Hej!
Vi överväger att köpa ett hus 1,5 plans hus från 60-talet. Det har en del fel och brister och jag undrar lite över vad det kan tänkas kosta att fixa detta. Vi är helt ohändiga och har ingen koll på sådant här. Har förstått att här finns en massa superduktiga och kunniga människor med egna erfarenheter och kunskaper. Är därför supertacksam för svar med prisuppgifter! Huset ligger i Mölndal (Göteborg).

Taket behöver läggas om. Uppskattat tak – 200 kvm. Takpannor, läkt samt papp är original.

Huset behöver omdräneras. Husets storlek är cirka 6,5 m x 15 m. Det är gräsmatta runt om huset och en stenlagd uteplats.

Uteplatsen behöver stensättas igen efter dräneringen.

Underbläck till ytterdörrar saknas (2 st)

Puts på fasaden har släppt på några ställen. Det är puts på tegel.

Den del av ytterväggen på kortsidorna som ej är teglad/putsad har träpanel. Den sträcker sig altså utmed v-et i taket. Denna är i behov av målning.

Fönster behöver målas. Pris per fönster?

Mikrobiell påväxt finns på yttertakspanelen. Är detta ett stort riskmoment? Vad innebär detta mer? Otätheter i vindsbjälklaget måste tätas.

Ventilation inomhus bör förbättras.

Sprickor finns i sockeln.

Stuprör ej anslutet till markledning

Ett badrum behöver renoveras. Uppskattad yta att kakla 6 kvm golv och 15 kvm vägg. Övrigt kan målas. Vi kan själva beställa och hämta möbler, kakel, etc. Golvbrunnen är rostig.

Köket behöver renoveras. Nytt kanske kan köpas från Ikea. Vad kostar då rivning respektive montering?

50 kvm nya golv behövs.

60 kvm parkett behöver slipas

Måla väggarna vita i hela huset. Totalt cirka 180 kvm yta. (ej väggyta utan golvyta).

Ev. inreda gillestugan. 30 kvm. Vad gör man då? Klinker? Blir det svinkallt då? Eller hur gör man så det blir varmare? pris?

Har ni också tips på hantverkare i Göteborgs/Mölndalsområdet tas tips tacksamt emot. Varningar tas också emot!

Har ni foton och priser på sådant ni själva gjort vore det jätteintressant att se!

Så snälla, skriv en rad om du har tid! Din hjälp är oss guld värd!

//Tussen
 
Det var ju en del. Om ni tänker lägga ut allting, så skulle jag nog avråda från köp.

Taket kostar ca 100 - 150 000 om det inte är några konstigheter. Utöver papp pannor etc. så brukar det alltid behövas en del plåtarbeten också. kanske ny plåtkrans runt skorsten, nya huvar över ventiler som mynnar på taket osv. Nya hängrännor.

Badrummet skulel jag tro hammnar på 70 - 150 000, exklusive möbler toa badkar osv. Möbler etc. kostar från 15 000 (riktigt lågpris) till 50 000 (ordinärt till dyt, men ingen extrem lyx) i ett sådant badrum.

Köket kan kosta vad som helst från 20 000 och uppåt (plus monteringskostnader).

Dräneringen är oehört vanskligt att uppskatta. Jag vet folk som fått det gjort (på ett mindre hus) för 50 - 60 000. Men det kan lätt kosta 200 - 250 000 också.

Påväxten på takpanelen, om det är lindrigt så behöver det inte vara så alvarliga skador, annars kan ni bli tvugna att byta panelen också när ni byter pannor, räkna med ytterligare 40 - 50 000. (men som sagt osannolikt). Att lösa problemet genom att täta mot våningen under kan vara lättare sagt än gjort. Kan handla om en tätningslist på vindsluckan för en 50 lapp, men kan lika gärna innebära utrivning av isolering och riva innertaket, för att komma åt och täta det .Det är ganska ovanligt att man gör så, de flesta gillar läget och får dras med mögel på vinden.

Putsen är omöjlig att ha en uppfattning om, men om det inte räckeer med en lokal reparation så handlar det om minst 100 000.


Ventilartionen, är det verkligen ett problem, eller är det bara en besiktningsman som påpekar att den inte fyller moderna normer? Kan kosta hur mycket som helst, och innebära stora ingrepp i huset, kan lika gärna bara handla om att sätta in några tilluftsventiler i överkant på några av fönstren, någon hundralapp i material och kanske 30 minuter per fönster.

