Hej!

Vi skall eventuellt måla några rum i ett hus från 60-talet. Det är en vävaktig tapet i flera rum och i ett rum ser det nästan ut som guldtrådar. Varje rum är på cirka 15 kvm. Jag undrar egentligen över två alternativa scenarion:

1. Antag att man kan acceptera att vävstrukturen syns. Kan man måla över sådan tapet då? Eller vilket grundarbete behövs? Vilken tidsåtgång per rum kan det tänkas gå åt?

2. Om man vill få en slät vägg hur gör man då? Måste man riva ner tapeten? Måste man spackla hela väggen? Finns det inte någon form av väv eller liknande man kan sätta över för att jämna ut underlaget? Eller vad är smartast, billigast och snabbast? Vilken tidsåtgång per rum kan det tänkas gå åt?

Är det något annat man måste tänka på? Speciell färg eller annat som man bara inte får missa?

//Tussen
 
1:
det finns en viss risk att tapeten kan lossna när man målar. då färgen är blöt kan det lösa upp tapeten. Men annars är det bara och måla på direkt på våven/tapeten. är man osäker kan man ju prova måla en bit och se om det mjuknar upp tapeten/väven något och skulle den lossna så är det att rekomendera att riva fram tills man hittar ett fast lager som inte riskera lossna. nån tid vågar jag inte säga för det bero helt o hållet på en själv hur snabbt/långsam man är

2: Det kan vara väldigt jobbigt o bredspackla ett rum,speciellt om man inte gjort det innan.spackel kan ha samma effekt som färgen dvs att fukten från spacklet kan lösa upp tapeten. skulle det ske så måste man ju riva ner det oavsett. till en privatperson hade jag nog rekomendera riva tapeten(och hoppas att det inte är för tjocka lager)

det kan krävas en viss spackling ändå fast förhoppningsvis inte i samma mängd. Vanlig inomhusfärg och jag tycker man gör bäst i att gå till en färghandlare och fråga sig fram och även kanske lägga lite mer pengar på riktigt färg. skulle man tex inte vara nöjd med kulören så kan dom ju oftast bryta om färgen till en också. finns lite olika spackel sorter också men det hjälper dom i affären en med!

hoppas du blev nått klokare,det är väldigt svårt att förklara hur man ska göra då man inte vet hur underlaget ser ut men det är så jag som yrkesmålare gjort..annars frågar nån i affären vad dom rekomendera.

lycka till
 
Tack snälla för era svar!

En liten fråga till.. Hur blir det om man använder väv av glasfiber eller liknande som marknadsförs som ett mirakel för att få väggen slät? Kan man då låta tapen sitta kvar? Eller använder man det efter bredspackling för att få helt jämt? Funkar detta?

//Tussen
 
Vi satte upp en tjock renoveringstapet. Det blev väldigt slätt och fint. Nu hade vi inte vävtapet under, men annat som var ojämt. Man får använda mycket lim, men resultatet blev bra.
 
Tack för svaret AstaS!
Hur mycket fick ni då betala för materialet?
Tror du det blev en tidsbesparing? I så fall med hur mycket?

/Tussen
 
Oj- jag minns faktiskt inte vad vi fick betala. För vår del blev det definitivt en tidsbesparing. Vi satte upp de där tapeterna på en kväll och behövde på så vis inte spackla någonting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.