Tjena!

Sänker taket i köket för spotlights och ska ha en frihängande fläkt. Undrar om det är någon som har erfarenhet av att montera en fläkt i tak och hur ni gick tillväga, något man måste tänka på och så?? Ska jag regla under gipset? Har hört mig för butikerna men dom har ingen koll på sina produkter verkar det som!?

Tacksam för svar snarast då det är full rulle =)
 
Ja, du bör ha reglar, eller åtmistone glespanel under infästningen av fläkten. Ju mindre ytan mot tak är desto högre krav ställer det på infästningen att det blir stadigt.
 
Jag fäste ett skelett av reglar i betongtaket som passade till toppen på stålskelettet till fläkten. Jag använde 45*45 reglar.

Det svåraste momentet i monteringen var när motordelen av fläkten skulle skruvas på plats på stålskelettet. I dag hade jag nog investerat i en motocykellyft för att hålla den ¤%&/# motordelen på plats när jag skruvade. Typ en sån här:
http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=424050211&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-326009&dept_id=

Sen var det också så att inte alla hål i motordelen passade i hålen i skelettet... Tvingades borra upp några nya.

Ja det var förståss problem med elen till köksfläkten, men det löste jag genom att fräsa upp ett hål i ena träregeln som jag drog kabeln genom. (elektrikern hade dragit fram en kontakt i taket åt mig).

Vad fick du ge för din fläkt?
 
Tack så mycket grabbar! Nu e det dags o välja fläkt bara, jäkligt dyra men vad gör man!
 
Vad tänkte du speciellt på med elen?
 
bara det att det är verkar rätt trångt med ett uttag där.....
 
Ok, ja mina VP-rör slutade strax innan "anslutningsboxen" inuti fläktkåpan så något vanligt vägguttag behövdes inte. Det hade som sagt inte fått plats!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.