Hej.
Vi flyttade i februari in i ett hus från -55. Huset har självdrag, men numera luft-vattenvärmepump sedan 2006. Några tilluftsdon finns inte annat än i källaren, men dessa är stängda. Det finns dock en massa ventilationskanaler som går upp i skorstenen från rummen.
När vi eldar i våran kamin går det absolut inte att ha spisfläkten igång, för då sugs rök in i de andra rummen. Även när vi inte eldar kan en lätt röklukt uppkomma i köket när fläkten går på max.

Nu skall vi bygga ett nytt badrum på övervåningen och för att undvika fuktproblem på vinden som inte har ångspärr och är kall känns det viktigt att ha en ordentlig frånluftsfläkt kopplad till badrummet. Kanske uppe på skorstenen som suger ut hela tiden? Men det känns som att det sannolikt kan bli problem när vi ökar utsuget på detta sätt, för intuitivt känns det som att tilluften inte kommer räcka till och då kanske det kommer suga ned i skorstenen?

Tänker jag rätt?
 
Jag har inte så mycket att tillföra när det gäller dina ventilationsproblem, men badrummet bör du utföra med en ångspärr i taket.
Att du saknar ångspärr på vind är närmast en fördel i badrummet.

Du kan fixa ångspärren i taket genom göra taket så att det inte finns springor och sedan måla det med våtrumsgrund som dras ned under det blivande tätskiktet på vägg. Därefter målas taket med täckfärg för våtrum. Det är samma färgsystem våtrums-spackel, -grund och -täckfärg som används när man målar badrumsväggar.

Om du funderar på att använda vanlig kartonggips, så är det OK i tak, men inte på vägg.
 
Oavsett om du har självdrag eller frånluftsfläkt behöver du friskluftventiler.
All luft som skall ut måste in någonstans ...
 
Internet är inte min starka sida. Ha överseende om inlägget inte hamnar som en egen fråga.

Jag bygger till mitt hus. Den nuvarande gamla delen saknar i princip ventilation. Det är ett gammalt självdragshus med en manuell fläkt i badrummet. Nu är huset nyligen tillläggsisolerat och har nya fönster så man kan säga att vi bor i en platspåse.

Kan någon möjligtvis ge mig några råd om vem man kan vända sig till som är bra på ventilation i Göteborgsområdet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.