Y
Hej och hå

Är i behov av en Hepa-certifierad dammsugare och har nu kollat de fåtal test som finns där ute men får sådan beslutsångest.

Smartsons test visar;
Miele S5481 - som vinnare. (dyr)
Volta Maximus U7540 - som andraplats tagare.

Prisjakt.nu har besökare gett;
Electrolux Ultra Silencer ZUSG3000 - flest/högst betyg. (men lågt i smartssontestet)
Electrolux Oxy3System ZO6344 - andra plats. (dyr)(astma/allergi förbund rekommenderad)
Miele S5281 - tredje plats. (dyr)
Electrolux Ultra Silencer ZUS3366 - fjärdeplats.

Med dyr menar jag 3000kr, samtidigt så är det ju sant som någon skrev, en dammsugare köper man ju inte speciellt ofta.

Vad ska man tänka på vid val?
Har både plast,heltäckmattor och parkett golv, mängder med damm och kanske mild allargi.


Astma & allergi förbundet rekommenderar;
Electrolux Oxy3 System,ZO6354,ZO6345,ZO6344,ZO6327,ZO6346
Philips FC9160, FC9162, FC 9170, FC 9171


Suck... :)
 
Redigerat:
Bara en liten observation. Förr kunde man köpa på "märke", vilka märken som var bra och mindre bra. Med den mer globala marknaden så görs maskinerna av olika underleverantärer, som kan skifta även för samma produkt. Så märket säger inte lika mycket längre.

Köpte en Electrolux Ultra Silencer till min mor, och den var verkligen tyst. Köpte senare en likadan till mig själv, den var inte alls tyst. Bara en teori, misstänker att de bytt tillverkare av samma maskin, så vi har i praktiken inte samma modell. Verkar förresten som om det mesta ljudet i min kommer från resonans eller ojämt luftflöde i röret, för tar jag av det är den tyst. Så kanske de bara den delen skiljer mellan min mors och min. Men min är en äldre modell, Z3341, kanske har de fixat problemet i senare modeller.
 
Vi har oxå ultra silencern, och med orginalmunstycke är den verkligen tyst! Sätter jag dock på mitt pirat-brolin-munstycke blir det bra mycket livat. Dammsugaren är för övrigt kanon, vi har en äldre modell utan hepa dock.
 
Y
Kan ju nämna att det tillslut blev en Miele, kikade på värsting modellen fast då jag inte hade behov av knappar i handtaget valde jag istället samma maskin men enklare rör fast med motormunstycket inkluderat.

Och vad kan jag säga, det var varken överdrivet bra eller dålig, så den får duga :)
.
 
Redigerat:
Har också Miele enklare utan kontroll i handtaget, men med HEPA. Lite missnöjd med munstycket som pajjade! En plastflärp lossnade efter ett par vändor på klinkersen i hallen! Gick inte att sätta tillbaka! :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.