Övrigt du tar upp kan säkert också kosta några 100 000.

Om ni verkligen skall göra alla dessa underhållsåtgärder på en gång så skuller jag avråda från köp.

MEN frågan är vad som verkligen behöver göras, nu.

Dräneringen ex. är det några problem med fukt i källare eller liknande? Annars vänta med dräneringen. Taket skulle jag nog också vara lite kall med om det inte redan finns läckor. Vänta åtminstonde till nästa vinter (takfirmor brukar ha lite att göra i Feb - Mars) då kan man få mycket bättre priser, vi pratar om 25 - 50% lägre om ni hittar rätt firma vid rätt tillfälle.

Putsen är ju trist, men vänta tills ni säkert har ett tätt tak. Putsskador beror ofta på att det tränger ner vatten i ytterväggen från ett otätt tak.

Hur är det med värmesystemet?
 
spontant så gissade jag i runda slängar ca 600 000
men som du förstår så går det ju inte att gissa,helt omöjligt.
men en sak är ju säker ska man köpa ett renoverings objekt så måste man kunna göra lite själv ,annars så är det inte ekonomiskt försvarbart.men även en som inte har hållt på och rusta hus kan ju lära sig att göra mycket själv,man kanske inte lägger massor av tusen på att få målat tex eller?
sen är det väl som hempularen skriver man kanske inte måste rusta allt på en gång.tak överhuvudet nr1 resten kanske inte är panik.
 
Supertack för att ni tog er tid!
Förutom detta med påväxt på takpanelen, som om jag fattat det rätt beror på dålig ventilation och fukt innifrån huset, så står det endast att taket är original från 60-talet och bör läggas om. Det står inte att det läcker. Betyder det att man vågar vänta?

Källaren har putssläpp från väggarna men är i övrigt oinredd så det finns inget material som kan mögla där. Vågar man vänta med detta?

Vad skulle ni prioritera?

//Tussen
 
källarens puts är inget problem det är lätt att fixa,och är bara på ytan

taket vet man ju inte,men om det går att komma upp på "vinden.loftet"så man ser hur det ser ut.tror att man kan ana om det har läckt in utifrån,alltså stora mörka fläckar
är det jämnt över hela taket så beror det på dålig ventilering,och bör åtgärdast snarast.börja med att kolla om ventilen(frånluft)från badrummet
går ut under taket,med massor med ånga som följd.kolla om ventilerna på gavlarna(högst uppe i takfoten) finns där alt att dom inte är igen satta.
titta även in i takfötterna om det kan ventilera den vägen.
ett mycket bra tips är att fråga en duktig snickare om han har lust att kolla på huset,och även ge er ett bra svar om statusen.
en besikningsman har ju lite egna regler.han kan ju inte säga tex att taket nog kommer att hålla flera år till.
 
Här tycker jag att det är många som tar i rejält med vad det kostar, t.ex kostar dränering max 50 000 men det kostar på den egna ryggen. Dvs det krävs en massa eget arbete. Ett hus i detta behov ska man göra upp en plan och köpa in hantverkare där det behövs för att det inte ska ta för lång tid och risken är att man tröttnar på vägen.
Har själv bytt ett tak och lagat en del dålig råspont, kostade ungefär 30-40 tusen, men fick spika och bära upp allt själv.

Med detta sagt så tycker jag att om man inte är händig och kan klara mycket själv, men åtminstone har lite intresse och vilja så kan det vara ide att gå på ett sådant projekt, men det kostar mycket eget svett.
 
Tack snälla för era svar! Ni är super!
Passar på att fråga lite till...:)

Hur svårt är det att gräva själv vid dränering? Jag antar att man får hyra in en grävskopa eller så? Lönar det sig att gräva själv men leja ut jobbet?

Någon som vet vad det kostar extra att byta stammar när man ändå gör om badrummen?

Någon som vet vad det kan kosta att dra om elen?

Är det svårt att lägga plattor/stensätta ute själv?

Badrummen låter så dyra. Vad är det som avgör var man landar? Om man köper kakel och möbler själv vad är det då som kostar när det gäller badrum och vad blir fördelning material/arbetskostnad?

Vad kan det kosta att sätta upp en vägg?

Om man vill ändra om ett kök men det innebär att riva en bit av en vägg, sätta upp en ny vägg, och då flytta vasken och el till den nya väggen- vad kan dessa extra åtgärder kosta (utöver vad köket skulle kostat om man behöll samma form?





