Läser det ena inlägget efter det andra om tomter och altaner som ska ligga i söderläge, grannens träd som skuggar, grannens vedbod som skuggar, grannens, kommunens vemsomhelst vadsomhelst som skuggar.
Que? Va?
Fattar ingenting.
Skugga är ju trevligt, finns inget värre på sommaren än att behöva vara i solgasset, varmt och jävligt, svetten rinner och tålamodet försvinner.
Enda gången jag vill sitta i solen är tidigt på våren innan det blivit varmt, sedan är parasoll, markiser, stora träd och aircondition mina bästa sommarvänner.
 
Vi har vår uteplats (möblerna står direkt på marken, inget tjafs med plattor, altaner eller annat nymodernistiskt påfund) på östra sidan av huset. Morgonsol som skuggas lagom av ett par dussin tallar utspridda i parken bredvid, och så lite mer gassande sol så här års mitt på dagen när solen står över syrenbersån och hängbjörken,

Men på eftermiddagarna när temperaturen är som högst har vi skugga, och på kvällarna slipper vi en lågt stående sol i ögonen när vi sitter och grillar.

Tyvärr börjar flera av tallarna se lite risiga ut, så risken är att vi kommer få mera sol på förmiddagarna. Gör väl inte så mycket, men jag är rädd för att det kommer att blåsa mera också.
 
Det är ju därför man har flera uteplatser så man kan välja. Våra ligger med lägge söder/väster, öster/söder och en liten sittplats under skuggande träd. Söder/väster är den som används mest, skönt med lite sol efter jobbet och har dessutom en stor markis med motor. Så det ena utesluter inte det andra.
Vi har samma upplägg i sommarstugan där man kan välja olika uteplatser.
 
Hemmakatten
Nej, sol är det som gäller för mig. Visst, jag har också parasoll och lagom skimrande björkar som silar solen.

Men vadå!! 11 månader per år är det för kallt i Sverige. Den 12:e månaden har vi 2-3-4-5 dagar som är "för varma". Dessa dagar kan jag ta min stol o sätta mig i skuggan. Alla andra 360 dagar är jag lycklig varenda gång solen skiner.
 
Vissa slår ner sina bopålar på fel plats här i vårt avlånga land :D:D:D

Nybygge där hela södersidan har täckts av segeldukstak i väntan på att de STORA träden ska växa till sig. Vill man ha en solglimt och bränna den svenska känsliga huden så kan man flytta solstolen efter solen. Men vem sjuttsiken har tid att sitta i solstolen?
 
Jag vill ha både och! :)
 
Fotografen skrev:
Enda gången jag vill sitta i solen är tidigt på våren innan det blivit varmt, sedan är parasoll, markiser, stora träd och aircondition mina bästa sommarvänner.
Samma här :). Har haft en stor altan med parasol som flyttades runt för att skappa skuggan på rätt ställe . Var vi fler vid utebordet så räckte inte parasolen och dom flesta ville ju ha en skuggplats :). Planterade några björkar vid terrasen för skuggans skull men flyttade innan dom blev stora. Flyttade till en tomt med gamla ekar och trivs i deras skugga :). Behövs ingen parasol längre.

Har lärt mej att uppskatta lövträd som skuggar på sommaren och släper genom ljuset under mörka årstider.
Det gör faktiskt inget att det står stora träd på/vid tomten under dom många molniga dagar då det finns varken sol eller skuggor :).
gaia
 
Instämmer till fullo med trådskaparen och Gaia. Direkt solljus i mer än en kvart gör mig dåsig och passiv, och ett tillstånd likvärt med lätt bakfylla infinner sig. Personligen använder jag därför "skuggaltanen" mest, anser vidare att jordkällare borde vara standard vid nybygge så man har någonstans att ta vägen vid mer än +25 grader.. ;-)
 
Hemmakatten skrev:
Nej, sol är det som gäller för mig. Visst, jag har också parasoll och lagom skimrande björkar som silar solen.

Men vadå!! 11 månader per år är det för kallt i Sverige. Den 12:e månaden har vi 2-3-4-5 dagar som är "för varma". Dessa dagar kan jag ta min stol o sätta mig i skuggan. Alla andra 360 dagar är jag lycklig varenda gång solen skiner.

Instämmer till fullo!!!!! Vill absolut ha bästa solläget för altanen - kan alltid sätta upp parasoll för lite skugga. Om altanen däremot har skuggläge så är det ju lite klurigare att få dit sol o värme, eller hur? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.