Tänkte höra med er om att använda spikband för att hindra rökgaserna att sticka så snabbt ur pannan? Jag har läst någonstans här på forumet att det går att använda spikband... Har fyra rökgångar på min ctc 171 och jag tänkte böja spikbandet sick-sack hela gången.

Tack för input!
 
  • Panna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spikband.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det lär nog fungera kanon det.
Gör böjarna så att turbulatorn har lite mindre bredd än tuben så att du inte bromsar röken för mycket.
 
Det blir nog påtvingad konvektion så det räcker med spikband. Men hur är det egentligen med galvaniserade prylar, är det inte zink och annat meck i sånt som förångas dvs inte helt hälsosamt?
 
slipperman skrev:
Det blir nog påtvingad konvektion så det räcker med spikband. Men hur är det egentligen med galvaniserade prylar, är det inte zink och annat meck i sånt som förångas dvs inte helt hälsosamt?

Lite zink gör ju bara skorstenen mer lättsotad :)
 
Vad finns det för prylar man har hemma eller lätt införskaffa som är enbart i stål eller järn, typ?
 
till calmarpannan är det rostfria plåtremsor som är "veckade" med en liggande remsa överst som stopp (stående tubrör)
 
Inte spelar det nån roll med lite galv på banden. Man ska väl inte stå och sniffa i skorstenen.
 
Finns det spikband som EJ är galvade, någon som vet? Ska använda ett som måste kunna sprutlackeras.
 
ja det finns iaf i mindre dimension ett som är vitlackerat, iofs kanske det är galvat under färgen
 
Det finns rostfria hålband.
Hittade dock ingen som sålde det, nu när jag kollade runt lite snabbt.
 
Tack för snabba svar!
Om någon hittar tillverkare/säljare - säg gärna var/vem.
Bredd 25 mm är aktuellt isf.
 
Det vita bandet jag tänker på är nog runt 10 mm brett, gissningsvis köpt hos elgrossist, jag har inte sett bredare vita band.
 
H
Är väl enklare och blir bättre att klippa till plåtremsor av vanlig 1mm plåt. Hålen i spikband blir snabbt igensatta med sot och då ändras motståndet. Är väl också svårt hitta spikband med tillräcklig bredd.
 
rostfria plåtremsor är nog beständigare i en panna
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.