Byggde ett nytt badrum på övervåningen. När jag hade isolerat väggarna i badrummet så satte jag dit byggplast och sedan gipsskivor. Sedan ska ju primer och tätskikt dit innan kaklet. Nu har jag hört att det kanske inte är så bra med byggplast bakom gipsskivorna i ett badrum om man har ett till tätskikt på framsidan. Dvs. om lite fukt skulle ta sig in genom tätskiktet så kan det inte dunsta bort bakom väggen pga byggplasten. Är det så? Om så, kan man borra en massa hål genom gipset o byggplasten och sedan spackla igen hålen i gipset, har inte lagt på tätskikte än, då borde ju vattenångan kunna vandra ut på baksidan? Någon som vet vad man ska göra?

Hälsningar Pelle
 
låt det vara som det är+var noga med fuktspärren+täta skruvhål så är det lugnt.
 
Borra 25000 hål typ eller riv å gör om:( så hade jag gjort iallafall. Får du en vattenskada så kan nog försäkringsbolaget ställa sig på tvären även om du nu har gjort 25000 hål...Det är ju knappast fackmannamässigt utfört med diffspärr i badrum, hålborrad eller ej:(
 
Men, det skall ju inte vara gipsskiva heller. Det är inte godkänt.
 
Är det så mycket jobb att byta gipset på den väggen ?
Det kan säkert gå bra ändå, men för nattsömnens skull är det bra att inte ta genvägar..
 
Hur funkar det om man ska kakla en befintlig yttervägg i badrum? Där det redan antagligen sitter plast inne i väggen?
 
Vanlig kartong gips är som redan sagts inte godkänt. Så om det är sådan gips på väggarna så skall den iallafall bort.

Om du trots detta skulle bestämma dig för att ha kvar väggarna så kan du kanske finna någon tröst i att det nya kravet på ångtäthet som infördes för några år sedan främst är motiverat av att garantera fallande diffusionstäthet inifrån och ut även om det skulle vara så att det sitter plastfilm i väggen. Detta förutsätter då att du utför tätskicktet enligt gällande regler.

Läs de översta inläggen i forat så att du inte gör mer tok framöver.
 
Nu skummade jag bara igenom Branschreglerna men jag hittar inget om att man inte får använda plast i väggarna. Var har ni läst att man inte får använda plast i väggar i BKRs branschregler? för det är väl dom man ska följa om man ska ha keramik på väggarna?
 
Du får inte ha dubbla diffspärrar. Detta gäller generellt, inte bara i badrum.
 
men var står det?
 
nino skrev:
Var har ni läst att man inte får använda plast i väggar i BKRs branschregler?
Det står ingenstans eftersom BKR inte kräver att den tas bort.
 
Nej det var det jag menade.
Tänkte om jag sov på BKRs kurs 1 och 2 men det gjorde jag väl inte då
 
"Får inte ha dubbla diffspärrar" var ett för starkt uttryck. Bör hade varit bättre.

Som jag skrev tidigare så är det OK om difftätheten faller utåt, vilket den gör med en riktigt utförd ångspärr/tätskikt även om det finns en plast innanför.
 
Vi bygger ett Eksjöhus och där står det i beskrivningen (och på varje skiva i badrummet) att man skall ta bort plasten som ligger 45mm in bakom träreglarna och lägga ett nytt lager plast precis bakom fermacellskivan. Detta gör då att det blir två lager tätskikt med en skiva mellan och så skall det vara enligt KA och Eksjö.
 
Hör med försäkringsbolaget vad dom säger om detta och vad du bör göra det är ju dom som betala kalaset om det går snett..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.