wodda skrev:
Näe du kan ha helt rätt där om det har någon inverkan. Det som händer är ju att det droppar från taket och blöter upp veden som ligger längst upp. Förhållandet blir ju då att dom översta bitarna har en större skillnad i ångtryck vilket borde göra att dom "torkar" fortare nästa dag. Men visst...att få bort ångan direkt är väl alltid bättre men om det spelar någon roll på 18 månader är väl kanske av mindre betydelse.
Masonit låter ju helt ok.

Byggde en vedbod för tre år sen... 8x5 meter carport utseende
Köpte det billigaste alternativet till att klä med, och gjorde det med hyfsat rejäla springor.
Taket.... plåt skruvat på glest lagda brädor (jag ser plåten underifrån) och jag har då inte sett tillstymelse till fukt varken under plåten eller på veden.Tror inte det blir just nå kondens under ett kall tak.... rätta mej om jag har fel.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Sådär. Då var äntligen den sista järnvitriolen påstruken och vedskjulet färdigt. Tog bara två år :). Var någon tidigare som postade bilder av sitt färdiga vedskjul och det tyckte jag var trevligt. Så jag tänkte göra samma sak.

År 1: Stomme och tak. År 2: Panel och järnvitriol. Valde att inte sätta panel på baksidan för det verkade inte komma in något regn eller snö där. Antagligen så kommer framsidan bli mer utsatt. Blir det problem så har jag som potentiell uppgradering att göra dörrar.

Valde också att dela upp skjulet i fyra olika fack efter tips här i tråden. Det har förenklat kraftigt när man inte använt upp all ved för året och behöver lägga i ny.
 
  • Vedskjulet-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ilcretzzo och 17 till
  • Laddar…
Det där va ju mycket snyggt,bra jobbat! Är också lite inne på att hitta någon bra lösning, just nu blir det ventilerade säck på pall med lösa takplåtar på, ett slags mobilt förråd?Gillade tanken med först in först ut.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.