kom inte ut på nätet en dag , " nätverkskabel ej ansluten" har ADSL testade kofigurera ny anslutning. testade ett annat modem , testat nätverkskabeln på annan dator . köpte nytt pci-nätverkskort. ryckte ut datorns pci-modem( som jag inte använt eftersom jag har ADSL) o satte den där . " nätverkskabel ej ansluten" syns inte till längre , allt verkar ok har disablat gamla nätverkskortet på system. kört alla varianter på konf ny anslutning. verkar som datorn ( windows) inte kopplar med nätverkskortet. har kört ipconfig grejerna också allt verkar ok inga felmeddelanden. vet inte längre vad jag skall testa . har varit en vecka utan internet nu , några dagar till o jag slänger ut allt genom fönstret o köper nytt.
 
bävern skrev:
har kört ipconfig grejerna också allt verkar ok inga felmeddelanden.
hehe, vad har du gjort igentligen?
Visar ADSL-Modemet att det har sync?
Vad får du för ip-adress?
Har du kontaktat din operatör? Kanske fel där?

/ Fredrik
 
har du Telia?
 
Hmm, jag hade liknande strul med Vista,och trådlöst, det var skälet till att jag sa upp bekantskapen där.

Kan du testa med datorn nån annanstans alternativt med en annan dator hemmavid, dvs så man kan fastställa var felet ligger? Lina, modem, router eller dator...

/Kent
 
glocalnet , deras support sade att kontakt till modem fanns det. alla fyra lampor modemet lyste grönt tills jag konfigurerade om modemet. modemets diagnostik säger " you have no ethernity" statisk ip-adress saknas . vet inte riktigt vart det skall skrivas. nu lyser bara 3 lampor.
 
Konfiguerade om modemet? Det brukar man väl inte göra ? Har du en kombinerad router/modem?
Vad heter modemet/routern?
 
modemet heter speedtouch från THOMSON . jo jag gjorde en sökning på datorn på speedtouch. o hittade ett dokument där man kunde kolla status o sånt på modemet. bla kunde man konfigurate så jag klickade på det o fyllde i IP och gateway och nätmask. Då pluppar det upp " du är nu ansluten till internet med 21.5mb" men tappade en grön lampa på modemet . " have no ethernity" . nätverksanslutning är också " på " vet inte mot vad datorn kanske har ett eget spök internet . jag kanske ska ta hem en exorsist
 
Inte en exorcist men nån som är lite van vid att rota i detta kanske vore lämpligt.
Det var inte illa menat men tyvärr så kräver en hel del datorer, routrar, modem, etc att man har lite pejl på vad man gör.
Som exempel så är det noll chans att jag låter min älskade sambo komma åt routern med dess inställningar utan hon får vackert starta om den och om nåt då inte skulle funka vänta tills jag kommit hem. Där är liksom för mycket som kan gå fel och samma sak med inställningar på nätverk om man börjar fibbla där.
Det finns skäl till att jag tycker jag är något handikappad om jag inte har minst två datorer hemma, det är så man kan prova sig fram vid strul.

Min erfarenhet av Glocalnet och deras driftssäkerhet är sån så att jag bad dem dra åt... Bytte till Telia och har hittills inte haft några större problem mer än tillfälliga stopp som löst sig av sig själv.

Sorry bävern men det är omöjligt att felsöka så här, prata med nån i din bekantskapskrets och bjud på middag så kanske det löser sig. Hoppas jag i alla fall.

/Kent
 
Hade ettt speedtouchmodem som bara en dag bestämde sig för att gå i pension, alla inställningar OK och inga felmeddelanden, det bara funkade inte...
 
Fotografen>Ungefär som mina inställningar i Vista då, de dog...
Hur tusan nu ett operativsystem plötsligt kan få för sig att inte få kontakt men men...
Visst, jag hade garanterat kunnat få igång dem igen men jag hade liksom tröttnat och lika lite som att man köper router eller modem av samma fabrikat väljer jag samma operativ igen.

Jaunty impade föresten på mig rejält :) Dvs Ubuntu 9.04. Den hittade bl a direkt mitt inbyggda nätverkskort och även om jag var lite nervös inför uppgraderingen så wow! De har lagt en del krut på allt skall funka och även om jag leker lite så är det rock solid, mer än trevligt men inget mer att vänta heller *S*

Däremot så flundrar jag fortfarande på hur tusan jag skall få Win7 att hitta mina delade mappar, nåja, knappast prioriterat eftersom just det är lek medans Jaunty är för allt annat. Nåja SketchUp under XP med då för jobb.

/Kent
 
Har kommit till den insikten att jag med mina kunskaper ger upp .datorn vinner . över mig, känns lite surt. men talade till slut igen med glocalnets support. och då fick vi igång det i en minut . men sen så " begränsad elle ingen anslutning" . jag frågade är det nåt fel hos er på glocalnet o då sa han ja, på en port!! ok då väntar jag o ser om de får igång porten . men inte många dagar.
 
Ehh, inte speciellt imponerande av Glocalnet nej.
Det visar att de inte har höjt sin driftssäkerhet sen jag bad dem fara och flyga.

Tog ett halvår innan jag slapp försäljningssamtal med dem med och blev av med alla fakturor. Knäppgökarna skickade nämligen fakturor på säkerhetspaketet trots att jag sagt upp abonnemanget *mutter* Det hade de inte mycket för utan det blev lite småkul skriftväxling *S*

/Kent
 
Hade liknande problem på en laptop med Vista. "Kabel ej ansluten" trots OK kabel och blinkande lampor på kortet. Jag installerade om drivaren (samma!) och då funkade allt igen.
 
PUST! Ringde upp glocalnet supporten igen och kollade när de skulle fixa porten, då sade hon vänta lite , och jag väntade lite så kom hon tilbaka och samtidigt började startsidan ladda upp på skärmen , det verkar vara skillnad på vem man råkar få tag på en support , nu funkar allt . :) tack för att ni som engagerat er med tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.