Är det någon här på forumet som har erfarenhet av DICO-larmet från TL Detect med anslutning till Securitas? Det säljs bland annat via Folksam och även Securitas själva.

Är det något larm att ha? Det är ju billigare än andra larmbolag som även har anslutning till någon central, men är det någon kvalité? Detta larm äger man och inte hyr som flera andra.

startsida_04.jpg
 
Jag har monterat en sådan här anläggning hemma hos en kompis.
Prylarna ser helt ok ut och det var ett mycket prisvärt (budget)larm.
Men sätt för guds skull ett överspänningsskydd, framförallt på telen.
Åskan slog sönder centralapparaten den vägen på det larmet jag satte upp.
(Det säger inget om kvalitén, inget larm hade överlevt den smällen.)
Oerhört lättinstallerat och lättskött med en röst i centralens högtalare som hela tiden talar om vad som händer.
Köper du larmet via Folksam tror jag dessutom att du har fria ryck såvida du själv inte orsakat larmet? Kolla upp det, det kan du tjäna mycket pengar på.
 
Jag har också monterat ett sånthär, jag tyckte kvaliten var dålig jämfört med dom DSC/Teletec-larm jag installerat (lite orättvis jämförelse jag vet).

Sirenen levereras med en fast sladd med rj11-propp som ska pluggas in i centralen. Denna sladd är 2-3m.

Om man råkar lösa ut larmet så går det inte larma av med den trådlösa koddosan eller fjärrkontrollen. Man måste gå till dosan och trycka in koden där. Innan man kan göra detta måste man vänta tills den har ringt färdigt till larmcentralen vilket tar 30-50 sekunder. Medan detta pågår fungerar alltså inga knappar.

Tjuven kan alltså gå in i hallen, kika runt i lugn och ro i 20 sekunder (utan att lämna hallen) för att få en idé om vilket håll centralen kan ligga. Sen springer han åt det hållet. När det börjat tjuta har han 30 sekunder på sig att följa ljudet och slå sönder larmet eller rycka ur telekabeln.

Styrkan från dom trådlösa ir-deckarna var så svag att centralen var tvungen att sitta på bottenvåning för att dom i källaren skulle fungera, det finns ingen möjlighet till trådade sensorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.