då tvingas klippa din häck, eller ha dig rännande på sin tomt mot sin vilja för att du vill ha häck?
Nejdu, ensak om man kommer överrens om skötseln av häcken, men du kan inte påtvinga skötseln av din häck på någon annan.
Dessutom undrar jag vad det är för sorts häck ni har som inte växer nämnvärt på tre år.
 
Varför är så många så emot att låta grannarna gå på ens tomt för att kunna klippa en häck? Så ofta klipper man väl inte den?
 
Hej!

Det vore kul att se ett foto på hur detta ser ut, finns det nån möjlighet till det?

Sen är det avgörande hur häcken har sköts innan ni flytta dit osv, skötte förra ägaren det exemplariskt så sticker det nog mer i ögonen på den andra ägaren efter ägarbytet i jämförelse om det aldrig sköts den sidan..

svårt med sådant här :)

Mvh
 
Idag klippte vi den! =) Och visst, den har väl säkert växt på tre år, men jag tror faktiskt inte att den växt enormt mycket när jag kollar på mäklarbilderna från när vi flyttade in.

Och vi klippte faktiskt på alla sidor, klättrade in på grannens tomt och fixade den sidan också när vi ändå var i farten. Saken är dock den att det är inte helt smidigt att ta sig in på grannens tomt – det är en parallellgata, och ska man inte hoppa över vår häck (ca 1,70 hög) så får man gå närmare 500 meter för att komma till den grannens infart. Lite osmidigt för oss att hålla efter den sidan alltså, eftersom vi inte ens kan se den sidan av häcken utan att gå iväg så långt. Grannens tomt är dessutom en halvmeter lägre än vår.

Men nu är den fixad, och eftersom den inte klippts på minst tre år (jag tvivlar dock på att den tidigare husägaren heller höll efter den då han var handikappad) så tog det ju några timmar. Men nu tänker vi meddela grannen att det är helt okej för oss om de trimmar de kvistar som efter trimningen växer igenom staketet. Som någon sa var det ju inte okej att grannen klipper vår häck utan att ge oss en chans att fixa det själva, men med tanke på hur osmidigt det är för oss att hålla koll på den sidan så är det ju bättre att de klipper bort skotten allt eftersom. (Får väl se om de tycker att det är en acceptabel lösning – i motsvarande situation hade jag absolut tyckt det var okej.)

Och vi ska förstås hålla ovansidan och vår sida trimmad efter detta.
 
ParkaKungen skrev:
Visst är det smidigast om grannen sköter den sida av häcken som vetter mot honom. Och det är väl också ganska brukligt.
Men rent formellt tror jag dock att grannen har rätt att kräva att du sköter din egen häck. Han har nog dessutom rätt att kräva att du sköter den utan att ge dig tillträde till hans tomt.
Tänk dig scenariot med en 90 årig granne som har problem att gå?
Skall hon då tvingas klippa din häck, eller ha dig rännande på sin tomt mot sin vilja för att du vill ha häck?
Nejdu, ensak om man kommer överrens om skötseln av häcken, men du kan inte påtvinga skötseln av din häck på någon annan.
Dessutom undrar jag vad det är för sorts häck ni har som inte växer nämnvärt på tre år.
Och jag måste lägga till – vi kan inte trimma häcken utan att gå på grannens tomt, deras hönsnätsstaket står en decimeter från häcken.
Ingen aning om häcken eller staketet anlades först, men det spelar mindre roll nu – det är hur som helst helt fysiskt omöjligt att trimma båda sidor utan att gå på båda tomterna. Så visst, "den 90-åriga grannen" skulle så klart kunna be oss hålla efter vår häck (och hade den hypotetiska grannen varit trevligare från början än vår faktiska granne så hade det inte varit ett problem) – men då måste hon faktiskt stå ut med att vi "ränner på tomten".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.