Y
Alltså jag vet inte hur jag ens ska sammanfatta detta kort.

Jag har ingen aning var jag ska börja och jag känner mig då helt låst, "gör jag detta så får jag göra om det sen".

Finns det personliga coacher att ta hjälp av måntro?
 
Du kan höra med försäkringsbolaget vad de anser är viktigt, - fukt, brandskydd etc. Lull-lull kommer du säkert på själv.
 
Börja med att speca vad som behöver göras, och vad du vill göra.

Sedan kan vi säkert hjälpa till med en vettig projektering.

Ett tips är att man kanske börjar med något mindre projekt, som t.ex. ett garage eller så. Då kan man i lite lagom takt köpa hem verktyg och lära sig arbeta någorlunda effektivt med dem utan att det påverkar ens boende.
 
Y
* Behöver värmesystem
* Behöver sanera allt från nikotin
* Skulle vilja göra om i köket så måtten blir andra mellan skåp och matplats.
* Funderar på slå ihop badrum och tvättstuga för få större å finare, ha tvättstuga i garaget.
* Funderar på isolera ovanvåningen, eventuellt bygga ut så taket blir format som ett pluss.
* Bygga lite toa och dusch på ovanvåningen.
* Allt behöver målas och tapetseras samt nya golv.
* läcker in vatten, skador i två av sovrummets väggar, tar in vatten vid skorsten och garagetak.
* garaget har platt tak och läcker in vatten, vissa brädor behöver bytas och ny papp behövs då antar jag.
* skulle vilja byta till en stor vikport på garaget men inte så viktigt
* skulle vilja kakla pannrummet och in med bergvärme osv, samt ändra om så det kan va tvättstuga också.
* skulle vilja göra staket på garagetaket samt en altandörr = garagtaket blir en uteplats :)
* hade kanske varit fräsigt att byggt källare också, är gott om utrymme där nere...

Andra huset
* Antingen rivas
* Nya fönster
* Ersätta elelementen mot något energisnålare.
* Behövs Formodligen nytt tak
* Solsidan har påskyndat så endel är rötet på gaveln såsom liggande golvbalk.
* göra om badrummet, finns ej bad eller dusch, så golvbrunn och matta isf...

ladugårdsbyggnader
* ena behöver tak, kanske se över bärande ting pga termiter
* andra behöver nog byggas om nytt alltihop pga termiter
* stora behöver ses över, de bärande tingen, pga termiter samt fukt.

verktygsbod
skulle vilja isolera, kanske göra till gäststuga eller ännu bättre; spa med bastu på ena sidan och badrunna på andra.. :)


ååh... deprimerande att skriva såhär ju... :)
 
Redigerat:
Finns nog inga genvägar! Bara ta tag i en sak i taget. Börja med det mest akuta.

Fixa läckorna låter som en bra start. Sen kanske in med ett värmesystem innan vintern. Sen, om du ska göra detta själv, så kan du nog räkna med att året har gått :)

Lycka till!
 
Mikael_L
Det är förstårs självklart men kan ändock påpekas, då allt för många börjar i fel ände.

Börja med stommen, fixa grund, takstolar, väggar, osv först av allt. Allt som är angripet murket osv byts ut. Inget som kan tänkas behövas fixas de närmaste 20 åren undantages.

Fixa skalskyddet, dvs främst tak, avvattning, fasad inkl underliggande vindskydd, fönster, dörrar, nu måste byggnaden(erna) bli regn och vindtäta.

Fixa tekniska system såsom VVS (VA och ventilation), uppvärmning elsystem osv.

Gör om planlösningar (vissa åtgärder här, utföres med fördel innan punkten innan).

Fixa ytskikt och lulll-lull.

En del börjar med det sista och måste därmed riva allt gjort arbete ganska snart.

I tillämpliga delar kan "fixa" bytas mot "inspekteras".
 
Börja uppifrån! Är det fler tak som skall bytas, gör det samtidigt. Ring en takläggare på Måndag för kostnadsförslag. Då kan du använda årets ROT-avdrag till det. Fortsätt med det mest väsentliga sedan.

Riv det som skall rivas. Världen går inte under om det finns en ladugård mindre. Be nån kunnig kolla på husen och be om hjälp. Folks personliga åsikter brukar inte komma ur intet. Säger tre personer att du bör riva ett hus kanske du skall gå på det. Att gå och grubbla kan suga musten ur dom flesta.
Vart bor du?
 
Mikael_L
Men börja inte med allt överallt samtdigt, kanske en byggnad i taget kan vara lämplig. River du ut allt med en gång så drunknar du snart i hopplöshet.

Glöm inte att vara en människa också och ha ett liv.
 
Mikael_L
Jag måste väl också påpeka att vissa svåra objekt/överväganden kan kanske skjutas på framtiden om man hindrar det mest akuta fortgående förfallet, typ ett takläckage.
 
Börja med att fixa de läckande taken, det är inte läckert att ligga i en läcker säng med en läcker brud eller en bok av Camilla Läckberg om det läcker genom taket.

Sen kommer det andra...:)
 
Rolig du va då Cheesus!:D:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.