Här kommer ännu en "Hur ska jag göra"-tråd, men innan ni trycker ner Tillbaka-knappen så vill jag gärna att ni hjälper mig, även om frågorna som kommer har ställts ett flertal gånger. Se det här som en övergripande diskussion om hur jag bäst löser mina problem.

Förutsättningarna är att jag har två altaner nu, där den ena är takad men alldeles för mörk och instängd och den andra fungerar som soldäck (med bred markis) men skulle vara optimal att glasa/taka in och förlänga kvällen. Den takade altanen ligger i söderläge utanför vardagsrummet och soldäcket ligger i österläge utanför köket.

Min tanke var först att byta ut taket på den intakade altanen mot något ljusgenomsläppigt tak, men sen fick jag iden att bygga ihop altanerna genom att förlänga dessa runt husknuten (som ett L) och glasa/taka in delen utanför köket och bara ha ett soldäck (och flytta över markisen) utanför vardagsrummet. Jag sparar golvet från soldäcket utanför köket och river hela altanen utanför vardagsrummet. 7,85*3,1 + en fillefjong runt hörnet + 3,7*3,1 blir måtten.

Mitt största problem just nu är att bestämma mig för på vilket sätt jag ska grundlägga altanen. Från marknivå är det ungefär 20cm upp till trallens nivå. Markförhållandena är steniga, jag kan gräva ungefär 30 cm ner för hand, sen är det för stenigt. Stenar stora som fotbollar, typ. Det gör det svårt, eller kanske t.o.m. omöjligt att gräva ner plintar i marken, och jordankare kan också bli svåra att få ner lodräta. Att gjuta en platta på mark ser jag inte som ett alternativ (det ska helst inte springa iväg ekonomiskt), så det som är kvar är att försöka palla upp bärlinorna med betongplattor eller liknande.

Om jag väljer det alternativet (ligger närmast till hands), ska jag då gräva/schakta bort det översta jordlagret och lägga makadam/singel och markduk och sen betongplattor? Hur väl behöver gruset packas för att det inte skall röra sig? Behövs det isoleras?

Dimensionering av bjälklaget. Jag kollade in Peters Projekt (http://www.petersprojekt.se/altan/altanbygget.htm) och fick fram att 310cm spännvidd på golvbjälkar ger tre olika val av dimension, 45*95 med tre bärlinor, eller 45*195 allternativt 70*170 med två bärlinor. Med tanke på den ringa höjden till trallens nivå tänker jag att 45*95 (alternativt 45*120 för att vara på den säkra sidan) är det bästa alternativet. Och sen dimensionerar jag bärlinorna efter hur tätt jag stödjer med betongplattor och hur djupt jag måste gräva.

Ett alternativ är kanske att fästa golvbjälklagen i balkskor i en ram av bärlinorna? Men då måste jag upp i 45*195 i golvbjälklag, eller hur?


Nu börjar det bli sent, och det här är iallafall en tankebana jag skulle behöva ha betraktad av någon utomstående. Så, shoot. =)
 
En tanke jag fick under morgonens promenad var att bygga en ram av bärlinorna, men ändå använda en tredje bärlina i mitten som grävs ner och stödjer golvbjälklagen, därav skulle jag inte behöva så grova bjälklag samtidigt som jag inte behöver gräva ihjäl mig. Men hur fäster jag den mittenbärlinan i sidorna på ramen, för att få upp stabilitet?

Om man använder AB-trä, ska man lägga en fuktspärr mellan betongplattorna och bärlinorna?
 
135 läsningar och inget svar? =(
 
45x95 låter klent, fäll in golvreglar 45x145 med balkskor i två bärlinor..45x145. Det är ett jobbigare sätt att bygga + att du måste köpa in massor med balksor och ankarskruv men har du bara 20cm från mark till trallnivå så finns det inte många alternativ.
 
Egentligen har jag väl typ 40cm eftersom jag kan gräva ur 25-30 och fylla det med grus.
 
Vi har samma problem, kommer köra dubbla 45x95 ihopskruvade som bärlina med 45x120 regel på det, vi har dock 130-150cm mellan plintarna som mest.
 
Har själv tänkt bygga på liknande sätt... dock med bärlinor och primärbalkar med dim. 45x195. 250 cm mellan bärlinorna och 200 cm mellan plintarna/leccablock motsv.
Färdigt trädäck ca 60 kvm / 30 cm ovan mark.
Ev. bärlina förankrad i husgrunden (L-element med 5cm frigolitisoliering) med expanderbult. Betong innanför.
 
Vi lägger platta längst in mot husgrunden, fäster inte i fasaden.
 
Kommer också lägga plattor längst in mot husfasaden.... ingen infästning i grunden. Kollade med leverantören och han avrådde att skruva i kantelementen då de sannolikt inte kommer att hålla för tyngden.

Kommer även använda plattor längre ut som bärlinor då jag inte har djup nog att gräva ner plintar eller ens en 2"8". Har dräneringsrör till dagvattnet som hindrar mig.

Längst ut (ca 6-7 meter ut från fasaden) lägger jag en bärlina under bjälklaget och därefter fäster jag in bjälklaget med balkskor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.