Jag har två hus på landet, varav ett utan telefon. Jag tänkte förlänga teleledningen till hus nummer två och undrar om nedanstående kabel funkar till det. Avståndet mellan husen är cirka 400 meter. Jag tänker mig att koppla det som ett vanligt extra uttag i samma hus,
fast att det istället sitter 400 meter bort. Funkar det?

Telekabel ELLY 4x0,6 (500m) dia:6,5mm
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=104517&search_page=

mvh
 
Funkar utmärkt. Lite jobbigt bara om man kopplar så att första jack bryter för att det är lätt hänt att någon hinner svara i den bortre och lagom när man sagt hej så svarar nästa och tar över sammtalet.
 
L-Bror
Som sagt.. Går bra.
Tänk på att den ska "ligga" ner, inte hänga i husknutar, stolpar och träd.
Har sett lite roliga resultat av liknande tilltag. :D

//Lillebror
 
Tusen tack för det.

En liten tanke som slog mig var att kabeln ju innehåller fyra trådar.
Tror ni att man kan använda de andra två till någon sorts snabbtelefon mellan husen?
 
Går bra det oxå när du hittar en snabbtelefon som vill ha 2 trådar. Vilket borde vara standard.
 
Har du internet i huset med telefon? Isf hade jag lagt ner en fiber istället och kört iptele, då får man ju både internet och telefon och snabbtelefon om man vill det.
 
Jag har inte Internet tyvärr. Det är bara en sommarstuga.

Ännu en ny tanke som slog mig är att man kanske kan koppla uttagen så att man hör varandra (paralellt eller seriellt?) och använda de andra två trådarna till att påkalla uppmärksamhet med en ringklocka eller något annat. Det kan väl funka som en billig snabbtelefon?
 
Det skulle fungera alldeles utmärkt att koppla dom parallellt.
Idén med ringklocka är inte alls dum.
En växlande brytare på var sida som i opåverkat läge kopplar trådarna till ringklockan, och i intryckt läge till en spänningskälla med en diod för att undvika kortslutning om ni skulle råka trycka samtidigt.
 
har man två trådar så kan jag inte låta bli att slå ett slag för ett par telefon M/37 dvs fältapor :)
 
Tack för alla svar. Det får bli till att pula ihop något kul. Fältapa måste undersökas. Felia skulle ha MINST 35 papp för att dra fram en ny linje.

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.