Är det nån som har koll på vart man kan hyra en värmekamra och vad det kostar?

Har sökt på nätet men inte hittat något..
 
Om det är för att kolla isoleringsgraden så är annars ett stalltips att titta på huset när det är snöstorm och strax under nollgradigt, det brukar synas rätt bra var snön smälter av och var den sitter kvar på fasaden...

fattigmans värmekamera :)
 
  • Gilla
MalinDz
  • Laddar…
;) Sök i forumet med knappen uppe till vänster på
"värmekamera" så hittar Du några strängar om detta.

http://www.arnejensen.se hyr ut värmekameror, det är ganska dyrt, men det finns även speciella värmetermometrar att hyra där man mäter på olika platser på väggarna om det är det man är ute efter.

Helena med
SverigeStugan
 
yxis skrev:
Om det är för att kolla isoleringsgraden så är annars ett stalltips att titta på huset när det är snöstorm och strax under nollgradigt, det brukar synas rätt bra var snön smälter av och var den sitter kvar på fasaden...

fattigmans värmekamera :)
Det är i vissa rum som det drar kallt, och jag misstänker att det är dåligt isolerat runt ytterdörren och en del fönster...

Det skulle vara så smidigt att bara kolla med en värmekamera, men frågan är hur dyra dom är att hyra..
 
Köp en IR-termometer på Clas ohlson, ser ut som en pistol och returnerar temperaturen på en mindre yta. Finns från ca 800 sek.
 
Vagabundo skrev:
På blocket finns det ett flertal företag som hyr ut värmekameror. Här är länkarna :

[länk]
[länk]
[länk]

Jag tror att man hittar billigare alternativ dock med sämre prestandard.
IR-kameror är ett oerhört kraftfullt verktyg för att visualisera värmeläckage, drag, leta fuktproblem osv men jag vill ändå lägga in en liten brasklapp för att det inte alltid är helt lätt för en lekman att tolka resultatet korrekt. Jämfört med tom en riktigt bra IR-spottermometer så fullständigt krossar FLIRs enklaste instegskamera (i3) spotmetern, om det är isolering och värmeläckage jag vill leta efter.

Det som skiljer de enklare modellerna från de dyrare är främst nivån av termiskt brus samt upplösningen. Sen har building-modellerna lite andra mätfunktioner riktade mot byggsektorn. E60-kameran som hyrs ut på blocket är mer än adekvat för ändamålet. Jag skulle gå på den något äldre men billigare T335:an för tusenlappen ink moms om jag behövde hyra, istället för E30:an (som har lägre upplösning men kostar ungefär lika mycket per dygn som T335:an).
 
  • Gilla
Trekantshatt och 1 till
  • Laddar…
Vagabundo skrev:
På blocket finns det ett flertal företag som hyr ut värmekameror. Här är länkarna :

[länk]
[länk]
[länk]

Jag tror att man hittar billigare alternativ dock med sämre prestandard.
Blocket var nog ett bra tips till TS, men länkarna var väl ganska meningslösa för TS som då hen som dom flesta andra inte bor i Stockholm;)
 
Många hyrställen hyr ut IR-kameror nuförtiden då priserna på instegskameror inte längre är obscent dyra. För fem, sex år sedan så kostade en hygglig IR-kamera som en bättre bil, nu kan man köpa en FLIR i3 för ~10000kr.

Kolla därför med Cramo, Hyreshuset, <din lokala hyrfirma på orten> -sannorliketen är stor att dom har kameror att hyra. Tycker man att det är dyrt så kan man gå ihop några grannar då en termografering för att hitta drag och energiläckage av ett normalstort hus inte tar mer än kanske en-två timmar.

En sak att tänka på är att glas och andra blanka ytor reflekterar IR precis som en spegel så det kan vara svårt att se t ex isolerglaskasseter som gett upp då himlen kan reflekteras i dessa ytor. Vill man mäta temperaturen hyggligt noggrannt på dylika ytor så är lösningen är att ha med sig svart eltejp (som har bra och hyggligt välkänd emisivitet) och tejpa upp en snutt där man verkligen vill mäta temperaturen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.