//Tussen
 
Det lönar sig knappast att göra nånting själv nu med ROT-avdraget.. Om de inte är sånt som man tycker är roligt, eller gillar känslan av att ha gjort saker själv :)

Dra om elen kostar 30 000 - 100 000kr. Väldigt olika beroende på hur elen ser ut idag. Eftersom huset är från 60talet så antar jag att det är infälld installation med plast fk ledningar. Då skulle jag börja med att sätta in jordfelsbrytare på centralen/centralerna, byta trasiga uttag, sätta i plast-pluggar i uttag som ej används. Sen skulle jag vänta med att dra om all el ett par år (du verkar ha en hel del annat som behövs göras före)

Vad du kan göra är att ta dit en elektriker som får göra en besiktning av elanläggningen.. så att det inte är några livsfarliga hemma-kopplingar osv..
 
Tussilago skrev:
Hur svårt är det att gräva själv vid dränering? Jag antar att man får hyra in en grävskopa eller så? Lönar det sig att gräva själv men leja ut jobbet?
Gräva själv: Inte svårt men tungt, trist och tidsödande. (Man kan förstås hyra en minigrävare men själv skulle jag inte våga gräva med en sån intill husgrunden om jag inte har använt en förut, vilket jag inte har.) Jag skulle hellre göra tvärtom - leja ut grävning och återfyllning men dränera och isolera själv.

Tussilago skrev:
Är det svårt att lägga plattor/stensätta ute själv?
Det är inte svårt om man följer de instruktioner som man t ex kan få där man köper materialet, är noggrann och speciellt inte slarvar med underarbetet.
Å andra sidan är det ett jobb som proffs gör så snabbt att det är tveksamt värt att göra själv om man inte är speciellt road av det.

Tussilago skrev:
Vad kan det kosta att sätta upp en vägg?
Om vi pratar en vanlig innervägg utan dörrar o dyl kostar materialet från, tja, kanske ett par hundra per löpmeter vägg (enkelgips av budgettyp, billigaste reglarna), drygt dubbelt så mycket om man t ex vill ha OSB bakom gipset, och sen tillkommer förstås färg/tapeter/lister.
Sätta upp den är inte svårt och det finns många beskrivningar på nätet. Å andra sidan är det inte många arbetstimmar för en snickare heller.

Tussilago skrev:
Om man vill ändra om ett kök men det innebär att riva en bit av en vägg, sätta upp en ny vägg, och då flytta vasken och el till den nya väggen- vad kan dessa extra åtgärder kosta (utöver vad köket skulle kostat om man behöll samma form?
VVS-omdragningen och elen är som du kanske redan gissat det dyraste i sammanhanget. Svårt dock att ange någon exakt kostnad för just detta.
Vad gäller elen kan det ju hända att den måste dras om helt i köket och då blir kanske särkostnaden för just det här med väggen inte så stor.
Dra om vatten och avlopp till den nya platsen för vasken går på några tusen - hur många beror så mycket på förutsättningarna, det kan slå rätt mycket hit och dit beroende på hur den nya platsen ligger i förhållande till befintligt vatten och avlopp, om man måste ner under golvet och dra och hur lätt det är att komma åt i så fall o s v...det bästa är att låta en rörmokare komma dit och inspektera och säga vad han tror.
 
En sak rörande ursprungsinlägget och det är det om rostig golvbrunn...
Det är inte vettigt att göra något annat än att byta den eftersom man inte använder gjutjärnsbrunnar idag, det kan dra med sig en del annat med då.
Är stammarna då i gjutjärn med så byter man lämpligen rubbet men det där kan ju dra iväg lite grand i tid och pengar om man inte känner för att bila själv.

Så är det med varenda punkt i huset gissar jag, det brukar liksom vara så.

Är ni helt ohändiga så skippa tanken på sådana projekt som beskrivs här, det lär knäcka er och er relation för att inte tala om ekonomin. Finns liksom roligare saker att göra än att hela tiden hitta fler saker som måste göras.

/Kent
 
Tack snälla för era svar!

Kent, vad tror du stambyte i två badrum och köket kan tänkas kosta? När man pratar om "drar iväg" är det med 5000 eller 50 000?

//Tussen
 
Hmm, då var det köpt! Undrar just vad vi givit oss in i.... Men det skall bli kul och lärorikt!
Stort tack för era svar! Nu skall vi börja planera och fundera.

//Tussen
 
Grattis och lycka till!
 
Kom ihåg att ta många före- och efter-bilder! :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.