Finns det någon som kan hjälpa mig? Jag skulle behöva veta hur många plantor man behöver typ per meter om man skall plantera häck. Vi funderar på thuja eller vintergrön liguster. Häcken skall totalt vara 18 meter.
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde komma med en liten fingervisning om hur många plantor man kan behöva när det gäller dessa två sorter?
 
Liguster brukar man plantera 4-5/m och tuja 2-3/m, beroende på plantstorlek samt hur snabbt man önskar ha en tät häck.
 
3-4 plantor/m av båda sorterna.
 
Det är nog lite olika beroende vem du frågar :). När vi skulle plantera vår Thuja Smaragd häck fick vi rådet att plantera 2 st per meter. Frågade runt och fick samma svar på ett par olika (bra) handelsträdgårdar.
Nu när de har stått i 1 år så ser man att de börjar tätna bra - och de ser jättefina ut i sin pyramidform.
 
Thuja har vi satt med 50cm CC. Funkar otroligt bra, blir täta.
 
Vi har sammanlagt 60 meter vintergrön liguster och plantorna satte vi med 25 cm mellanrum.. Den blir riktigt tät.
 
Om jag kommer ihåg rätt så har vi 3 liguster plantor per meter och den börjar nu på 3:e året att bli tät
 
Benny_o_Lina skrev:
Vi har sammanlagt 60 meter vintergrön liguster och plantorna satte vi med 25 cm mellanrum.. Den blir riktigt tät.
Samma här - 25 cm mellan varje planta. (76 meter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.