Är i startgroparna för en omfattande renovering av huset och har tittat lite på det här med bygglov och bygganmälan. Det verkar ju som om man behöver bygglov/bygganmälan för nästan varenda sak man tänkt göra. Nu är jag lite nyfiken på hur forumfolket resonerar, följer ni reglerna eller kör ni bara på?
/jesper
 
Självklart kommer vi att söka bygglov för allt (inkl. en mur på 20-50 cm hög). Det kan ju bli ganska dyrt annars.
 
Hemmakatten
Vi är också noga med att ha tillstånd och bygglov för allt som det behövs för.

Förutom att det kan bli höga straffavgifter så riskerar man att få riva. Vid en ev. framtida försäljning kan det bli problem om man har svartbyggen på fastigheten. Det är också skönt att ha alla papper i ordning gentemot grannarna för att undvika tvister.
 
Japp.. har man v'äl en gång lyckats att inte komma överens med grannen är det bäst att ha papper på allt man gör.. Beroende på vad man skall göra så kostar det ju inga större summor heller, och man kan ofta själv stå som ansvarig för alla konstruktioner mm.
Lättast är att ta en kontakt med kommunen och se vad som gäller innan man börjar..
 
Tydligen behöver man ha bygglov eller göra bygganmälan för att förvara tex. byggmaterial på tomten.....
 
Det är också väldigt lätt att söka bygglov, i alla fall där jag bor. Jag tycker personligen att man mår lite bättre när man vet att man har gjort allt rätt.
 
Japp ja sökte oxå bygglov när vi skulle bygga till,även fast ja bor på landsbygd o inte har några grannar som kan klaga,bara kossor som går o råmar i hagen.:) Dom flesta i min bekantskapskrets tyckte det var helt onödigt att lägga 6000:- på bygglov?Men å andra sidan kan ingen sen komma o säga att man inte har nåt...:)
 
Redigerat:
Inredde vinden i vårt hus, som nyttjades som förråd innan, utan att söka bygglov. Anledningen till att jag "struntade i" att sökabygglov var att del av vinden för länge sedan (antagligen >50 år) använts som lägenhet (ett rum), finns öppen spis där. Det har sagts att även andra vindsdelen har varit uthyrningsrum för länge sedan, men det ser man inget spår av.

Min tanke var att jag ändrar egentligen inte hur vinden nyttjas eftersom det ändå varit bostad där uppe en gång i tiden, även om det var väldigt länge sedan.
 
Har bygglov för ändringar gjorda på utsidan. Har även bygglov för altanen vilket jag ångrar, jag är säkerligen den enda som har det i södra stockholm.
 
Marlene Eskilsson skrev:
Det är också väldigt lätt att söka bygglov, i alla fall där jag bor. Jag tycker personligen att man mår lite bättre när man vet att man har gjort allt rätt.
Att fylla i ansökan är inte svårt (om det inte ska till konstruktionsritningar och annat elände förstås). Det är den där kötiden på 3-5 månader som är problemet....och alla förändringar man vill göra under arbetets gång. Processen är inte anpassad till självbyggeri. Jag konstruerar bara 70% innan jag börjar och resten löser sig under arbetets gång. Det brukar bli väldigt bra men passar ohyggligt dåligt in i bygglovsprocessen.

Bygglovsprocessen är dyr, tar lång tid, det tar lång tid att rita ritningar etc etc. Inget jag mår bra av....!
 
Sedan vi fick en besvärlig granne som begär ut alla handlingar, ritningar och offentliga data om oss, har jag varit väldigt noga med att söka bygglov. Intakningen av uteplatsen hade jag faktiskt gjort utan bygglov, trots att den var alldeles för stor för att vara bygglovsfri. Men efter att ha fått en ny granne med sin alldeles speciella syn på vem bygglovslagarna gällde så sökte jag även för detta. Fast i efterhand men innan grannen började ha synpunkter.

Känns bra att ha allt svart på vitt, dessutom har jag haft tur så det alla gånger har gått väldigt snabbt och smidigt. Aldrig mer än ett par veckor och ritningarna kan man fixa genom att tippexa de gamla och rita om lite för hand. Tycker inte kostnaden är något att klaga på heller.

Och den dagen man säljer huset eller någon skulle undra så finns det inga lik i garderoben.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.