-MH- skrev:
Få se nu. Jag har kopplat mig på grannnens VA-anslutning, så någon ny mätare har inte installerats (vi delar lika). Jag undrar om inte rörmokaren var och skruvade i (grannens) anslutningspunkt (där även vår gemensamma mätare satt och sitter).
Du betalar alltså hälften av grannens vattenräkning...?

-MH- skrev:
Nej, endast bygganmälan. Skall räcka tydligen.
Saken ljusnar för din del. Tror inte du behöver vara orolig.
 
Rapid skrev:
Du betalar alltså hälften av grannens vattenräkning...?
Japp, det var inte lönt att sätta in en mätare till tyckte vi. Det går ju givetvis, men eftersom de är ett gammalt par och vi har två döttrar (som så smånigom blir tonåringar...) känns det inte pressande just nu.

Saken ljusnar för din del. Tror inte du behöver vara orolig.
Orolig och orolig. Om jag inte gör något, får jag inget slutbevis. Om jag inte har ett slutbvevis kan det uppstå frågor vi försäljning. Är det det värsta som kan hända alltså?
 
-MH- skrev:
Saken gäller bygganmälan, inte bygglov. Gäller samma sak då?
Japp, bygglov leder till bygganmälan som leder till samråd som tillslut leder till slutbevis.
Allt hänger ihop......
 
volvo skrev:
Japp, bygglov leder till bygganmälan som leder till samråd som tillslut leder till slutbevis.
Allt hänger ihop......
Så får jag inte slutbeviset är det ett svartbygge som jag (i teorin i alla fall) får böta för? Trots att bygganmälan är gjord?
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Så får jag inte slutbeviset är det ett svartbygge som jag (i teorin i alla fall) får böta för? Trots att bygganmälan är gjord?
Ja, eftersom du inte anmält att du nu färdigställt ditt bygge (och fått ett slutbevis från kommunen som kvitto)
 
Rapid skrev:
Skicka in ett intyg att jobbet blivit utfört på ändamålsenligt sätt. Referera till Rörfirma X AB som utförare av röranslutning- och ange VP gubbe X AB som utförare av återfyllnad
Underteckna intyget med dig själv som Byggherre/Kvalitetsansvarig.
Avakta byggnadsnämdens svar.....
Det var en bra metod, för nu har jag fått slutbevis (ca 8 år efter färdigställandet). :)
 
Naturligtvis! Glad att du följde rådet...
Nu kan du lugnt koppla av igen...:)
 
Mikael_L
volvo skrev:
Japp, bygglov leder till bygganmälan som leder till samråd som tillslut leder till slutbevis.
Allt hänger ihop......
Stämmer det där?

Är inte bygganmälan det som ersätter bygglov vid bygglovsfria åtgärder?

Och byggsamråd verkar inte alltid vara ett måste, i vår kommun så skippas byggsamrådet vid enklare åtgärder.

Men antagligen har jag väl fel ang bygglov/bygganmälan, för jag misstänker att du har 1000 ggr mer erfarenhet av dessa saker ...
 
Volvo har rätt. Men i i vissa fall krävs inget bygglov, då går man direkt på bygganmälan. Ex om du skall ta bort en bärande vägg inomhus.

Samråd krävs alltid, men kan i enkla fall klaras av per telefon eller mail. Dvs ett beslut om att samrådsmöte ej krävs är i sig ett samråd.
 
Mikael_L
Jaha, så bygganmälan är lixom inbakad i lovet då?
Isåfall förstår jag.
 
Mikael_L skrev:
Jaha, så bygganmälan är lixom inbakad i lovet då?
Isåfall förstår jag.

Nej bygganmälan är en egen process även om man söker bygglov.

Åtminstonde här i Stockholm är det en egen blankett, man skickar in den efter att bygglovet är beviljat. Gör man ingen bygganmälan så finns det ingen automatik i det, man får helt enkelt inte börja bygga. Man kan snabba på handläggningen lite genom att göra bygganmälan samtidigt som man söker lovet, då kan anmälan arbeta sig igenom kön medan bygglovet behandlas. Anmälan blir sedan vilande tills lovet är klart, och med lite tur kan man få samråd inom typ en vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.