Vår arkitekt tycker att man absolut måste ha duschkabin för att man inte ska ha "vatten direkt på klinkergolvet".  Själv är jag väldigt förtjust i alla läckra duschväggar som finns. Någon som har argument för det ena eller andra?
 

Jag gillar tanken på en duschkabin, för då har man full kontroll på vad vattnet tar vägen. Visst, en duschkabin måste städas, men man slipper å andra sidan nerkalkade och solkiga kakelfogar.
 
johan77 skrev:
Visst, en duschkabin måste städas, men man slipper å andra sidan nerkalkade och solkiga kakelfogar.
Men i duschkabinen finns en massa skrymslen som man knappt kommer åt med tandborste ens. Därför blev det glasdörrar och kakel. Och hittills har jag inte sett nga snygga duschkabiner, har ni?
 
Den här är den enda jag hittat som inte är riktigt ful.
 
  • 639094.jpg
Ett alternativ där kan kanske vara duschhörn med kar under?
 
Menar du såna där små låga kar? Vet du var man kan finna sådana? Har sett dem i Frankrike men inte här.
 
Aha! Tusen tack! :)
 
Det är ju jättemånga som har dusch direkt på klinkergolvet. Vi har det idag. Det var nog mest en åsikt han hade. Så jag tyckte det var intressant att höra för- och nackdelar från flera håll. Men jag ska höra vad han säger. Om han har några direkta fakta om varför man inte skulle ha det.
 
Hejsan!
Jag tror ni kan ha rätt i att det är bara en åsikt han har.
Men såklart.. kakel/klinkers är ju inte ett helt tätt system så att säga. Fogarna framför allt andas ju och de blir lätt fula efter ett tag (vilket visserligen går att åtgärda också).

Jag vet inte riktigt var ni ska ha badrummet? Vi hade nämligen en besiktningsman här när vi köpte huset och han sade att vi inte skulle belasta de yttre källarväggarna med dusch.. (vår tanke var kakel och klinkers i de rummet).. men eftersom vi ändå inte ska ha dushen kvar där så gör det oss inget.

Kanske det var ett sånt skäl?.. om inte.. så var det bara en åsikt (sådana finns det lika gott om i världen som det finns människor..)

Lyssna runt bland andra byggare om inte annat..
Som sagt.. 1000tals duschar står ju idag på kakel/klinkers...
MVH Sandra

:)

PS - Det har börjat komma lite trevligare kabiner.. men det är ju fortfarande inte samma sak tyvärr.. (beror på hur man planerat sitt badrum iof)
 
Kan bara uttrycka min personliga åsikt.... Duschkabin = kräks
Tycker det är mycket smidigare med klinkers och bara ett draperi, som man kan slänga i tvättmaskinen när det behövs.
Men har man tid att ligga hela lördagförmiddagen och skura duschkabin med tandborste, så varför inte.. :)
 
Min personliga åsikt är att jag vill ha kontroll på vattnet! =Duschkabin.
Funktion före utseende.

Varför har vi svenskar blivit så klinkersfixerade? Det skapar otroligt mycket vattenskador i onödan.
 
Bygger man nytt bygger man väl inte för duschkabin :-/? Jag har dusch - tillochmed svart kakel i dusch-hörnan. Glasvägg och vitt duschförhänge (pga platsbrist således ingen glasdörr). Känns jätterent och fräscht för dagligt bruk. Ett modernt badrum har idag naturligtvis golvvärme så eventuellt skvimp - dvs det man inte rakar bort - dunstar i ett nafs.

Aldrig mer duschkabin - sådan har jag haft tidigare och jättesvårt att hålla rent - för att inte tala om äcklet som hamnar under duschkabinen ...

Men detta gäller naturligtvis ett nytt, helkaklat badrum. Renoverar man ett gammalt badrum och inte fixar proffs som kaklar/klinkar är det en helt annan sak.
 
Om jag tänker mej en duschkar av emalierat plåt nedsänkt i golv och med fastmonterad direktavlopp, så att kan man fortfarande kan ha svängbara duschdörrar som tättar bra mot karkanten ( inga fogar som läcker ut ), så varför inte? Det känns som en mycket vattensäker lösning - tätt, lättstädat, snyggt i vitt :).
Duschkabin? --- håller med lordi, aldrig mer!
gaia
 
Jag föredrar duschkabin, men vi har ett trähus och svetsad våtrumsmatta i duschrummet ;)

Men...har ni någonsin sett duschkabiner i t ex ett omklädningsrum i en sporthall, i ett badhus, på ett sjukhus   :-?

Där verkar det fungera med kakel och klinkers eller  :-/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.