Hej!
Håller på att bygga en pergola på vårt trädäck och har ett beslut kvar att fatta!!
Pergolan ligger på kortsidan på huset, en "vanlig" vägg med ett fönster. Vi har en spalje med liggande ribbor på kortändarna på trädäcket. Pergolan består av 45x95 reglar som tak och på dessa ligger det ribbor 45x45 ganska tätt. Frågan är nu om taket ska luta lite grann eller om det ska vara rakt??
Jag har frågat ganska många och fått olika svar så nu är det upp till Er!
Tacksam för råd och tips.

Mikael//
 
Beror helt och hållet på helheten vill jag påstå.
Jag är på gång att bygga en själv men jag kommer att luta den eftersom det annars blir lite för lågt i "tak" , min spalje är bara knappt 2 meter hög. Generellt sett tycker jag nog att ett rakt tak är lite snyggare men det beror på övriga huset och omgivningen som sagt.
 
Vår pergola blir ca 2.80 meter högt, kanske ser det bättre ut med rakt tak. Jag har satt upp två brädlappar så jag kan kolla rakt/snett tak men det är hugget som stucket. Visst är det en smaksak hur det ska vara. Pergolan är på trädäcket, det är bara husväggen och spalje i närheten (och ungarnas lekstuga förstås..) . Jag bifogar en bild på röran...vi har fem barn och jag har en fru som bara väntar på att det ska bli färdigt och redan har börjat möblera altanen... jag kan skicka en bild när allt är färdigt. Spaljen är inte heller färdig, men den ska vara till höger om pergolan.

Mikael//
 
  • pergola.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
..spaljen ska vara till vänster om pergolan naturligtvis, sett framifrån...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.